gemensam vårdnad
Om man som blivande föräldrar inte bor tillsammans vid barnets födelse, Hur blir det då med vårdnaden? Får man gemensam automatiskt eller får mamman enskild?
Om man som blivande föräldrar inte bor tillsammans vid barnets födelse, Hur blir det då med vårdnaden? Får man gemensam automatiskt eller får mamman enskild?
Det spelar ingen roll om man bor ihop eller inte.
För att automatiskt få gemensamvårdnad vid födseln måste mamman och pappan vara gifta. Är man inte gifta får mamman ensamvårdnad automatiskt.
Aha okej... min son har nämligen lyckats göra en tjej med barn och hon vill inte gå med på gemensam vårdnad, något han vill för han vill ta sitt ansvar som förälder. Men om hon vägrar gå med på det när barnet är fött vad gör han då??
När barnet är fött ska det göras en faderskapsutredning. Om både mamman och pappan är överens om att det är han som är pappan så skriver dom papper om det. Om någon av dom vägrar skriva papper frivilligt så får man göra faderskapstest med dna som visar om killen är pappa eller inte. Om han är det så blir han pappa på pappret. I samband med det så kan pappan få gemensamvårdnad om mamman går med på det. Nu verkar det ju dock som att hon inte tänker göra det och då måste han ta det till rätten vilket tyvärr är en rätt långdragen process. Även om han inte får gemensam vårdnad från början så har han ändå rättigheter (eller rättare sagt barnet som har rätt till sin pappa) så fort faderskapsutredningen är klar.
Jag/vi tackar för svaren
Fortsätter även jag på de mkt bra svaren :)
Som ovan säger är det en relativt långdragen process om mamman motsätter sig gemensam vårdnad - MEN det krävs ganska mkt för att det i slutändan inte ska bli gemensam vårdnad, även om det tar tid.
Tex missbruksproblem, fara för barnet eller EXTREMT grova samarbetsproblem.
Så även om det tar tid så är chansen stor att det blir gemensam vårdnad så länge pappan är en normal kille ;)
Oj då så det kan bli. Nu finns det tydligen en eventuell pappa till åt detta barn. Så nu får vi omformulera oss och undra hur sjutton man bär sig åt när mamman säger att det finns 2 eventuella pappor men hon tänker säga att hon inte vet vem pappan är överhuvudtaget. Kan min son begära faderskapstest? Vilken soppa