• Miniängel

Råd och tankar angående mat till 6,5 månaders bebis

Vår dotter är som sagt 6,5 månad. Sedan en månad tillbaka äter hon en portion gröt på eftermiddagen, och sedan en liten tid tillbaka även en portion på morgonen. Mitt på dagen äter hon just nu puréer av grönsaker, är nog snart uppe i 1 dl ungefär...

Nu är det så att hon i princip vägrar amma, (detta är anledningen till att jag ökat mängden fast mat till henne fortare än det var tänkt) hon vill helt enkelt inte amma verkar det som. I bästa fall ammar hon någon kort snutt på dagen, men annars blir det ytterst lite på kvällen och sedan 1 eller 2 gånger på natten.
    Men i och med att det blir så få amningstillfällen, så verkar det som att min mjölkproduktion har "gett upp". Jag har läst mycket om att det inte brukar bli så utan att "brösten anpassar sig" och därmed produktionen. Men nu känns det så i alla fall.

Jag är rädd att vår tjej inte får i sig det hon behöver. Tror ni att två portioner gröt plus puré, och därtill säg två amningar räcker? Så klart super svårt att säga men vad tror ni?

Hur hade ni gått vidare nu? Ersättning? Välling kan jag väl knappast ge eftersom hon redan får två grötportioner? Eller ska jag bara fortsätta som vi gör och tro att det finns lite mjölk kvar i brösten? Åh, vad detta är svårt!

Ska väl ringa BVC och rådgöra, men de svarar inte...

Tacksam för råd och tankar!         

En önskan som blev sann
  • Svar på tråden Råd och tankar angående mat till 6,5 månaders bebis
  • Duckan

Ersättning kan du absolut ge henne om hon bara äter det.
    Jag skulle annars försöka byta grönsakspuré mot mat till lunch och middag. Det är inte rekommendationen jag vet, men om hon inte tar ersättning heller så finns det ju inte mycket annat att prova.

• Miniängel
    Duckan skrev 2013-06-19 09:08:35 följande:
    Ersättning kan du absolut ge henne om hon bara äter det.
    Jag skulle annars försöka byta grönsakspuré mot mat till lunch och middag. Det är inte rekommendationen jag vet, men om hon inte tar ersättning heller så finns det ju inte mycket annat att prova.

Vi får se om hon gillar ersättning, men vilken sort av alla ska man ha? Jag är inte så inne i det där med ersättning..
    Menar du mer "riktiga" portioner med kött/fisk osv till lunch och middag? Jag tycker det är roligt att göra maten själv, så kanske ska prova att laga en omgång med fisk och ris kanske.. 
    En önska som blev sann
  • Duckan

Ja, jag menar då protioner med mat innehållande fisk/kött etc.
    Vi gav bara ersättning ibland så det är inte mitt område heller. De gånger vi gav köpte vi Nan. Numer har du ju ekologisk ersättning från Hipp om du föredrar det.

• Duckan

Du ska absolut fortsätta att erbjuda henne amning, det är bara bra.

• Nincompoop

När min dotter var 6.5 månad så ammade hon inte längre, hon åt mat. Hon vägrade amma, älskade mat, och dessutom så gick hon inte upp i vikt i samma takt som hon borde, så vi fick rekommendationen att ge mer mat (i lugn takt så hennes mage hann med).

Så länge hon går upp i vikt som hon ska så har du nog inget att vara orolig över. Annars håller jag med det som skrivs ovan, ge mat.  

• Miniängel
    Duckan skrev 2013-06-19 09:20:45 följande:
    Ja, jag menar då protioner med mat innehållande fisk/kött etc.
    Vi gav bara ersättning ibland så det är inte mitt område heller. De gånger vi gav köpte vi Nan. Numer har du ju ekologisk ersättning från Hipp om du föredrar det.

Okej. Vad är egentligen rekommendationerna angående att introducera kött och liknande? Min BVC sköterska sa förra veckan att vi skulle vänta lite med det. Men vad kan hända om dom får det lite tidigare? Jag tror verkligen att lilltjejen skulle gapa och äta med god aptit om hon skulle få det! Känns så dumt att kämpa med amning/flaska om hon egentligen inte vill. Man vill inte behöva bråka kring maten...
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    Nincompoop skrev 2013-06-19 09:26:33 följande:
    När min dotter var 6.5 månad så ammade hon inte längre, hon åt mat. Hon vägrade amma, älskade mat, och dessutom så gick hon inte upp i vikt i samma takt som hon borde, så vi fick rekommendationen att ge mer mat (i lugn takt så hennes mage hann med).

Så länge hon går upp i vikt som hon ska så har du nog inget att vara orolig över. Annars håller jag med det som skrivs ovan, ge mat.  

