• brittahl

Behöver stöd i amningskaoset

Hej.

Min fina tjej är snart tre månader. Jag helammar henne och amningen har fungerat jättebra från första stund. Ja, fram till nu vill säga.

Jag vet inte om det är någon fas (har läst en del trådar om ämnet och det verkar vara en ålder som krånglar hos många), men det är så fruktansvärt jobbigt. Jag känner mig så ratad och även om jag vet att det inte är personligt mot mig är det svårt att inte känna så. 

Vad som händer är att hon senaste veckorna skriker sig röd och vägrar ta bröstet. Först var det på kvällen när hon sugit en stund, sen började det redan när jag lade till henne. Nu har hon även börjat med detta på dagen. I desperata stunder har vi tagit till ersättning på flaska, och hon lugnar sig direkt och äter massor. De gånger hon fått ersättning har jag pumpat ut mjölk för att hålla igång produktionen. Får ut runt 100 ml på varje bröst.

Eftersom det är så tacksamt med flaskan har den kommit fram några gånger när jag inte orkat längre. Jag tror dock inte att protesterna handlar om "tuttförvirring" för protesterna kom före flaska, och hon suger bra på bröstet när hon ammar. Tror heller inte att det är lathet för hon får jobba ganska bra med flaskan. Kan tillägga att jag också mjölkar ur så att det finns mjölk direkt när hon ska börja suga.

Det här tar väldigt mycket på mig, hon gråter, jag gråter och allt känns bara skit. Jag börjar fundera på att delamma henne, för att ta till flaskan som en sista utväg orkar jag inte längre eftersom det bara får mig att känna ett enormt misslyckande, och det är det som är allra jobbigast - att jag känner mig så misslyckad. Jag har funderat på ersättning, men jag har, liksom många andra, det dåliga samvetet när det gäller ersättning kontra mjölk. Jag har alltid tänkt att ersättning är ett fullgott alternativ, men när det väl gäller mig själv inser jag att jag är en hycklare för jag VILL att min dotter ska få bröstmjölk. Att ge flaska känns som en enorm lättnad, samtidigt som tanken på att sluta amma får mig att gråta. 

Min omgivning verkar nästan tycka att jag ska sluta amma, vilket inte alls känns kul. 

Om någon varit i liknande situation eller helt enkelt bara har en tanke eller vill bolla lite med mig skulle jag bli väldigt tacksam. Jag är så rådvill. Vad ska jag ta mig till? 

• Svar på tråden Behöver stöd i amningskaoset
  • giggle

Ring amningshjälpen! 3 månader är en klassiker för när det strular en stund, men tydligen så är det inte alls fel på dig eller din mjölk utan just en tillväxtfas. Amningshjälpen kan ge dig råd om hur du ska göra!

• hannis

Pumpa ut och ge i flaska när det strular då? Då slipper du ge ersättning men kan ändå mata utan att känna dig misslyckad.

Har du testat att ändra amningsställning? Liggamma eller kanske amma i ett mörkt rum?

• Zinnas

Jag var med om typ samma sak. Orsaken var att mjölken minskade plötsligt, vilket tydligen är vanligt när babyn är 3-4 månader gammal. Fick tipset att satsa på amningen ordentligt, fast det tog ju förstås på humöret att amma nästan varje timme, med en pojke som grät då han inte fick tillräckligt. Gav ersättning och pumpade och ammade om vartannat, men mjölken blev inte mer. Så fick helt enkelt amma varannan gång, och ge ersättning varannan gång.
    Så mitt tips är alltså att försöka stå ut, amma så mycket du orkar, så borde mjölken bli mer igen efter en tid :) 

• johannawe

Friammar du eller efter klockan? Provat att amma mellan tillfällena?

• lawendel

Skulle lika väl vara jag som skrivit tråden! Min dotter är nu 7 veckor och detta har pågått sen v 2 och har bara blivit värre och värre!! Jag har verkligen provat ALLT men många gånger vägrar hon sen kan det funka en hel dag. Dock har jag börjat ge upp nu, orkar inte mer! Än så länge pumpar jag bara men är väl en tidsfråga innan jag får börja med ersättning med! Ammade min son utan problem!

Så du är iaf inte ensam och jag känner mig med ratad... Blä!

• brittahl
    giggle skrev 2013-06-11 12:31:53 följande:
    Ring amningshjälpen! 3 månader är en klassiker för när det strular en stund, men tydligen så är det inte alls fel på dig eller din mjölk utan just en tillväxtfas. Amningshjälpen kan ge dig råd om hur du ska göra!
    Tack för tipset, ska göra det!
    hannis skrev 2013-06-11 12:41:37 följande:
    Pumpa ut och ge i flaska när det strular då? Då slipper du ge ersättning men kan ändå mata utan att känna dig misslyckad.

Har du testat att ändra amningsställning? Liggamma eller kanske amma i ett mörkt rum?
    Tack för dina tips!

Jag pumpar och ger på flaska också, men jag är obotlig pessimist och tänker att det kommer resultera i ersättning så småningom för jag tror inte jag kan hålla produktionen uppe genom att pumpa, dessutom tycker jag det är obehagligt så jag kommer antagligen sluta med det så småningom i så fall. Mitt problem är väl egentligen att jag kanske vill sluta amma om det inte löser sig, men jag får inte för mig själv...

När det redan börjat strula går det inte att pumpa ut, det liksom låser sig för mig.  Jag har lite fryst men inte mycket, och jag har försökt att spara mer men har upplevt att mjölken inte räcker då... Hade problem med det för några veckor sedan, när tösen ville ligga vid bröstet hela tiden. Hon åt och åt och det hann inte produceras nytt så hon var konstant hungrig. Är rädd att det ska bli så igen.

