Hur berätta om grav för vän som har svårt att få barn? Tips!
Ska försöka hålla det kort. För flera år sen slutade jag och en bra vän med våra p-piller samtidigt. Jag visste om att hon slutade och hon att jag slutade. Det tog 2 år för mig och sambon att bli gravida och sen ett tag tillbaka har vi äntligen vår son som valde att stanna kvar hos oss och komma ut frisk och hel. För kompisen har det tagit sig EN gång, men det blev MA. Efter det vet jag inget. Tror att de har genomgått IVF, men hon pratar inte om det. Vi har valt att sätta igång med syskonförsök på en gång för att det tog så lång tid första gången. Nu har det tagit sig och vi är jättelyckliga! men jag har ångest för hur jag skall berätta för min vän... Vi har tänkt berätta det på en större fest om några veckor för alla kompisar. Tycker ni att jag skall prata med vännen först? Ansikte mot ansikte? Ska jag maila? Skicka ett sms, så hon kan läsa det i lugn och ro hemma? Jag är rädd att jag förstör festen för henne och hennes sambo om de får reda på det vid det tillfället... Vad säger ni som har svårt att få barn? Jag tror att jag skulle uppskattat att få reda på det före, så jag kunde förhålla mig innan festen började. Vet att jag var väldigt känslig för gravidbesked under de 2 år som det tog att få sonen. Eller drar jag för stora växlar på det? Det kanske bara är jag som gör en stor sak av det, för att JAG var känslig då? Hjälp mig!!