MarajaILund skrev 2013-06-22 11:11:54 följande:
Min invänding mot typ "man kan dö när som helst" är att då tycker jag inte att personen räknar in just risken. Det är det jag hela tiden försöker få fram. Jag tycker att det är idiotiskt och oansvarsfullt som förälder att bestiga K2 eftersom risken är jättestor. Att då får invändningen "men man kan dö när som helt, när man går över en gata". Jag det KAN man ju, men risken är så mycket mindre. Nödvändigheten är också så mycket större.
Risk och nödvändighet måste vägas in. Annars är det verkligen den fina logiken "antingen dör man eller så dör man inte, allt är 50%".
Det jag tagit intryck av i främst dina inlägg är dels att jag inte ska uttala mig om olika aktiviteter jag inte känner till eller har statistik på, och dels att även om t.ex. ridning är relativt farligt så är bilkörning det också. Bilkörning kan man ev. se som mer "nödvändigt", men det är faktiskt tveksamt. Så alltså tar jag också en del onödiga risker och har inte rätt att kritisera folk som exempelvis rider fast de har barn.
MarajaILund skrev 2013-06-22 11:11:54 följande:
Min invänding mot typ "man kan dö när som helst" är att då tycker jag inte att personen räknar in just risken. Det är det jag hela tiden försöker få fram. Jag tycker att det är idiotiskt och oansvarsfullt som förälder att bestiga K2 eftersom risken är jättestor. Att då får invändningen "men man kan dö när som helt, när man går över en gata". Jag det KAN man ju, men risken är så mycket mindre. Nödvändigheten är också så mycket större.
Risk och nödvändighet måste vägas in. Annars är det verkligen den fina logiken "antingen dör man eller så dör man inte, allt är 50%".
Det jag tagit intryck av i främst dina inlägg är dels att jag inte ska uttala mig om olika aktiviteter jag inte känner till eller har statistik på, och dels att även om t.ex. ridning är relativt farligt så är bilkörning det också. Bilkörning kan man ev. se som mer "nödvändigt", men det är faktiskt tveksamt. Så alltså tar jag också en del onödiga risker och har inte rätt att kritisera folk som exempelvis rider fast de har barn.
För de flesta som hänger med i samhället så skall ju jag säga så här..
Hellre hålla på med en s.k "farlig hobby" med god kunskap och utbildning än att vara hemma.
De flesta farliga olyckor sker märkligt nog i hemmet. Även om det kanske inte alltid leder till döden.
I och med att DU älskar att använda dig av "anekdotiska bevisföring" i din argumentationsteknik så kan jag belysa med just en anekdotiskt exempel på varför man inte skall få lov att ha en julgran hemma.
Matti Nykänen; är världens bästa skidbackhoppare och han är även stuntman (som hobby). Han tävlade när han fick sina ungar.
Den farligaste olyckan han var med om var inte när han utövade sina stuntrick eller utövade skidbackhoppning.
Utan hans farligaste olycka var när han skulle klättra upp på en steg hemma för att sätta på stjärnan på julgranstoppen. Han bröt benet och fick svår hjärnskakning.
Skall man då med ditt sätt att argumentera och med sitt sätt att dra logiska slutsatser så skall man inte få lov att ha stora julgranar, eller ännu hellre inga julgranar alls. Och man skall ju inte var hemma heller