• lullens

Finns det lagar för studsmattor?

Har man inga skyldigheter, när man sätter upp e studsmatta på sin tomt? Bredvid lekplatsen i området där vi bor, bara en cykelväg mellan lekplatsen och denna tomt. Där familjen satt upp sin studsmatta, precis innanför deras häck, bredvid en öppning. Det finns ingen grind för öppningen i häcken, så ett litet barn skulle kunna springa in under studsmattan, innan dem som hoppar hinner se någon! Borde man inte vara skyldig att förhindra ev. olyckor? Någon har frågat om dem tänkt på detta, och fått svaret, nej! Andras barn har inget på deras tomt att göra, så därför har dem inga planer på att sätta upp grind eller nät under mattan. Ska tillägga att detta är en riktigt stor studsmatta, skulle tro ca5 meter i diameter, så den är hög. En 1-2 åring skulle lätt kunna gå in under den. Finns några som knappt vågar vara på lekplatsen med sina barn, av rädslan för att deras barn ska springa dit. Jag menar, är man skyldig att hålla sin uppfart sandad så inte någon inbrottstjuv skadar sig. Borde inte det vara minst lika viktigt att skydda ev. skador som andras barn kan råka ut för!?

• Svar på tråden Finns det lagar för studsmattor?
  • mandelblomma

klart som sjutton du får ha en studsmatta på din tomt.
    har man så små barn som 1-2 åringar har man väl förhoppningsvis god uppsyn över dem hela tiden och lite äldre barn bör förstå när man säger att de inte får gå till andras tomter.

• roffe
    lullens skrev 2013-06-05 23:03:37 följande:
    Fast å andra sidan! Inte sjutton tänder en normalt funtad människa en grill, bredvid en lekplats. Utan att ha koll? Om man nu inte skulle ha inhängnat? Skulle någon ställa grillen vid en öppning i häcken? Och inte ha uppsikt över den? Det hoppas jag verkligen inte! Har en kompis vars barn försvann med en kompis för några år sedan. Dem var då i 5-årsåldern. Dem fick syn på ett rådjur, och följde efter det. Och sen såg dem en katt, följe den in på en tomt. Där fanns det en damm, så dem började leka där. Det var ingen hemma i huset då. Som tur var, letade pappan i närheten och tyckte sig höra barnskratt, så han hittade dem. Det är ju ändå då att barn tänker lite annorlunda än oss vuxna. Och nej! Jag tillhör inte dem mammorna som sitter ner och har kafferep! Jag tillhör inte heller dem som stått med ryggen mot mina barn på lekplatsen, för att babbla med någon annan mamma! En olycka sker oftast på en kort sekund, och som vuxen borde man ha skyldigheter. Även gentemot andras ungar! Tycker iallafall jag!
    Det spelar väl ingen roll om tomten ligger bredvid en lekplats eller inte, det är inte tomtinnehavaren som ska hålla andras barn borta, det är föräldrarna som ska ta ansvar för sina barn.

Och jo, om jag bodde bredvid en lekplats så hade jag grillat på MIN tomt. Lås dörren så era 1-2-åringar inte kan smita. Eller ha barnen under uppsikt. Det är inte mitt ansvar att ha koll på era barn. Skulle jag se ett barn irra omkring skulle jag naturligtvis hjälpa barnet, men om jag har en pool och någon tar sig in på min tomt när jag inte är hemma, så är det inte mitt fel. 

Ja en olycka sker så lätt. Det är ju just det, en olycka.

Sen tycker jag man ska ha nät runt studsmattan pga dom som hoppar inte ska slå halvt ihjäl sig.

• lullens

Nät finns det , så att dem som hoppar inte kan ramla ut. Där är det inga problem !

Det är att den står precis innanför öppningen i häcken, så ett litet barn har bara 1,5 meter tills det är under studsmattan.

Jag är övertygad Roffe att om du tänder din grill, så gör du inte det precis vid en öppning till trädgården. Utan en bit in.

Självklart så håller "alla" koll på sina barn. Men om du häller upp en skål med godis, lämnar rummet så kan du inte bara säga åt det att det inte får äta av det .

Och om du skulle ha en pool? Har du inte en häck eller staket runt tomten då?

Inte lämnar du väl en öppning i staketet?

Om du har en hund ? Som du vet om, inte gillar barn. Så ser du väl till att inget barn kan ta sig in på tomten till den?

Men jag förstår, människor tänker olika!

Sköter mig själv och skiter i alla andra!

Hoppas att ingen förälder råkar släppa sitt barn med blicken, och hens unge inte hinner smita in under mattan bara!

Skulle vara betydligt bättre om den flyttades bort från öppningen! Så sträckan är något längre, lite mer tid att upptäcka "barnet"!

