Vid vilken ålder får barnet själv bestämma vem hen ska bo hos?
Som rubriken lyder, vilken ålder är det som gäller?
Eller finns det inte en gräns?
Tack på förhand!
Som rubriken lyder, vilken ålder är det som gäller?
Eller finns det inte en gräns?
Tack på förhand!
Ni har alla viktiga aspekter att ta hänsyn till i detta ämne och det är enligt mig självklart att barnets välmående är det viktigaste. Det jag ville veta med den här tråden var om det rent juridiskt fanns en ålder där barnet själv får bestämma.
Nu finns det inte det och jag har fått bra svar och en bra länk.
Tack alla för er tid och hjälp!
Vill ni diskutera det ni påbörjat i min tråd är det helt ok för mig eftersom jag fått svar på min fråga.
Trevlig midsommar på er!
Insatt - om du läst min länk så framgår det att barn visserligen inte fick "välja" vi tolv års ålder, men att barnet inte kunde tvingas hem till den andre föräldern från o med tolv års ålder mot sin vilja.
Detta innebar ju i praktiken att barnet kunde "välja".
Lagen ändrades 2006, så med "förr" antar jag menas innan 2006 då :)
Ett utdrag:
"Något om den utbredda uppfattningen att barn får bestämma själva när de blir 12 år. Den har förmodligen sin grund i föräldrabalkens bestämmelse avseende verkställighet av domstolsbeslut (21 kap. 5 § FB).
Före 2006 framgick av bestämmelsen att en hämtning av ett barn inte fick verkställas av polismyndigheten om barnet, som fyllt 12 år, motsatte sig verkställigheten, såvida inte länsrätten fann det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa.
Efter vårdnadsreformen 2006 har bestämmelsen fått en annan utformning. Nu står kortfattat att om barnet har nått en sådan ålder och mognad att dess vilja bör beaktas, får verkställighet inte ske mot barnets vilja utom då rätten finner det nödvändigt av hänsyn till barnets bästa.
Att det tidigare sades att en tolvåring kunde motsätta sig verkställighet är alltså, troligen, orsaken till att många föräldrar felaktigt kom att tro att en tolvåring fick bestämma i alla frågor om vårdnad, boende och umgänge."
Det lite lustiga är att "tolvårsregeln" fortfarande används ibland.
Kolla bara detta på Djursholmsjuristerna:
djursholmsjuristerna.com/joomla/index.php
Gahh, halva inlägget försvann ju...
Från djursholmsdjuristerna:
"När barnet har fyllt 12 år får det i regel bestämma själv var det vill bo. Även innan barnet fyllt 12 år tar rätten hänsyn till barnets vilja - i den utsträckning som barnets mognad och utveckling gör det lämpligt."
På alternativfamiljens hemsida kan man läsa:
"Domstolarna brukat lyssna extra mycket på barn över tolv år."
alternativfamiljen.ifokus.se/articles/4d714422b9cb46223305996e-skilsmassobarnens-boende-och-umgange
På "svar on line, fråga juristen" används också beskrivningen "förr", men vad de menar med det är jag ju inte säker på..
"SVAR: Det finns ingen uttalad åldersgräns i lagstiftningen, angående när barnets egen vilja får betydelse. I mål om vårdnad, boende och umgänge ska domstolen enligt 6 kap. 2a § Föräldrabalken ta hänsyn till "barnets vilja med beaktande av barnets ålder och mognad". Förr ansågs det gå en gräns vid 12 års ålder, däröver ansågs barnet vara tillräckligt moget för att ta hänsyn till. Det är dock en gammal regel som inte längre används av rätten. För att svara på din fråga så skall rätten alltid lyssna på barnets vilja, oavsett ålder, men att rätten tar hänsyn till barnets ålder och mognad när den avgör målet."
svaronline.se/fraga/juridik/umgange-och-boende/1006/far-barnet-bestamma-vem-han/hon-vill-bo-hos.html
Hej! Undrar hur ni som har barn boende mer än halvtid gör upp kostnader för barnen.
Barn som får kärlek ger kärlek ,om barnet får mycket kärlek av sin mor och mindre av fadern så vill denne självklart tillbringa mer tid med sin mor!!
admin snälla ta bort mitt inlägg
jag har använt mitt riktiga namn och ja ett annat land jag bor i spanien men att mitt ex ska se detta otroligt dumma inlägg vore så olyckligt och för barnens skull och vår mitt ex och mig nu efter 6 år som skjilda så skulle detta skapa så mycket conflikter. snälla skynda mitt inlägg på tråden här tack på förhand lilla
admin snälla ta bort mitt inlägg
jag har använt mitt riktiga namn och ja ett annat land jag bor i spanien men att mitt ex ska se detta otroligt dumma inlägg vore så olyckligt och för barnens skull och vår mitt ex och mig nu efter 6 år som skjilda så skulle detta skapa så mycket conflikter. snälla skynda mitt inlägg på tråden här tack på förhand lilla