• Anonym (ger upp)

Vill amma, men det är ju djävulens påfund.

Suck. 

Nu är bebis 10 dagar och jag vill verkligen amma. Men jag har dåligt med mjölk och brösten är bara två stora sår. Blöder varje gång jag ammar. Går typ varannan dag och får hjälp med taget, men det blir inte bättre. Jag försöker verkligen se till att bebis har bra tag, men hon gapar ju inte stort nog.

När blir det bättre, blir det bättre? Vad gör man?  

• Svar på tråden Vill amma, men det är ju djävulens påfund.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-06-06 19:42:11 följande:
    Tack Linda. 

Just nu känns det lite bättre. Jag tror att luftningskopparna hjälper. Nu känns det dessutom som om pumpen sliter mer än när bebis ammar med amningsnapp. Så jag ska försöka ge det ett par dagar till. Ska väga i morgon igen så får vi se om det är nån ökning. 
    Hur går det nu då?

Framför allt så måste du tänka på dig själv också förutom den eventuella fördelen bebisen får av bröstmjölk. Din bebis kommer må så bra så på ersättning och du kommer slippa pinas om det är så att du VILL sluta. Vill du sluta så gör det med gott samvete. Men har det nu förbättrats sen förra veckan så tycker jag personligen det är otroligt smidigt och mysigt att amma istället för tjorvet med flaskor och blanda och diska. Men då har jag haft lite småproblem bara när jag ammat och som sagt ser jag inte anledningen att pina sig i veckor för att kunna amma när ersättning idag är ett alldeles fullgott alternativ.
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (Anna) skrev 2013-06-10 15:31:34 följande:
    Hur går det nu då?

Framför allt så måste du tänka på dig själv också förutom den eventuella fördelen bebisen får av bröstmjölk. Din bebis kommer må så bra så på ersättning och du kommer slippa pinas om det är så att du VILL sluta. Vill du sluta så gör det med gott samvete. Men har det nu förbättrats sen förra veckan så tycker jag personligen det är otroligt smidigt och mysigt att amma istället för tjorvet med flaskor och blanda och diska. Men då har jag haft lite småproblem bara när jag ammat och som sagt ser jag inte anledningen att pina sig i veckor för att kunna amma när ersättning idag är ett alldeles fullgott alternativ.
    Hon hade inte gått upp i fredags, utan ner. Så då skulle jag absolut amma varje timme på dagtid och varannan timme nattetid. Tog inte lång tid innan det blödde ordentligt ur båda brösten. Så det blev ersättning och flaska i helgen. Ska väga igen i morgon, men nu kissar och bajsar hon massor så jag tror hon har gått upp. Är sjukt nedstämd och känner mig värdelös. Men det viktiga är ju att hon får mat. 
  • Rummeltass
    Anonym (ger upp) skrev 2013-06-10 15:36:16 följande:
    Hon hade inte gått upp i fredags, utan ner. Så då skulle jag absolut amma varje timme på dagtid och varannan timme nattetid. Tog inte lång tid innan det blödde ordentligt ur båda brösten. Så det blev ersättning och flaska i helgen. Ska väga igen i morgon, men nu kissar och bajsar hon massor så jag tror hon har gått upp. Är sjukt nedstämd och känner mig värdelös. Men det viktiga är ju att hon får mat. 
    Men varför känner du dig värdelös? Du är ju en bra mamma som ser till ditt barns bästa och ger ersättning så att barnet mår bra! Det förstår du väl själv att det inte är bra varken för ditt barn eller dig att du pinar dig på det viset? 
  • Anonym (Sharon)
    men du! det är inte meningen att du ska gå åt för att amma!
    var rädd om dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Jenny 993

jag använde ammningsnapp från dag 2 för helt plötsligt blev mina bröstvåto platta å svåa fö lilleman att få nått tag om... sen liggammade jag honom för det va lättare... å det ha funkat alldeles utmärkt

• Anonym (ger upp)

Får prova att liggamma i morgon. Nu är jag bara trött och less. 

Varför är det så svårt????? Att inte naturen fixat detta smartare.  

• Anonym (Anna)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-06-10 20:55:11 följande:
    Får prova att liggamma i morgon. Nu är jag bara trött och less. 

Varför är det så svårt????? Att inte naturen fixat detta smartare.  
    Men du är inte värdelös för att du inte kan amma! Det sitter verkligen inte I brösten för gjorde det det skulle alla pappor vara värdelösa föräldrar. Om du laser en massa amningsförespråkande inlägg och litteratur så sluta omedlelbart. Vad tror du din bebis mår bäst av? En glad harmonisk mamma med flaska eller en gråtande nedstäd spänd mamma vid varje matning? Amningen nu första månaderna definierar inte din mammaroll, det finns så orehört mycket annat som är otroligt mycket viktigare. Mitt råd till dig är återigen att sluta amma, för jag tror faktiskt du vill det, bara att du känner press från någon annan att du måste fortsätta.

Apropå allergier, jag har ammat mina och de har inga allergier. Min bästa väninnan ammade båda sina och ena barnet har kraftiga allergier. Min svägerska ammade båda sina och de är sjukt allergiska. Så har du hängt upp dig på allergier så har jag vad jag sett inte läst någon litteratur om att det är klarlagt att amning egentligen har någon jättestor fördel här i vårt rena västerlänska land. Min syster boende i Stockholm berättade att hennes BVC inte brydde sig så mycket utan bara frågade och antecknade. Tycker jag låter bra.