• FruSen
    lullens skrev 2013-06-06 07:21:19 följande:
     Men om du häller upp en skål med godis, lämnar rummet så kan du inte bara säga åt det att det inte får äta av det .
    Men vänta nu va?
    Om du häller upp en skål med godis och lämnar skålen plus barnet i rummet så har du ju inte uppsikt eftersom du lämnat rummet!

Om du har en 1-2-åring som är ute och leker på lekplatsen så leker du väl tillsammans med barnet antar jag? Eller släpper du bara ut ungen och sätter dig bredvid och mobilsurfar?? 
  • FruSen
    Nät finns det , så att dem som hoppar inte kan ramla ut. Där är det inga problem !
    Det är att den står precis innanför öppningen i häcken, så ett litet barn har bara 1,5 meter tills det är under studsmattan.
    Skulle vara betydligt bättre om den flyttades bort från öppningen! Så sträckan är något längre, lite mer tid att upptäcka "barnet"!
    Varför inte be grannarna att flytta sin studsmatta då?
  • susa
    Jag är övertygad Roffe att om du tänder din grill, så gör du inte det precis vid en öppning till trädgården. Utan en bit in.
    Självklart så håller "alla" koll på sina barn. Men om du häller upp en skål med godis, lämnar rummet så kan du inte bara säga åt det att det inte får äta av det .
    Om du har en hund ? Som du vet om, inte gillar barn. Så ser du väl till att inget barn kan ta sig in på tomten till den?
    Hoppas att ingen förälder råkar släppa sitt barn med blicken, och hens unge inte hinner smita in under mattan bara!
    Men hur är det med cykelbanan barnen måste korsa för att komma in under studsmattan? Är inte den farlig? Prata med kommunen om att hägna in lekplatsen så rymmer inte era små
  • sagoslott

Jag håller inte med dig TS, jag tycker det är mitt ansvar som förälder. När min store slog sig så tog jag med mig den lille när han behövde tröstas och om en vän var med fick denne vakta den lille...

Om min hund inte gillade barn hade jag satt upp ett staket runt trädgården men då främst för att hunden inte ska bli provocerad och springa ut från tomten och skada någon...

Så är det ju att vara förälder, man måste ha koll hela tiden och det måste man ju ändå ha vid cykelbanan.

• Tygtiiger

Och om man har sitt barn på en lekplats som inte är inhägnad, intill en cykelväg dessutom, så håller man väl koll på ungen?

Som förälder har man en skyldighet att ha uppsikt över sitt barn. Men man har som tomtägare rätt att anta att ingen kommer in objuden på ens tomt.

Jag har en tvååring. Han kan få för sig att gå in på andras altaner och tomter. Därför håller jag ögonen på honom och hejdar honom - inte för att det finns farliga saker på andras tomter utan för att det är ohyfsat att låta sina barn springa in till andra objudna. 

Så: nej, studsmatteägaren behöver inte säkra tomten så att främmande barn inte springer in under studsmattan. Däremot så måste de föräldrar som tar sina små barn till lekplatsen hålla koll på barnen så att de inte springer in under studsmattan, eller ut på cykelvägen, eller fram till en främmande bunden hund, eller vad som helst som är olämpligt. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • susa

Och hur är det med ungar som pallar äpplen i någons trädgård och trillar ur trädet och bryter armen?

• roffe
    Jag lämnar inte ett litet barn med en skål godis ensam, jag skulle vara orolig för att hen skulle sätta i halsen. 

Om jag har en aggressiv hund håller jag den inlåst medan jag tar proffshjälp för att få ordning på hundens beteende. Jag släpper varken djur eller barn vind för våg. 

En öppning i staketet? Om min cykel är olåst, får du ta den då? nej. Du får inte gå in på min tomt bara för att mitt staket är trasigt. Det får inte ditt barn heller. Om du inte frågar om lov men då är jag förstås hemma och kan hjälpa till att hålla koll på barnet givetvis. För då har jag valt själv att få ett trevligt besök.

Och bara för att man befinner sig under studsmattan så händer det väl inte något farligt? Jag har krupit under en sådan och hämtat en boll, den föll inte ihop på mig, och ingen hoppade på mitt huvud heller. 

Jag vet att barn rymmer iväg på ett par sekunder på upptäcktsfärd. Problemet är ju i så fall mitt, kan jag inte hålla min dörr låst hemma, så är det klart mitt barn kan smyga ut. Kan jag inte titta på mitt barn eller springa efter om hen springer iväg, så kanske jag inte ska gå ut med hen själv.  

