Om man inte ammar från början, få igång mjölk senare?
Hej!
Jag är i valet och kvalet om att amma eller inte. Jag väntar tvillingar och har en son sedan tidigare, och tyckte absolut inte om att amma. Det var krångligt då jag har så platta bröstvårtor så jag fick ha såna där plastnappar för att det skulle funka, och det var något med amningen som fick mig att må dåligt av det, jag vet inte varför. Maken vill att jag ska delamma så att vi har något att ta till när inget annat hjälper som tröst, men jag avskydde allt fokus på amningen på BB då den inte funkade och massor av folk skulle instruera och det var obekvämt för mig att visa mig så naken. Dessutom är jag rädd att behöva amma ute bland folk, med en bebis går det ju att skyla sig lite men med två är det svårare.
Ändå förstår jag makens argument, ibland är det skönt att ha något som alltid funkar för att lugna, söva och trösta.
Nu till frågan: Om jag väljer att ta mjölkstoppande piller innan förlossningen men senare ångrar mig och vill prova på att amma, går det att få igång produktionen hemma då?
Och OM jag ammar - går det att äta insomningstabletter ändå (också en anledning till att jag inte vill amma, jag kunde inte somna på flera veckor och jag vet inte om insomningstabletter går över i bröstmjölk så det inte går att få det då).
Mycket tacksam för svar!