• Trollbarnet

4 MA, känner mig så matt!

Jaha.. Då var det dags igen!
    Tredje gången på ett år och fjärde gången totalt.. Känner att jag börjar få nog av den här besvikelsen.. Känner mig så tom på insidan varenda gång det händer.. Fostret dog i v6-7 någon gång och det upptäcktes i v9.. Blöder nu som en stucken gris och har väldigt ont! Det längsta jag har gått är v11 och då dog mitt foster i ca v9!

Jag är 23 år gammal och har fått höra av både sköterskor och BM att jag är ju så ung, det tar sig snart och att allt kommer att gå bra, har propsat på utredning sedan mitt förra MA jag fick men då sa de nej. Nu äntligen är det dags att börja, så på Tisdag så åker jag upp till sjukhuset igen och lämnar de första proverna (vad det är för något jag ska lämna vet jag inte riktigt)..

Min sambo börjar bli knäckt, han blir så besviken varenda gång det händer, likaså jag, men det känns så bedrövligt att se honom så ledsen. Han stänger in det i sig själv, vill prata om annat, ta en paus.

Min familj förstår inte riktigt heller.. De tycker att jag ska vänta "några år" så det kanske löser sig av sig självt, men de förstår inte att det förmodligen inte kommer att göra det.. Men vad vet jag? Pratade med min mor igår som sa "Jag fattar inte hur du ens pallar att sätta dig själv i situationen när du vet hur det slutar", menar hon då att jag ska skita i att skaffa barn? Jag förstår inte..

vet inte vad jag vill med tråden.. mest bara babbla åt tomma intet och kanske få lite tips och råd, veta hur en MF utredning går till och kanske prata med någon som har varit i samma situation..

• Svar på tråden 4 MA, känner mig så matt!
  • Pimpinellan

Jag beklagar verkligen! Det är rent bedrövligt att ni inte fått hjälp innan,men nu är det ju på g så då får ni avvakta och se vad utredningen säger. För 4 MA i din ålder är absolut inte normalt,men det kan ju bero på nåt "enkelt" som går åtgärda. Det finns mediciner att få,hoppas bara du träffar på en givmild och vidsynt läkare. På ditt pluskonto är ju att du har lätt att bli gravid och de allra flesta som kan bli gravida kan också få barn! Solig 
    Ge inte upp!

• Trollbarnet

Tack Pimpinella!
    Min BM som jag hade igår var helt underbar faktiskt och väldigt förstående för problemet. Jag hoppas att det är någonting "lätt" och att vi snart får vår lilla ärta att stanna kvar.

När man är 23 är det hemskt svårt att faktiskt få hjälp, vad det än gäller faktiskt.. Ingen tror att "det kan vara fel", speciellt inte kromosomfel, fick det bekräftat igår då hon sa "I din ålder skulle det nog inte kunna vara kromosomfel" men det är klart det kan vara, kanske något medfött?

• Pimpinellan

Det är ju omöjligt veta vad som är fel nu,det enda man nog kan utesluta p.g.a din låga ålder är dålig äggkvalitet. TSH ska ligga under 2,0,helst under 1,se till att du verkligen får veta det värdet! Överaktivt immunförsvar kan vara en orsak,men tyvärr tror inte alla läkare på det utan många får då åka utomlands för hjälp. Små blodproppar är också en orsak och åtgärdas lätt med blodförtunnande,kanske t.o.m räcker med Trombyl. På egen hand kan du äta d-vitamin och e-vitamin för båda kan hjälpa mot missfall.

Du är ung och får kämpa för hjälp och jag gammal och får kämpa så inom vården är det inte alltid lätt,man får bara stå på sig helt enkelt.

• Trollbarnet

Ja gud ja. Känns som att allt är en enda strid inom vården!
    man blir så ledsen att man måste genomgå så mycket för att få hjälp med någon som är ett av det naturligaste som finns..

• anka och uggla

Känner igen mig! Be dem kolla din sköldkörtel! Med rätt medicin fick jag mitt efterlängtade barn på fjärde försöket (ma, mf och x innan). Lycka till!!

• Trollbarnet

Tusen tack.
    Hoppas VERKLIGEN att dom hittar någonting. Är så less!

Tycker det är värst när jag börjat läsa om "alternativ" redan, ifall det aldrig skulle fungera.. Känner då att jag gett upp hoppet lite extra när man börjar planera så långt framåt.

Fördelaktigt har jag absolut inga problem med att bli gravid, behöver bara -vifta med trosorna- så tar det.

• anka och uggla

Jag förstår verkligen din oro. Stå på dig angående utredning och var lite besvärlig, det måste man tyvärr ibland. Himla jobbigt eftersom man redan är i en så utsatt position, men det är bara att bita ihop. Jag håller tummarna för att de hittar något som är lätt att åtgärda!

• Trollbarnet

Tack för tipset. Har en hel del efterforskning att stå i, för att ställa rätta frågorna.

Svar på tråden 4 MA, känner mig så matt!