Okej, skönt att höra att det finns fler som älskar mat och inte vill amma =) Jag trodde i min fantasi att alla barn älskar att amma och att det blir en kamp att sluta med det... Men det verkar som de vet bra själva när de inte vill mer =)

Det är ju det med magen med ja, när man ammat så skäter det sig fint av sig själv... Som det är nu fungerar det också bra, men då får hon ju inte supermycket "fast"  mat än. 
    En önska som blev sann
  • Duckan

Jag började tidigt, vid 4 mån så vid 6 mån åt min dotter mat 2ggr/dagen redan. Det är inte rekommendationen, men det var inga problem för dottern. Hon åt med god aptit, aldrig varit förstoppad eller haft andra magåkommor.
    Börja prova med ersättning som är det bästa att ge just nu, funkar inte det heller skulle jag (prata med din bvc om du känner dig osäker) försöka med mat för äta bör man, men också fortsätta amma och ge ersättning.

• Miniängel
    Duckan skrev 2013-06-19 09:31:42 följande:
    Jag började tidigt, vid 4 mån så vid 6 mån åt min dotter mat 2ggr/dagen redan. Det är inte rekommendationen, men det var inga problem för dottern. Hon åt med god aptit, aldrig varit förstoppad eller haft andra magåkommor.
    Börja prova med ersättning som är det bästa att ge just nu, funkar inte det heller skulle jag (prata med din bvc om du känner dig osäker) försöka med mat för äta bör man, men också fortsätta amma och ge ersättning.

Okej. Härligt när det fungerar =)
    Ja, det känns som det skulle vara det bästa med ersättning, jag får åka och fixa hem det tror jag. 
    En önskan som blev sann
  • Natulcien

I den sitsen så hade jag, i första hand, provat att pumpa bröstmjölk och gett på flaska. Men om det inte fungerar så försök få henne att ta ersättning.
    Jag hade inte valt att öka den fasta födan till en sån liten. Och välling är ju inte ett alternativ så länge hon redan äter gröt.
    Jag är inte heller hemma på ersättningar, men du får väl prova dig fram.

• viktorsmor

När min lilla var så liten så åt han två lagade mål varje dag efter rekommendation av min bvc eftersom att han börja vägra amning å han inte blev ordentligt mätt på den amningen som han vill ha..Har gått hur bra som helst för honom å hans mage. Idag älskar han all mat och mår jättebra =)

• Miniängel
    Natulcien skrev 2013-06-19 18:50:03 följande:
    I den sitsen så hade jag, i första hand, provat att pumpa bröstmjölk och gett på flaska. Men om det inte fungerar så försök få henne att ta ersättning.
    Jag hade inte valt att öka den fasta födan till en sån liten. Och välling är ju inte ett alternativ så länge hon redan äter gröt.
    Jag är inte heller hemma på ersättningar, men du får väl prova dig fram.
    Ja, det är ju ett alternativ, om jag nu får ut så mycket, det är inte alltid det går... =(
    Men konstigt nog så har hon ammat lite bättre idag, härligt!

viktorsmor:
    Skönt att det gick bra. Det är ju så olika vad som passar och inte passar för olika bebisar. Det man får göra är väl kanske att prova sig fram och backa om man märker att det inte fungerar.

Men det är jobbigt när rutiner ändras! man vill ju att de ska vara mätta o glada =)       
    En önska som blev sann
  • Miniängel

Hej!
    Nu kommer jag här o tjatar igen. Det är inte lätt att vara förstagångsmamma! =)

I nuläget äter vår tjej följande:
    Frukost gröt
    Ev lite frukt på fm, beroende på tid som hon åt gröt.
    Lunch i princip en hel portion med mat
    Frukt till mellanmål på em
    Och till middag gröt.

Hon ammar på kvällen och en gång på natten.
    Dock så är amningen på kvällen ett problem, hon vill inte helt enkelt! Men efter ett tag så får hon i sig lite grann. (att hon inte vill amma är anledningen till att jag ökat på mängden mat såpass till henne)

Nu tyckte sköterskan på bvc att hon skulle kunna öka matmängden mer, så att hon äter vad som rekommenderas för barn mellan 8-12 månader.   Det känns som det blir för mycket mat för henne?? Vad tyckr ni? Hon skulle med största sannolikhet mumsa i sig det. Men jag är orolig för hennes mage...

Jag tänkte ta tillfället i akt och sluta amma snart. Hon vill ju ändå inte och det blir inte så värstmycket mjölk nu heller. Har köpt hem ersättning som jag hoppas hoppas att hon ska acceptera när det blir dags.

Kan tillägga att jag på dagen verkligen försökt amma i stället för att ge mat men det har inte fungerat. Har då provat urpumpad mjölk i flaska och i pipmugg, men inget av det vill hon ha. (vatten i pipmugg dricker hon som hejsan!)   

Vad tänker ni? 

En önskan som blev sann
Svar på tråden Råd och tankar angående mat till 6,5 månaders bebis