Jag testar att sitta, ligga, stå, gå, ljust, mörkt, tyst, med musik, prata... spelar ingen roll för så fort hon ser mitt bröst blir hon arg.
    Zinnas skrev 2013-06-11 12:43:03 följande:
    Jag var med om typ samma sak. Orsaken var att mjölken minskade plötsligt, vilket tydligen är vanligt när babyn är 3-4 månader gammal. Fick tipset att satsa på amningen ordentligt, fast det tog ju förstås på humöret att amma nästan varje timme, med en pojke som grät då han inte fick tillräckligt. Gav ersättning och pumpade och ammade om vartannat, men mjölken blev inte mer. Så fick helt enkelt amma varannan gång, och ge ersättning varannan gång.
    Så mitt tips är alltså att försöka stå ut, amma så mycket du orkar, så borde mjölken bli mer igen efter en tid :) 
    Det är ju ett alternativ, att ta varannan. upplevde du att mjölken fanns kvar när du gjort så?
    Ska försöka intensivamma, men jag vet inte om jag kommer att orka det, fast det känns liksom förbjudet att tycka så. Jag är så ambivalent, jag vet inte om jag vill amma eller inte känns det som...
    johannawe skrev 2013-06-11 12:47:59 följande:
    Friammar du eller efter klockan? Provat att amma mellan tillfällena?

Jag friammar, Har testat tätare tillfälen men det går inte längre. Jag kunde ge henne en slurk när som helst förut, men nu har hon börjat säga ifrån att hon inte vill ha.
    lawendel skrev 2013-06-11 12:49:43 följande:
    Skulle lika väl vara jag som skrivit tråden! Min dotter är nu 7 veckor och detta har pågått sen v 2 och har bara blivit värre och värre!! Jag har verkligen provat ALLT men många gånger vägrar hon sen kan det funka en hel dag. Dock har jag börjat ge upp nu, orkar inte mer! Än så länge pumpar jag bara men är väl en tidsfråga innan jag får börja med ersättning med! Ammade min son utan problem!

Så du är iaf inte ensam och jag känner mig med ratad... Blä!

Det är så svårt att inte ta det personligt, samtidigt är det så skönt att ha en glad tjej som skrattar och ler efter att hon fått äta sig ordentligt mätt med flaskan. 

• tilj75

Ge inte upp om du inte vill. Tre månader är en klassisk fas och det jobbiga går över (oftast). Min minsta blir tre månader imorgon och ibland vill hon amma varannan timme och ibland tror jag att hon vill ha men hon vill bara suga på nappen och blir arg om hon får mjölk i munnen. Jag ger inte flaska emellan men ibland tror jag att jag ska bli knäpp. Men som sagt, det är en fas! Kanske inte mycket till tröst men du är iaf inte ensam.

• happy in hell

Försök tänk på att du faktiskt har givit henne bröstmjölk i tre månader. Det är mer än vad många bebisar får i Sverige och i andra delar av världen och det ger henne enormt många fördelar. 

Jag ammade mitt första barn till han var knappt 8 månader sedan tokvägrade han och vi övergick till välling. Allt gick enligt plan så att säga.

När mitt andra barn kom var det ju självklart att allt skulle gå lika galant. men se där fick vi tji! Amningen funkade inte alls, inte en droppe bröstmjölk fick det barnet i sig. Vi gav ersättning från typ dag tre och jag grät och kände mig genom-misslyckad.

Sakta men säkert kröp sig dock fördelarna med ersättning in i mitt medvetande: föräldrarna kan dela mer på matandet vilket gav mig betydligt större frihet än med första barnet. Det kändes mindre känsligt var/när hon fick mat. Jag är inte en sån som ammar på tunnelbanan och liknande och därför blev det mycket enklare med ett flaskbarn att komma iväg utan att behöva anpassa sig efter amningstider. Och så slutligen kan jag så här när barnen hunnit bli 3 och 5 år säga att det gör absolut ingen skillnad på anknytningen eller tryggheten hos dem om de är flask- eller bröstmatade. Bara som en liten tröst! 

• Zinnas

Mjölken fanns kvar i ungefär samma mängd, ibland mer till och med. Visst blev det lite tungt ibland, det var jobbigt att han aldrig blev nöjd, kändes det som. Men jag är glad att jag kunde fortsätta delamma i alla fall. Önskar i efterhand att jag hade försökt längre, så att jag hade kunnat skippa ersättningen helt.

• johannawe

Ts: som många nämnt ovan så kommer en tillväxtperiod runt 3 månader. Barnet kan ofta reagera genom att vara gnällig vid bröstet så det är nog förhoppningsvis bara en fas (isåfall ett par dagar tills produktionen gått upp) vill du fortsätta amma är det nog dessvärre lugna ner bebis och truga lite samt om hon vill ta tag men är allmänt onöjd ge andra bröstet och byta varje gång hon bråkar, om några dagar med lite maratonamning är hon nog nöjd igen :) för ditt välmående så ät och drick gott (stil mycket) stressa ej och ha amningen tillgänglig så fort bebis visar intresse. Tror det var 30ml om dagen som bebis behöver för att tillgodogöra sig immunförsvar så vill du sluta kan du förslagsvis pumpa ut 30ml*90 dagar så ger du bebis bra förutsättningar :)

• johannawe

Ett annat lite mer avancerat sätt att öka produktionen är att pumpa/handmjölka igång. Gärna varannan timme på dygnet (spec nattetid)i några dagar. Då kan du även med fördel ge utpumpade mjölken under tiden :)

Svar på tråden Behöver stöd i amningskaoset