Behöver stöd i amningskaoset
Hej.
Min fina tjej är snart tre månader. Jag helammar henne och amningen har fungerat jättebra från första stund. Ja, fram till nu vill säga.
Jag vet inte om det är någon fas (har läst en del trådar om ämnet och det verkar vara en ålder som krånglar hos många), men det är så fruktansvärt jobbigt. Jag känner mig så ratad och även om jag vet att det inte är personligt mot mig är det svårt att inte känna så.
Vad som händer är att hon senaste veckorna skriker sig röd och vägrar ta bröstet. Först var det på kvällen när hon sugit en stund, sen började det redan när jag lade till henne. Nu har hon även börjat med detta på dagen. I desperata stunder har vi tagit till ersättning på flaska, och hon lugnar sig direkt och äter massor. De gånger hon fått ersättning har jag pumpat ut mjölk för att hålla igång produktionen. Får ut runt 100 ml på varje bröst.
Eftersom det är så tacksamt med flaskan har den kommit fram några gånger när jag inte orkat längre. Jag tror dock inte att protesterna handlar om "tuttförvirring" för protesterna kom före flaska, och hon suger bra på bröstet när hon ammar. Tror heller inte att det är lathet för hon får jobba ganska bra med flaskan. Kan tillägga att jag också mjölkar ur så att det finns mjölk direkt när hon ska börja suga.
Det här tar väldigt mycket på mig, hon gråter, jag gråter och allt känns bara skit. Jag börjar fundera på att delamma henne, för att ta till flaskan som en sista utväg orkar jag inte längre eftersom det bara får mig att känna ett enormt misslyckande, och det är det som är allra jobbigast - att jag känner mig så misslyckad. Jag har funderat på ersättning, men jag har, liksom många andra, det dåliga samvetet när det gäller ersättning kontra mjölk. Jag har alltid tänkt att ersättning är ett fullgott alternativ, men när det väl gäller mig själv inser jag att jag är en hycklare för jag VILL att min dotter ska få bröstmjölk. Att ge flaska känns som en enorm lättnad, samtidigt som tanken på att sluta amma får mig att gråta.
Min omgivning verkar nästan tycka att jag ska sluta amma, vilket inte alls känns kul.
Om någon varit i liknande situation eller helt enkelt bara har en tanke eller vill bolla lite med mig skulle jag bli väldigt tacksam. Jag är så rådvill. Vad ska jag ta mig till?