Alla trottoarer bör alltså ha staket runt sig, för barn kan springa iväg och bli påkörda eller påcyklade. Även i 30km/h eller i 20 eller i 10. Eller så får barnet sitta i vagnen tills hen är stort nog att hålla i vagnen eller handen utan att dra iväg. 
  • Dr Mupp
    lullens skrev 2013-06-05 23:03:37 följande:
    Fast å andra sidan! Inte sjutton tänder en normalt funtad människa en grill, bredvid en lekplats. Utan att ha koll? Om man nu inte skulle ha inhängnat? Skulle någon ställa grillen vid en öppning i häcken? Och inte ha uppsikt över den? Det hoppas jag verkligen inte! Har en kompis vars barn försvann med en kompis för några år sedan. Dem var då i 5-årsåldern. Dem fick syn på ett rådjur, och följde efter det. Och sen såg dem en katt, följe den in på en tomt. Där fanns det en damm, så dem började leka där. Det var ingen hemma i huset då. Som tur var, letade pappan i närheten och tyckte sig höra barnskratt, så han hittade dem. Det är ju ändå då att barn tänker lite annorlunda än oss vuxna. Och nej! Jag tillhör inte dem mammorna som sitter ner och har kafferep! Jag tillhör inte heller dem som stått med ryggen mot mina barn på lekplatsen, för att babbla med någon annan mamma! En olycka sker oftast på en kort sekund, och som vuxen borde man ha skyldigheter. Även gentemot andras ungar! Tycker iallafall jag!
    Vår grill står ca 10 meter från lekparken. Grannarnas står närmare. Och nej det finns inga grindar nånstans. Alla på gården håller koll på sina och varandras ungar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LillaJag06

Konstigt fråga!
    Man går väl hålla koll på sina barn så de INTE går in på någon annans tomt.
    Grannarna ska väl inte behöva bygga skydd för att andra barn inte ska spring in hos de?!

• Sous

Men be kommunen hägna in lekparken mot cykelvägen. Det borde ju ändå göras. Jag skulle vara betydligt mer nervös för snabba cyklar eller mopeder än för en studsmatta.

• Pudan

Nej jag anser inte att grannen har skyldighet att stängsla in & sätta låsbar grind för att andra barn inte ska bli frestade att komma och leka och enligt jurist vi pratat med finns inte de krav som gäller vid pool (staket, låst grind mm) för studsmattor även om de också kan vara farliga. jag tycker dock att man kan informera sina grannar om att man har skaffat en studsmatta (om de nu mot förmodan inte ser den) och säga vad man önskar ska gälla. Ok för andra barn att komma och hoppa om föräldern är med och håller koll tex eller om barnen leker med mattans ägares barn och de hoppar gemensamt eller vad man nu vill.

Vi själva har precis fått en studsmatta som vi monterade upp i trädgården sent igår. Eftersom vår dotter inte är hemma från semesterresa ännu och alltså inte har kunnat hoppa än och vi inte hunnit sätta upp säkerhetsnätet informerade vi igår kväll grannen om att studsmattan inte är säker att hoppa på så att deras barn inte springer in och testkör den. Vi sa också att vi kommer att ställa den på högkant och kedja fast den idag eftersom vi kommer att resa bort och inte hinner sätta nät och inte vill att någon skadar sig när vi är borta. Grannen var fullkomligt klar med detta och sa själv att det var toppenbra och att de skulle hålla koll. Anledningen till att vi ville säga det direkt till dem är att deras barn i 7-årsåldern pga ett handikapp har mycket svårt med impulskontroll och har svårt att behärska sig och många gånger har hamnat i potentiellt farliga situationer. Vi ville därför flagga upp extra kring den nya potentiella "faran" så de skulle ha full koll. Barnet blir aldrig avvisat när hen kommer till oss och vill leka med vår dotter - inne eller ute - men det måste vara vuxna med för att hjäpa hen att bedöma risker / styra upp leken ibland mm. Det är inget problem alls för oss när vi är utomhus själva och vi gör det gärna. När jag och sambon kom ut i köket tidigt nu i morse så står ett fullt främmande barn och hoppar på studsmattan. Det visar sig  att grannen som vi pratade med för mindre än 24 timmar sedan har fått tidigt morgonbesök och står och pratar med vännen under tiden som ett - för oss - helt främmande barn står och hoppar högt  trots att vi var överens om att inget hopp skulle ske förrän vi monterat nätet. Det var dessutom människor som var helt främmande för oss.  Personligen tycker jag att det är helt åt fanders och undrar hur grannen tänker. Det var inte barnet jag skrev om längre upp som hoppade utan grannens vänners barn. Tycker inte det är ok överhuvudtaget. Vill jag eller mina barn låna något som en vän eller granne äger så frågar vi och jag tycker det är självklart att man gör det.... 

Svar på tråden Finns det lagar för studsmattor?