• Anonym (utmattad)

Utmattad och utled av att försöka få barn

Hej

Min man och jag har försökt få ett syskon till vårt barn i knappt 2 års tid. Jag har lågt AMH och får inte IVF dels av det skälet, dels för att vi redan har ett barn. ÄD känns inte som ett alternativ.

Jag vet faktiskt inte om jag bryr mig längre. All tid som jag lägger på efterforskningar om alternativa metoder och all tid som jag lägger på att pröva dem och på att äta olika naturpiller och på att kolla ÄL, surfa på FL osv. Ja, ni vet säkert.

Jag känner mig helt slutkörd av min egen önskan att få ett barn till. Jag orkar inte hålla på längre. Min man är nöjd med ett barn och vårt barn är helt underbart. Jag kör bara slut på mig själv när jag försöker maxa våra sannolikt låga chanser. Det är nästan så att jag inte vet om jag verkligen vill ha ett barn till, det känns mera som att jag försöker och försöker av ren slentrian. Eller jag vet inte...

Är det någon mer som känner sig slutkörd, utmattad och utled av att försöka få ett barn?    

• Svar på tråden Utmattad och utled av att försöka få barn
  • Anonym (...)

Är inte i din situation alls, har de barn jag vill ha. Men jag kan förstå att det tar på krafterna. Varför inte lägga det på is en tid, så att ni verkligen hinner känna efter hur ni vill ha det? Livet ska vara meningsfullt att leva, inte ett jagande efter något som man kankse aldrig får. Ni har redan en guldklimp, det är kanske så ni ska ha det {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (x)

Måste va jobbigt:( men slappna av och lägg det på is en tid så kanske ni blir gravida på naturligt sätt. Har ju hört många som kämpat i många år, beslutar sig till slut för adoption och sen pang, blir de gravida:) Håller tummarnaSolig

• Lillsudd
    Anonym (x) skrev 2013-06-13 15:34:59 följande:
    Måste va jobbigt:( men slappna av och lägg det på is en tid så kanske ni blir gravida på naturligt sätt. Har ju hört många som kämpat i många år, beslutar sig till slut för adoption och sen pang, blir de gravida:) Håller tummarnaSolig
    Så fungerar inte fertilitet. Tyvärr. Jag förstår att du menar väl, men det här är den vanligaste kommentaren till ofrivilligt barnlösa, den kommentar som gör många av oss som mest arga, mest ledsna och som vi raljerar mest över och berättar om för varandra.

En viss procent kommer att bli gravida spontant efter att ha ställt sig i adoptionskö. MEN, lika många av dem som inte ställde sig i adoptionskö kommer också att bli det. Och lika många som gav upp och slappnade av som de som fortsatte försöka. Det är helt enkelt statistiken. Inte avslappningen. Är det inte helt omöjligt kan det falla sig så att man just den dagen man ägglossade för första gången på 4 år råkade göra det med ett bra ägg (för med tex lågt AMH är procenten dåliga ägg stor förutom att det ofta inte kommer några alls) och råkade ha sex... Man hade tur. Alla har det inte, oddsen är inte så bra. Men ibland händer det.
  • Anonym (privat?)

Har du fått nej även för att göra IVF privat pga lågt AMH?
    Eller vet du bara att du har lågt AMH och inte får IVF genom vanliga vården pga att ni redan har ett barn?

Om du inte fått nej för privat IVF tycker jag du/ni skall fundera igenom det så snart som möjligt. Chanserna blir ju bara lägre ju längre man väntar, och ganska snabbt om man är över 35, ännu värre över 40.
    Även om privat IVF kostar så är det inte jättemycket pengar jämfört med mycket annat (bil tex) och många kliniker erbjuder tex bruttolöneavdrag som gör det billigare i praktiken.

Om du fått nej även till privat IVF, och inte kan tänka dig äggdonation, är nog det bästa du kan göra att försöka acceptera att det inte blir något syskon, för då är nog dina chanser att bli naturligt gravid väldit låga.

• Anonym (x)
    Lillsudd skrev 2013-06-13 17:10:17 följande:
    Så fungerar inte fertilitet. Tyvärr. Jag förstår att du menar väl, men det här är den vanligaste kommentaren till ofrivilligt barnlösa, den kommentar som gör många av oss som mest arga, mest ledsna och som vi raljerar mest över och berättar om för varandra.

En viss procent kommer att bli gravida spontant efter att ha ställt sig i adoptionskö. MEN, lika många av dem som inte ställde sig i adoptionskö kommer också att bli det. Och lika många som gav upp och slappnade av som de som fortsatte försöka. Det är helt enkelt statistiken. Inte avslappningen. Är det inte helt omöjligt kan det falla sig så att man just den dagen man ägglossade för första gången på 4 år råkade göra det med ett bra ägg (för med tex lågt AMH är procenten dåliga ägg stor förutom att det ofta inte kommer några alls) och råkade ha sex... Man hade tur. Alla har det inte, oddsen är inte så bra. Men ibland händer det.
    Men oj, förlåt så jättemycketSkäms ville verkligen inte göra er ledsna el upprörda. Bra att du säger till, ska tänka på detta i fortsättningen{#emotions_dlg.flower}
  • millanese

Åh "Utmattad", Jag känner SÅ igen mig! Är i EXAKT samma situation! Nu är det här ju en lite gammal tråd, men jag undrar hur det har gått för er, eller vad ni beslutat?

Svar på tråden Utmattad och utled av att försöka få barn