Hon vill sluta med blöja?! Hur?
Just nu försöker vi bemöta våran (idag 20 mån) tjej som sedan någon månad eller ett par, berättar att hon vill kissa på toaletten. Vi går med henne varje dag, alltid på hennes initiativ utöver de naturliga tillfällen som ges tex bad. Däremot så kommer det ingenting. Nästan nånsin. Vi försöker i snitt 1-2 ggr/dag och det kommer nåt kanske en gång i veckan. Hon har både potta och sits på toaletten.
Vi har pratat med dagis då hon bad att få göra detta en gång då jag hämtade. De skulle hjälpa henne med det om hon bad dem, alternativt sätta efter vila, men jag vet inte hur det blev med det.
Jag har läst lite allmänna råd och jag ser att vi gör rätt som inte pressar henne. Vi har dock försökt med trosor innanför blöjan, men hon har brytt sig föga om det. Potträningsblöjor har vi inte köpt, då folk ju klarat detta utan det tillbehöret, tidigare utan problem. Vi brukar låta vatten rinna för att locka fram kiss, eller doppa hennes fötter i vatten, då vi märker att hon gärna kissar i badkaret då hon står där med blöta fötter.
Vi läser böcker för henne om pottan och blöjan med mera. Vi pratar med henne, och accepterar alltid när hon anser sig vara klar (fastän inget kommit). Hon tycker det är spännande att torka sig, men det få rhon göra först när hon är "klar" på toaletten.
Hur går vi vidare? Hon är ju uppenbart intresserad av att försöka sig på toaletten/pottan. Häromnatten var hon helt torr i blöjan. Vi är helt överrumplade av detta plötsliga. Hon får gå naken och då uppmuntrar vi till pottan. Fast då drar hon bara runt den och visar hur duktig hon är att kliva på den på 24 olika nya sätt.