• stinamina

Känna sin kropp

Har nu fått klartecken från min doktor att vi får försöka bli gravida. Har gått på mediciner som gjort det omöjligt men fått ett år på mig nu, ett sk bebisfönster. :) Så nu står jag här. Läser om ägglossning och annat och inser att jag efter 15 års allvarlig sjukdom inte känner min kropp på det normala viset. Hur vet jag när jag har ägglossnng? Kan man anta att man följer den "normala" kurvan? Har haft oregelbundna blödningar som styrts upp det senaste året med hormoner inför detta så nu är jag hyfsat regelbunden. Bubblar av glädje inför att få denna chans till ett barn men inser hur liten den chansen är efter min medicinering. Tänker bara tänka glada tankar. Än så länge.

• Svar på tråden Känna sin kropp
  • Anonym (ÄL-test)

Du kan kartlägga din cykel genom att anteckna dessa symptom (om de  kommer) varje månad, tills du ser om det finns ett mönster:
    - mensens första dag
    - trådiga flytningar (läs på om fertilt sekret)
    - positivt utslag på ÄL-sticka
    - ömma bröst
    - mensvärk/övrig PMS

Om jag var du så skulle jag inte tveka en sekund att använda ÄL-test. Man kan beställa billiga stickor från t.ex. testlagret. De på apoteket är jättedyra, särskilt om man är osäker på cykeln och kanske behöver använda stickor i flera veckor eller mer än en gång om dagen för att hitta sin ÄL.

Jag har ingen aning om du följer en "normal kurva" eller inte. Själv har jag väldigt regelbunden mens med 28 dagars cykel, men ÄL kommer inte på dag 14 som är det vanligaste, utan på dag 12. Att veta det kan vara hela skillnaden mellan att bli gravid eller inte, släpper ägget på dag 12 så är det ju för sent på dag 14.

Tänk på att det är viktigare att ha sex INNAN ägget släpper, än efter! Spermierna simmar upp i äggledarna och ligger där och väntar på ägget.

Lycka till TS!!!

• Alexi

Ägglossningstester är ju självklart i det läget skulle jag säga! Jag har använt clearblues digitala, de är dyra men då slipper man gissa hit och dit!

• stinamina

Tack för svar!
    Jag provade äl-test och hur dumt det än låter så tror jag att det tog. På första försöket. Helt galet.
    Antagligen så inbillar jag mig.

Svar på tråden Känna sin kropp