• Slagathor

Hon vill sluta med blöja?! Hur?

Just  nu försöker vi bemöta våran (idag 20 mån) tjej som sedan någon månad eller ett par, berättar att hon vill kissa på toaletten. Vi går med henne varje dag, alltid på hennes initiativ utöver de naturliga tillfällen som ges tex bad. Däremot så kommer det ingenting. Nästan nånsin. Vi försöker i snitt 1-2 ggr/dag och det kommer nåt kanske en gång i veckan. Hon har både potta och sits på toaletten.

Vi har pratat med dagis då hon bad att få göra detta en gång då jag hämtade. De skulle hjälpa henne med det om hon bad dem, alternativt sätta efter vila, men jag vet inte hur det blev med det.

Jag har läst lite allmänna råd och jag ser att vi gör rätt som inte pressar henne. Vi har dock försökt med trosor innanför blöjan, men hon har brytt sig föga om det. Potträningsblöjor har vi inte köpt, då folk ju klarat detta utan det tillbehöret, tidigare utan problem. Vi brukar låta vatten rinna för att locka fram kiss, eller doppa hennes fötter i vatten, då vi märker att hon gärna kissar i badkaret då hon står där med blöta fötter. 

Vi läser böcker för henne om pottan och blöjan med mera. Vi pratar med henne, och accepterar alltid när hon anser sig vara klar (fastän inget kommit). Hon tycker det är spännande att torka sig, men det få rhon göra först när hon är "klar" på toaletten.

Hur går vi vidare? Hon är ju uppenbart intresserad av att försöka sig på toaletten/pottan.  Häromnatten var hon helt torr i blöjan. Vi är helt överrumplade av detta plötsliga. Hon får gå naken och då uppmuntrar vi till pottan. Fast då drar hon bara runt den och visar hur duktig hon är att kliva på den på 24 olika nya sätt. 

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Svar på tråden Hon vill sluta med blöja?! Hur?
  • kaffeamanda

Jag lät min första gå utan blöja när vi var hemma. MÅNGA olyckor blev det men då lärde hon sig att känna igen tecknen på när hon var kissnödig.

• Flickan och kråkan

Jag hade passat på under semestern att helt enkelt låta henne gå i trosor och så låta olyckorna hända . Så gjorde vi med vår yngsta som inte var det minsta besvärad av att kissa på sig utan han visste bara inte hur han skulle släppa på. Gick i kalsonger med mycket olyckor under 3-4 dagar, därefter fattade han hur han skulle släppa på och han kissade när vi gick med honom ute eller på pottan. Efter ytterligare en vecka började han säga till själv. Han var två år då.

• Slagathor

Vi bör kanske lägga mer tid på att låta henne gå naken eller i trosor bara. Hon får ha trosor utanpå blöjan nu för att vänja sig vid det. Hennes pappa är väl lite väl rädd om soffan och så, men filtar över bör väl fånga upp det mesta. I morgon ska jag ge det ett försök utan blöja!

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • pigglet

Vi höll oss ute på dagarna. Då kan det oturas hur mycket det vill, bara byta kläder. Vi har släpat med oss pottan ute, den har följt med till lekparker osv. För våra barn har det tagit några dagar, kanske 1 vecka, innan de "varit torra". Det har inte nödvändigtvis betytt att de kissat just på pottan efter 1 vecka - 1 av barnen var utan blöja hela dagarna men kunde inte kissa på pottan utan bad om en blöja när hon behövde kissa. Ett annat gick och ställde sig i duschen. Strunt samma - de knäckte i alla fall koden och lärde sig hålla kisset, känna när de behövde och säga till. Efter någon vecka till har de även fixat pott-biten.

• Slagathor

Men är hon redo då? Eller leker hon bara? Är det "värt" ett seriöst försök? Eller pressar vi henne då?

• kaffeamanda

Ni behöver ju inte tvinga henne. Se det som en lek. vi tränar vår 7- månaders nu. Hon kissar på pottan innan hon somnar på natten och sen sätter vi henne där när hon vaknar, hon är helt torr på natten. Svårare är det under dagarna då vi är dåliga på att se hennes tecken när hon vill kissa. Bajsa gör hon nästan alltid på pottan

• Flickan och kråkan
    Slagathor skrev 2013-06-09 21:48:40 följande:
    Men är hon redo då? Eller leker hon bara? Är det "värt" ett seriöst försök? Eller pressar vi henne då?
    Det märker ni ju. Om ni inte pressar henne utan bara erbjuder och märker hur hon agerar reagerar så är det ju inget pressande. Är det bara lek så är det ju bara att köra på med blöja ett tag till.
  • lovea01

Jag har oxå börjat pottträna min dotter, då hon började säga att hon ville gå på pottan och märkte att hon har liksom tröttnat på blöja. Hon springer in och sätter sig och jag väntar och väntar men hon liksom spänner sig som att hon håller sig och det kommer aldrig någonting. Sedan säger hon att hon vill ha blöjan igen... visst kan det handla om att hon vill men att det kanske tar ett tag att vänja sig och så :) Det är nog bara att fortsätta som ni gör och så småningom släpper det nog bara...