• dogcatbird

Det ska finnas några snäckor (rikitga) som man kokar och har i BHn. jag fick dem av min BVC. De är jättebra. Sedan är nog liggamma och amningsnappar ett måste. Jag tror att du kan fixa det! Sedan är det bara såå praktiskt med bröstmjölk. Jag som är ganska lat tyckte att amning var en smart grej, bara man tänkt epå att hålla brösten varma och när det onda hade lagt sig med bröstvårtorna.

• Anonym (ger upp)

Ingen stor viktuppgång. Så nu bara skiter jag i det hela. Nu blir det ersättning som gäller. Pumpar väl ett par dagar för att slippa mjölkstockning. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-06-12 12:25:02 följande:
    Ingen stor viktuppgång. Så nu bara skiter jag i det hela. Nu blir det ersättning som gäller. Pumpar väl ett par dagar för att slippa mjölkstockning. 
    Känner du att det är ok att sluta amma? Vill du det? Jag vet en som efter mycket tjorv bestämde sig för att bara mys-amma, tror hon till och med gav ersättning först och sedan ammade lite extra på det. Efter ett par veckor så vände det och hon återgick till bara amning! Nu skall enligt expertis inte detta funka, för alla säger att bröstmjölken sinar, men om du vill kan du ju testa.
  • Anonym (amma)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-06-12 12:25:02 följande:
    Jag hade också ont i början.. använde en slags nappar, bröstvårtskydd heter det visst i början.
    Grät nästan en gång av smärta. Uscj, vad jobbigt det var i början, förstår hur du känner.
    Sedan gick det bra och nu när bebben är snart 8 månader ammar jag fortfarande och det har gått lätt som en plätt. Det var bara de första veckorna som var jobbiga. Försök stå ut. Min bebis tog ganska stort tag men jag fick ändå dra ner hakan på henne ett tag, ett par veckor eller var det någon månad kanske. Alltså ta tag i bebisens haka och dra ner den lite försiktigt så att taget blir större. Sedan efter ett tag började hon göra det själv och jag behövde inte hjälpa till med det mer. Det är bekvämt med amning för man har alltid maten med sig, det är lagom temp, man slipper värma och ha med sig flaskor som ska diskas osv. Och det ger bra näring som är nyttigare än ersättning som är pulverbaserat. Om man kan amma tycker jag man ska försöka kämpa lite i början. Ge inte upp än.
    Lycka till.
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (Anna) skrev 2013-06-12 12:37:09 följande:
    Känner du att det är ok att sluta amma? Vill du det? Jag vet en som efter mycket tjorv bestämde sig för att bara mys-amma, tror hon till och med gav ersättning först och sedan ammade lite extra på det. Efter ett par veckor så vände det och hon återgick till bara amning! Nu skall enligt expertis inte detta funka, för alla säger att bröstmjölken sinar, men om du vill kan du ju testa.
    Jag har faktiskt gjort detta. Var på ny kontroll idag och pratade med amningshjälpen. Fick rådet att försöka amma 1-2 gånger per dag och pumpa eller ge ersättning med flaska för matens skull. Hon sa att vissa barn helt enkelt inte är mogna från starten och behöver växa på sig nån månad innan man får det att fungera. 

• Anonym (ger upp)
    Anonym (amma) skrev 2013-06-13 21:36:09 följande:
    Jag hade också ont i början.. använde en slags nappar, bröstvårtskydd heter det visst i början.
    Grät nästan en gång av smärta. Uscj, vad jobbigt det var i början, förstår hur du känner.
    Sedan gick det bra och nu när bebben är snart 8 månader ammar jag fortfarande och det har gått lätt som en plätt. Det var bara de första veckorna som var jobbiga. Försök stå ut. Min bebis tog ganska stort tag men jag fick ändå dra ner hakan på henne ett tag, ett par veckor eller var det någon månad kanske. Alltså ta tag i bebisens haka och dra ner den lite försiktigt så att taget blir större. Sedan efter ett tag började hon göra det själv och jag behövde inte hjälpa till med det mer. Det är bekvämt med amning för man har alltid maten med sig, det är lagom temp, man slipper värma och ha med sig flaskor som ska diskas osv. Och det ger bra näring som är nyttigare än ersättning som är pulverbaserat. Om man kan amma tycker jag man ska försöka kämpa lite i början. Ge inte upp än.
    Lycka till.
    Detta med hakan. Gjorde du det efter hon sugit tag? Hur fick du till det rent praktiskt. Jag har bara 2 armar och den ena håller barnets huvud och den andra bröstet.  
  • Anonym (Anna)
    Anonym (ger upp) skrev 2013-06-14 14:00:50 följande:
    Detta med hakan. Gjorde du det efter hon sugit tag? Hur fick du till det rent praktiskt. Jag har bara 2 armar och den ena håller barnets huvud och den andra bröstet.  
    Åhå, du skall nog inte hålla i bröstet. Då kan du klämma till lite kanaler. Fast du håller kanske inte så du klämmer. Har du ingen kudde du kan lägga under och anpassa så babyns huvud kommer i rätt höjd mot bröstvårtan?

Lycka till med mys-ammandet förresten. När det är en positiv upplevelse så mår bade du och barnet bättre.  
Svar på tråden Vill amma, men det är ju djävulens påfund.