• Radiowoman

Etik inom vården

Hej! Skriver ett arbete om Etiska, existentiella och religiösa konflikter inom vården. Detta ska jag söka i massmedia och skriva exempel och diskussion om dessa men jag hittar nada på internet. 

Har ni varit med om nått och kan ge mig några tips på dessa exempel som det ska skrivas om?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Etik inom vården
  • Kebabben

Det bäst exemplet på etik inom vården är om vissa patienter ska kunna få möjlighet till dödshjälp eller inte, kan inte vara svårt att googla runt på det och sedan ta ställning om man är för eller mot det.

• Barnlangtan

Skriv om hur man ska som vårdpersonal ta ställning till att en patient tillhörande Jehovas Vittnen blöder till döds pga. de nekar blodtransfusion. Ett väldigt intressant och svårt ämne. Det finns många svar på den frågan, från både patientens/anhörigas sida och från vårdpersonalens sida.

Seize The Day
  • Nénharma

Jag vet inte om det är något bra exempel, men till exempel när patienter vägrar omvårdnad/äta osv. Som i sin tur kommer leda till att dom dör/mår dåligt. Det skulle jag säga är ett dilemma, speciellt om patienten är dement eller liknande och "inte vid sina sinnes fulla bruk" så att säga. 

Antingen "tvinga dom2 = dom mår egentligen bättre fysiskt/dör inte men sämre psykiskt/blir kränkta. 

Eller lyssna på hur dom vill ha det = dom mår sämre fysiskt/dör men kanske bättre psykiskt/slipper bli kränkta.  

• kattm

Psykiatrisk tvångsvård av personer som vill ta livet av sig. Kränker det deras rätt att bestämma över sina egna liv och kroppar?

Vård av prematura barn. Allt yngre barn kan räddas, men till vilket pris? (För att inte tala om att vården och samhälllet ofta överger dessa barn och deras familjer när värsta faran är över genom att inte bistå med den assistens som behövs.) Och hur ska man hantera att gränsen för liv kryper allt närmare gränsen för när abort är tillåtet?

Sedan finns det ju mer "vardagliga" frågeställningar också - ska man som patient ha rätt att begära en annan doktor för att man inte vill bli undersökt av en kvinna/man/mörkhyad/troende? Ska vårdpersonal kunna avstå från att behandla vissa personer (t ex en undersköterska med utländskt påbrå som blir upprepat kränkt av en åldrande rasist)?

Vilka läkemedel ska ingå i högkostnadsskyddet? Ska samhället bidra till kostnaden för otroligt dyra läkemedel för sjukdomar som endast drabbar ett fåtal? Var går gränsen?

Ska samhället bekosta all vård? Fertilitetsbehandlingar, följdsjukdomar pga fetma, rökning, skidåkning/klättring/riskfyllda fritidsaktiviteter?

Svar på tråden Etik inom vården