• Liteniapril

tillväxthämmad prematur - sen i utvecklingen?!

Hej!
    Jag har en dotter som föddes i v 31+1 och vägde då 900 gram och var 34 cm. Nu är hon snart 16 månader, men är rätt sen i utvecklingen, mest märks det i grovmotoriken. På bvc säger de att "det kommer", men en av de förskolor vi sökt plats på slog på stora trumman och ville koppla in spec.ped innan de ens träffat henne...

Ngn mer som varit med om liknande vad gäller utvecklingen? Har de alltid "varit sena", eller har de tagit igen det?

Vår dotter kryper inte (men det gör ju inte alla) men ställer sig gärna genom att era sig upp med stöd av våra händer ex...börjar bli lite orolig, då det känns som hon halkar efter mer och mer...

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden tillväxthämmad prematur - sen i utvecklingen?!
  • EEJ

Korrigerat så är hon 14 månader och nog finns det barn i den åldern som inte kan gå!
    Känner ni själva oro??

Min flicka föddes 31+6, 1550 gr och 38 cm. Hon pratade oerhört sent, vi fick stödteckna hemma innan det lossnade. Nu är hon 4 år och det märks absolut ingenting.

Att fsk vill koppla in spec ped är ju jättebra! Jobbar själv som det.... Se det som en fantastisk möjlighet för ert barn!

• MoMaJo

Min son föddes i vecka 27, vägde 800 gr. Idag 6,5 år... Vid 3-år ålder var han ikapp. Men fram till 2,5 år korrades hans ålder. Idag märks det inte att han föddes förtidigt.

• Liteniapril
    EEJ skrev 2013-06-02 19:35:05 följande:
    Korrigerat så är hon 14 månader och nog finns det barn i den åldern som inte kan gå!

Känner ni själva oro??

Min flicka föddes 31+6, 1550 gr och 38 cm. Hon pratade oerhört sent, vi fick stödteckna hemma innan det lossnade. Nu är hon 4 år och det märks absolut ingenting.

Att fsk vill koppla in spec ped är ju jättebra! Jobbar själv som det.... Se det som en fantastisk möjlighet för ert barn!

Ja, snart 14 månader korrigerat så just vad gäller att gå är det ju inte katastrofalt sent, vad de på förskolan reagerade på var informationen om att hon inte kryper. Förskolechefens kommentarer var typ: - är hon så sen måste jag ringa spec.ped på en gång och boka in möte!!

Jag är själv förskollärare och vet att det är super att de tar det på allvar och har absolut inget emot spec.ped. Det som kändes lite märkligt var att de var så snabba med att "döma ut" henne innan de ens träffat henne...

Klart man har funderat lite innan, när grovmotoriken är ungefär som en 10-månaders, men efter detta bemötande började jag verkligen grubbla...

Iom att hennes tillväxthämning var så mkt som 48% så vet man ju inte pm hon fått ngn skada pga svälten osv...

Skönt att höra att det gått bra för er :)
  • Liteniapril
    MoMaJo skrev 2013-06-02 19:42:18 följande:
    Min son föddes i vecka 27, vägde 800 gr. Idag 6,5 år... Vid 3-år ålder var han ikapp. Men fram till 2,5 år korrades hans ålder. Idag märks det inte att han föddes förtidigt.

Skönt att det gått så bra, han var ju ännu tidigare och mindre än vår tjej ändå :)
Svar på tråden tillväxthämmad prematur - sen i utvecklingen?!