En perfekt matdag? Skriver tider då jag tycker tidpunkten att äta mat är viktig.
Frukost: (ca 7)
Havregrynsgröt eller bovetegröt med lite sojamjölk, några valnötter, malda linfrön och 2 dl blåbär. Lite kanel.
Ger: Fiber, proteiner, kalcium, omega-3 fetter, antioxidanter (inkl. vitamin C).
Mellis: (kl. 10).
En apelsin, några fikon eller annan frukt i sesong.
Ger: snabb energi, vitaminer, mineraler, fibrer.
Lunch: (kl. 11.30)
En STOR sallad med massor av gröna blad (ruccola, babyspenat, endive, romanasallad, lollo rosso etc.), tomat, majs, gurka, morötter, blomkål, paprika, sugar snaps, avocado och kikärtor/svarta bönor. Nån lätt dressing på balsamvinäger och senap och färska örtväxter (basilika, koriander, oregano, timjan, mint). Alla grönsaker färska och råa (undantags bönor)!
Ger: Fibrer, massor av vitaminer och mineraler. Protein och kolhydrater från bönor och majs. Bra fett och energi från avocado.
Em. fika: (kl. 3)
Smoothie på mandelmjölk, banan, frysta bär (blåbär, körsbär, andra bär), och gröna blad.
Middag (kl. 6).
Gryta t.ex. currygryta med pumpa, kikärtor, grönkål serverat med råris. Eller ångkokta grönsaker (broccoli/brysselkål, morot, gröna bönor) med klyftpotatis (hemmagjorda utan olja) och hummus (hemmagjord utan olja). Eller linssoppa med grönkål. Bifogar en bild på hur middag kan se ut.
S
Jag äter absolut inte såhär perfekt hela tiden, men jag önskar att jag gjorde det. T.ex. är det svårt att ta med sig 2 liter sallad till jobbet varje dag. Istället blir det rester från middagen, i värsta fall en macka och frukt. Samma med smoothien, det blir mest på helgerna då en smoothie bara är god nygjord. Men kan man äta bra 3/5 mål per dag, så får man ju ändå i sig en hel del nyttigt!
Mina tumregler på saker att äta varje dag:
* Bär (minst 1 dl)
* madla linfrön (minst 2 msk)
* Gröna blad, minst 5 dl men hellst mer, ca 2 liter råa vore idealt!
* Kålväxter såsom grönkål, brysselkål, vitkål, rödkål eller broccoli VARJE dag.
* Nått sädesslag varje dag förutom vete (ris, havre, bovete, råg)
* Nån baljväxt varje dag
* Frukt, minst två olika
* Så mycket andra olika slags grönsaker som möjligt.