• Anonym (J)

Faderskapsintyg

Jag fick mitt första barn för ungefär en vecka sen och jag är tillsammans med pappan till barnet, men vi bor inte ihop. Vem är det som får hem papperna om faderskapsbekräftelse och vårdnaden då? Och får man hem det automatiskt, eller måste man ringa efter dem? Och när får man papperna? 

• Svar på tråden Faderskapsintyg
  • Sweet life
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 21:15:05 följande:
    Nja, det stod också i inlägget att man på de hemskickade  handlingarna skulle ange vem som är fadern - så sker inte ...

faderskapsutredningen/bekräftelsen kan inte heller göras helt klar innan barnet fötts. Konceptionstiden kan förändras, barnet har inte sitt födelsenummer osv - men det sista godkännandet (det som gör allt klart) undertecknas utan er inblandning på familjerätten .... och aviseras sedan skattemyndigheten/folkbokföringen.
    Jo tack, vi fick det förklaras för oss. Vilket betyder att hade jag dött, så hade vår son fått sin pappa på pappret ändå utan att man vart tvugna att göra en utredning.
  • Sweet life
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 21:17:24 följande:
    Nix, 4 siffrorna delas ut av skattemyndigheten/folkbokföringen sedan BB aviserat barnets födelse dit. Folkbokföringen å sin sidan aviserar sedan soc/familjerätten att här är ett barn till ogift mor som ni har att utreda faderskapet för. Därefter kontaktar familjerätten mamman till barnet via brev eller telefon ...
    Haha, ok. Varför fick vi då sonens fyra sista när han fortfarande låg på mitt bröst och jag ännu inte var sydd?
  • Sweet life

Om du nu påstår att du är så jävla insatt så vore det väl bra om du verkligen är det?

• Sweet life
    "Personnummer via webben
    Tidigare skickade barnmorskan på förlossningen ett brev till Skatteverket om att ett barn fötts och några veckor senare fick föräldrarna ett brev med besked om vilket personnummer barnet fått. Nu går barnmorskorna in i ett webbaserat system som är igång dygnet runt och barnet får sina fyra sista siffror direkt efter förlossningen.

Stor vinst för sjuka barn
    Den stora vinsten uppstår för de barn som behöver någon form av sjukvård när de fötts. Vissa barn är ju sjuka och tidigare har man fått upprätta journaler med både ett reservnummer och det nummer som stått på plastarmbandet som barnet och mamman fått. Från och med nu kan man istället ha en journal med fullständiga identitetsuppgifter som upprättas direkt efter födseln. En journal från start för barnet är en klar förbättring av patientsäkerheten."

Källa: 1177.se
  • Anonym (insatt)
    Sweet life skrev 2013-06-09 21:18:39 följande:
    Haha, ok. Varför fick vi då sonens fyra sista när han fortfarande låg på mitt bröst och jag ännu inte var sydd?
    Kan inte svara på det, eller ens om du minns rätt.
  • Sweet life
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 21:39:19 följande:
    Kan inte svara på det, eller ens om du minns rätt.
    Eh jo, för i det gula kortet som man får med sig från förlossningen står hans personnr som barnmorskan fyllde i. Och vi kommer ihåg det eftersom det enbart skiljer en siffra från sambons fyra sista.
  • Anonym (insatt)
    Sweet life skrev 2013-06-09 21:19:38 följande:
    Om du nu påstår att du är så jävla insatt så vore det väl bra om du verkligen är det?
    Jag är inte mer insatt än att jag jobbat med faderskapsutredningar/bekräftelser i drygt 35 år!!
    Har du någon tillförlitligare källa än ditt minne att hänvisa till?
  • Sweet life
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 21:41:40 följande:
    Jag är inte mer insatt än att jag jobbat med faderskapsutredningar/bekräftelser i drygt 35 år!!
    Jo, jag har postat källan till dig här i tråden!
  • Sweet life
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 21:41:40 följande:
    Och du tror inte att rutiner och processer ändras?
  • Anonym (insatt)

såg nu din källhänvisning på 1177.se.
    Får skylla på att jag är pensionerad sedan x antal år och att rutinerna alltså ändrats sedan jag avgick.

• Sweet life
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 21:44:15 följande:
    såg nu din källhänvisning på 1177.se.
    Får skylla på att jag är pensionerad sedan x antal år och att rutinerna alltså ändrats sedan jag avgick.
    Alltså är du inte så insatt längre...
  • Anonym (insatt)

Bra att det är ändrat för många föräldrar var frustrerade över att de inte kunde få ordnat med faderskap, namn och vårdnad förrän de 4 siffrorna kom .....

• Anonym (insatt)
    Sweet life skrev 2013-06-09 21:44:59 följande:
    Alltså är du inte så insatt längre...
    Nä, det kan man ju kanske säga .....
  • Anonym (innan)

Vi skrev under papprena innan dottern var född,fick det hemskickat och 2 personer bevittnade våra underskrifter. Sen behövde vi inte göra mer vad jag minns iaf.

• Anonym (innan)
    Anonym (innan) skrev 2013-06-09 22:16:34 följande:
    Vi skrev under papprena innan dottern var född,fick det hemskickat och 2 personer bevittnade våra underskrifter. Sen behövde vi inte göra mer vad jag minns iaf.
    Ja vi skickade ju såklart tillbaka dom familjerätten. Sen fick vi något papper tillbaka när dottern fått sina 4 sista siffror.
    Just när dottern föddes var det någon mamma som dog under förlossningen och pappan fick inte ta hem sitt barn för att han inte hade erkänt faderskapet innan. Det läste jag om i tidningen.
  • Rani
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 20:54:00 följande:
    Faderskapsbekräftelse sker normalt inte via "hamskickade papper" - det är en rättshandling som kräver säker identifiering av dem som undertecknar och vittnen som bekräftar att namnteckningarna är korrekta. Efter ett barns födelse får ogift mamma kallelse till familjerätten för faderskapsutredning och (ev tillsammans med pappa) tid för undertecknande av faderskapsbekräftelse.

Ja, pappan skriver på hos familjeenheten precis som jag skrev. Men i kallelsen dit fanns en blankett som jag skulle fylla i och återsända till dem. Där fick jag ange faderns namn, adress och personnummer. Sedan gick vi gemensamt till familjeenheten och skrev på. Jag vet inte vad i det du skrev som motsade det jag skrev?
  • Anonym (J)

Oj, vilken diskussion det blev. Men nu har jag fått svar och vet hur det går till. 
    Jag och pappan har fått tid hos familjerätten och ska skriva på papperna där. Hade vi varit sambos, hade vi fått papperna hemskickade och kunnat skriva på dem hemma, med två vittnen, exempelvis mina föräldrar. Och angående de fyra sista, så får man dem direkt så fort barnet är fött. Men innan fick BB skicka papper till Skatteverket och sen fick man dem fyra sista hemskickade. Men det är ändrat sedan några år tillbaka. 

Svar på tråden Faderskapsintyg