• Slagathor

Vi testade idag och det gick sådär. Hon fick gå i trosor och lyckades faktiskt skvätta i pottan. Sen bad hon om blöja själv när hon kissade ner sig. Då fick hon det. Var det fel? Nya tag imorrn :)

• Flickan och kråkan
    Slagathor skrev 2013-06-10 19:28:58 följande:
    Vi testade idag och det gick sådär. Hon fick gå i trosor och lyckades faktiskt skvätta i pottan. Sen bad hon om blöja själv när hon kissade ner sig. Då fick hon det. Var det fel? Nya tag imorrn :)
    Barn är ju olika. Min yngsta var det lätt att bara plocka blöjan av för han var inte det minsta besvärad av olyckor. Blev mest förvånad "Oj, nu kom det kiss". Äldsta kunde vi inte alls göra så med utan fick vänta ut tills han själv ville och kunde gå på pottan. Han var inte alls bekväm med olyckor. 
  • fröken argbigga

Ett tips är att testa pottan/toaletten efter hon ätit. Mina barn har oftast kissat då.
    Jätte bra att ni hakar på hennes initiativ tycker jag.

• Slagathor
    fröken argbigga skrev 2013-06-10 20:31:32 följande:

Ett tips är att testa pottan/toaletten efter hon ätit. Mina barn har oftast kissat då.
    Jätte bra att ni hakar på hennes initiativ tycker jag.

Vi vill gärna att hon säger till själv, för när vi föreslår det känns det som att hon av princip (envis liten tjej med enorm egen vilja) säger nej. Så vi följer henne i detta, helt enkelt.
  • Mellanmjölkens land

Testa att ta med en bok eller leksak in på toan. Sätt er där och bered er på att det kan ta tid. 20-30 min var ett genomsnitt för oss i början innan hon riktigt fått koll på det där med att släppa på.

Måste erkänna att vi "mutar" ibland. Typ "Vill du gå ut till nn? Då måste man kissa först." Då brukar det bli fart in på toan men en 2årings framförhållning är inte alltid den bästa och vi vill helst inte att hon ska komma på att hon behöver gå 2 min efter att vi kommit ut

• happy in hell

Båda våra skippade blöjan ganska tidigt (1,5 år respektive 1 år och 8 månader). Vi gjorde exakt så som ni gör, följde med dem i deras intresse. Vi var kanske lite snabbare i att pröva att ta bort blöjan helt enkelt och se vad som händer. Det som hände med våra barn var att de faktiskt kunde mycket bättre än vad vi vuxna trodde

• Snigeln

När mina har varit så gamla att de kunnat sitta har de fått gå och sätta sig på pottan efter varje måltid. De har vant sig vid den rutinen och då de har varit strax över året har jag sagt att nu är de tillräckligt stora för att vara utan blöja och helt enkelt tagit bort den. Ingen press eller skäll om det händer olyckor utan då konstaterar man bara "oj då", torkar kisset och byter kläder. Visst blir det en del tvätt en tid, men väldigt snabbt (några veckor) har de blivit torra.

Har inte väntat på att de skulle vara mogna av olika orsaker. För det första är det dyrt och dåligt för miljön att använda engångsblöjor och jag har ärligt sagt varit för bekväm av mig för att använda tygblöjor.

För det andra så har mina barn ärvt sin pappas tendens till atopisk hy och får lätt utslag och irriterad hud av varma, klumpiga blöjor.

För det tredje så tror jag inte på detta med mognad. Om ett barn har en superabsorberande blöja så märker ju barnet inte att det kissar oavsett om det är 3 månader eller 3 år. Jag köper ett billighetsmärke på blöjor till min bebis på 4 månader eftersom hans hud tål dem bäst. Direkt då jag böt från Libero så började han meddela/gnälla då han kissat eftersom det märke inte absorberar lika bra. Det säger väl liksom sig självt att ett barn blir mer/tidigare medvetet om att det kissar om det märker det än om det inte gör det.

Självklart finns det barn som är senare i utveckligen, men jag tror ändå de är relativt få och man märker väl ganska snart om det inte alls börjar lyckas. Man behöver inte göra det till värsta grejen (eller ens kalla det potträning) utan helt enkelt lägga till det som en del av hygienrutinen. Man borstar tänder, badar, borstar hår, klipper naglar och går på toa/pottan. Avdramatisera det helt enkelt...

• Fridayyy
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-10 19:55:11 följande:
    Barn är ju olika. Min yngsta var det lätt att bara plocka blöjan av för han var inte det minsta besvärad av olyckor. Blev mest förvånad "Oj, nu kom det kiss". Äldsta kunde vi inte alls göra så med utan fick vänta ut tills han själv ville och kunde gå på pottan. Han var inte alls bekväm med olyckor. 

Inte min son heller. Döttrarna däremot gillade inte alls det. Kanske för att det rinner mer efter benen? Sonen tycker det är roligt att kissa både i pottan och på golvet, så att det skvätter och sen gärna köra handen eller foten i det.
  • Lovisa09

Förra sommaren började vi med potträning till vår tvååring. Hon gick naken mest hela tiden när vi var hemma. Ute i trädgården var det fritt fram att kissa på gräsmattan, pottan ställde vi fram på altanen, vi provade alltid med pottan när det var dags att kissa. Men hon kissade oftast i blöjan eller på gräsmattan. Sommaren närmade sig sitt slut och hon hade väl vara kissat några gånger på pottan så vi sa att vi får väl inse att hon inte är redo än. Två dagar innan dagisstart säger hon själv att hon vill gå på pottan och sen var det enbart potta som gällde. Olyckor har det ju hänt hundra gånger om och det är först nu som hon är ordentligt torr dagtid, nattblöja använder hon fortfarande men det blir denna sommarens projekt att avveckla:) det tar tid men nån gång så händer det:)

• Lovisa09

Och sen använde vi mycket belöning i form av klistermärken och små leksaksörhängen/ringar som hon fick när hon väl gjort nått på pottan!

Svar på tråden Hon vill sluta med blöja?! Hur?