• Joslia

Jätte orolig över min son..

Jag har den senaste tiden kännt av att min son nog inte mår riktigt bra. Han är 4år och bor hos mig varannan vecka. Han har under några månader nu förändrats helt och hållet. Han är inte alls den där glada killen längre, han känns ofta trött, nedstämd eller arg. Och han har en jätte separationsånges gent emot mig. Han vill ha mig nära hela tiden och att lämna honom på dagis är jätte jobbigt då han inte alls vill släppa taget om mig. Och sen kommer han hem och berättar för mig hur en del barn på dagis kallar honom saker, kastar sten på honom och hade en dag sporrar honom i munnen. Min son är säkert inte guds bästa barn heller alla gånger och är i en sån ålder att jag märker att han ljuer ibland. Men det känns ju ändå som om man måste ta det på allvar. Men vad ska jag göra? När jag har pratat med personalen på dagis säger dom att dom också har märkt att det är något med min son och att han ofta drar si undan. Han vill hellre vara påen lilla avdelningen med alla dom små barnen (1-3års) Och ibland när jag hämtar honom så är han på den lilla avdelningen och han är jätte glad för att få vara där. Så det känns ju jätte bra. Men då är jag ju fundersam över varför han inte vill vara med barnen i sin ålder och är rädd att han inte kommer att utvecklas som han ska? Och hemma på gården är det jätte mycket barn ute och leker. Men min son känns som om han vill vara med men inte rikgigt vågar ta för sig. Han blir ofta överkörd av andra och många barn puttar bort min son. Tar saker ifrån honom, bjuder inte honom på säjer men alla andra. Och jag ser verkligen hur ledsen han blir. Jag köper liadana saker som dom andra barnen har för att han också ska kunna vara med m.m fast det inte känns rätt. Och han vaknar flera gånger varje natt och drömmer jätte mycket och vaknar ledsen. Jag har en jätte klump i magen och vill ju bara göra det bästa för min son. Vad ska jag göra? Och vem kan jag prata med? Hans pappa och jag har inte pratat på nästan två år. Och när jag nämnde detta för honom för någon vecka sedan sa han att hos mig är det inga problem. Fast jag vet att han är nästan ela sin vakna tid på dagis eller farmor. Som mamma känner man väl sitt barn bäst? Eller som förälder.

• Svar på tråden Jätte orolig över min son..
  • glassen

Det gör verkligen ont att läsa om hur din son har det. Jag tror det är viktigt att du pratar med pedagogerna på dagis om vad de ser och vad som händer på dagarna. Varför din son inte är med? varför de andra inte är snälla? Varför han drar sig undan? Om du har möjlighet så kanske du kan vara med någon dag på dagis för att se vad som händer.
    Likadant ute på gården, försök vara med ute och observera varför din son inte får vara med? Har han fått det tidigare? Har det hänt något den senaste tiden eller har han alltid varit lite utanför?
    Låt honom vara nära dig mycket och tanka närhet. Kanske mår han dåligt av det växelvisa boendet och ni behöver hitta en annan lösning. Eller också är det något annat som händer. Lita på din magkänsla och försök vara med och observera så mycket du kan och hjälpa din son när det behövs. Förhoppningsvis är detta en period han går igenom och om han får rätt stöd så mår han bättre sen. Lycka till.  

• Poison82

Usch. Får en klump i magen av att läsa. Tycker inlägget här ovan kommer med bra förslag. En tanke som slog mig är att det kanske skulle fungera bättre för din kille att va hos pappa varannan helg? Låter ju ändå inte som pappan har den tiden för sonen så det kanske vore en id'e just för att sonen ska må bättre?

• blubbblubb

Hej. Jag tycker du fått kloka svar hittills. När det gäller förskolan tycker jag att du be om ett möte där ni i lugn och ro kan sätta er ner och diskutera din sons situation och vad ni gör av den. Att kasta sten är naturligtvis oacceptabelt.

Men med tanke på att han verkar ha problem på flera platser så behöver han kanske mer aktiv hjälp av personalen för att inkluderas i lekar.  Vi är ju alla olika bra i olika sociala situationer och händer något så är det lätt att självförtroendet sjunker och man slutar våga försöka. Om inte personalgruppen vet hur de ska agera så går det även att kalla in specialpedagog från kommunen som är med några timmar och observerar barnen och ger tips till personalen.  

När det gäller småbarnsavdelningen är mina tankar att det stora problemet varför han vill vara där, inte vistelsen där i sig. Däremot tror jag inte en vistelse där del av dag eller under sommaren påverkar hans utveckling. Kortsiktigt har ju en småbarnsavdelning andra aktiviteter, leksaker och han får lära sig att hjälpa och ta hänsyn till andra mindre barn. Långsiktigt lär det ju dock vara enformigt och på för låg nivå. 

Somrar brukar ju innehålla sammanslagna grupper. Kanske går det att få honom att hitta en bra kompis bland 3-åringarna som ska flyttas upp till storbarnsavdelningen till hösten.     

• Flickan och kråkan

Förutom det alla tar upp här så reagerar jag på några av de andra barnens beteende. Om det finns barn på hans avdelning som kallar honom otrevliga saker, kastar sten och spottar på honom så har ju gruppen som helhet problem som personalen måste arbeta med....NU. 

Svar på tråden Jätte orolig över min son..