• Beteendevetaren

Måste jag försörja mina bonusbarn?

Jag har förstått att man som bonusförälder har noll rättigheter. Man får enligt föräldrabalken inte ens ta del av utvecklingssamtal utan att bägge vårdnadshavarna godkänt det. Däremot måste man försörja sina bonusbarn och betala förskola och fritids? Varför är det så? Ser det olika ut i olika kommuner? Är jag skyldig att försörja bonusbarnen?

Måste tillägga att jag bara har ett bonusbarn och försörjer det mer än gärna! Älskar den ungen :) Blir bara inte klok på sakfrågan.

• Svar på tråden Måste jag försörja mina bonusbarn?
  • Fru Mamma

Nej, det skiljer, såvitt jag vet, inte från kommun till kommun... Men jag är, å andra sidan, inte allvetande, så det kan mycket väl vara olika, jag baserar bara min kunskap på egna (och vänners) erfarenheter kring det hela. :)

• Brumma

Förskoletaxan baseras på hushållets inkomst, inte enbart förälderns.

Delad vårdnad har inget med boende/umgänge/underhåll att göra.
    Delad vårdnad kan du ha även om man bor i olika delar av Sverige - t.o.m. i olika länder o inte träffar barnen speciellt ofta.
    Underhåll är man ALLTID skyldig att betala om man har barnet mindre än 50% - oavsett om du delar vårdnad eller inte.

Som bonusförälder är du även skyldig att försörja bonusbarnet om du och föräldern är gifta eller om ni har gemensamma barn.

"7:5 Föräldrabalken stadgar att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet, är underhållsskyldig gentemot barnet."

• Beteendevetaren
    Brumma skrev 2013-05-31 00:16:16 följande:

Delad vårdnad kan du ha även om man bor i olika delar av Sverige - t.o.m. i olika länder o inte träffar barnen speciellt ofta.

Underhåll är man ALLTID skyldig att betala om man har barnet mindre än 50% - oavsett om du delar vårdnad eller inte.

Som bonusförälder är du även skyldig att försörja bonusbarnet om du och föräldern är gifta eller om ni har gemensamma barn.

"7:5 Föräldrabalken stadgar att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnaden om barnet, är underhållsskyldig gentemot barnet."

Jaha! Det var intressant! :) Jag kan tycka att är man med och betalar så borde man få jämställas som vårdnadshavare! Eller kanske något liknande så att det blir enklare i kontakt med skola och läkare o så. Fast med ett tillägg så att man inte förblir vårdnadshavare om man skiljer sig. Det kanske behövs en ytterligare benämning för gifta bonusföräldrar.
  • Brumma

Beteendevetaren - jag har ingen önskan att vara hennes vårdnadshavare, hon har två redan ;)
    Hade kanske varit skillnad om den ena föräldern var borta..
    Däremot kan jag hålla med om att det onekligen ibland hade förenklat saker o ting om man haft ngn slags "rätt" - å andra sidan är det småsaker som löses lätt med lite planering.
    Tex när vi skulle skaffa lånekort - hade inte en tanke på att jag inte fick skriva på ansökan om kortet - men det löstes ju enkelt genom att lappen togs med hem.
    Info från skolan får jag då det är jag (bonusmamman) och mamman som går på utvecklingssamtal, hämtar/lämnar osv.
    Läkare har inte varit aktuellt o OM det är akut så tar de ju hand om skadan oavsett vem som är med (ibland sker ju olyckor i skolan, när man är med kompisar osv).

Jag ser inte riktigt poängen med att få samma rättigheter om barnet redan har två närvarande vårdnadshavare.
    Hade det skett en olycka och hennes mamma gått bort hade det varit en självklarhet för mig att adoptera bonus (om hon o hennes pappa önskat detta), dels för att hon växt upp som "min", dels för att jag tror det är bra för ett barn med TVÅ vårdnadshavare och inte bara en..

Som det är nu lever jag som en av hennes föräldrar - hon anser jag är en av tre föräldrar, har mig angiven som mamma (tillsammans med hennes mamma då såklart) på Facebook, jag är en självklarhet på alla hennes aktiviteter, hon pratar med mig om samma känsliga ämnen som sin mamma (ibland mer) - jag har inget behov av att vara "mer"..

Sen - man kan faktiskt bli tilldömd umgängesrätt som f.d. bonusförälder vid en separation - om man varit en viktig del av barnets liv.
    Likadant kan en far-morförälder få umgängesrätt.
    Verkar inte som om många vet detta - eller så har de ingen lust/ork att kämpa mot de biologiska föräldrarna vid en eventuell separation.

• sextiotalist
    Brumma skrev 2013-05-31 00:16:16 följande:

Fast det gäller endast om föräldrarna inte kan försörja barnet, inte annars. De primära försörjarna är föräldrarna, räcker deras förmåga inte till så gäller detta.
  • Beteendevetaren
    sextiotalist skrev 2013-06-04 08:37:23 följande:
    Fast det gäller endast om föräldrarna inte kan försörja barnet, inte annars. De primära försörjarna är föräldrarna, räcker deras förmåga inte till så gäller detta.

Men vad ingår då? Ska msn betala resor eller bara mat o kläder?
  • LinaSofia
    Beteendevetaren skrev 2013-05-30 23:54:28 följande:
    :p Barnet är hos sin pappa en helg i månaden. Vet inte om delad vårnad innebär att tiden ska delas lika med? Men pappan är inte så engagerad och det passar oss bra :)

Jasså det passar ER bra att pappan inte är engagerad?! Hur passar det barnet då?
  • sextiotalist
    Beteendevetaren skrev 2013-06-04 11:48:52 följande:

OK, barnet ska har rätt att leva på samma basnivå som de övriga i familjen. Resor har ingen rätt till, inte ens helsyskon har rätt till samma resor som de andra syskonen.

Kläder är något som vårdnadshavarna ska tillgodose, men skulle tex den du bor ihop med inte ha råd med baskläder, då kan det vara vettigt att stötta (om du har pengar då).

Jag tror detta är mer aktuellt med en frånvarande förälder, som inte kan finnas där för barnen eller om båda föräldrarna tillfälligtvis är ur fas, t.ex om ena hamnar på sjukhus.     
  • sextiotalist

Jag kan ge ett exempel från verkliga livet.
    En släkting till mig blev ensam (mamman fick frihetsryck) med mammans tidigare och deras två gemensamma. Under den tiden, innan han blev fosterpappa, så hade han intiialt försörjningsplikt, men sedan blev han fosterpappa och då fick han stöd och hjälp

Det var ju en som skrev här om hur hon blev ensam med bonusbarnen (pappan stack och mamman var inte lämplig som mamma), hon blev fosterförälder, men initialt så försörjde hon barnen.

Dvs försörjningsplikten är begränsad och inte absolut. Tvivlar på att du kan tilldömas underhålll vid en separation t.ex         
  • Beteendevetaren
    LinaSofia skrev 2013-06-04 11:50:39 följande:
    Jasså det passar ER bra att pappan inte är engagerad?! Hur passar det barnet då?

Vi är en familj, där i ingår barnet. Så när jag skriver "oss" så är barnet en tredjedel av oss. Om en förälder inte är engagerad så finns det ofta en rimlig förklaring till det. Förutsätt inte att vi inte sätter barnet främst. Din kommentar säger mer om din förutfattade mening.
  • Beteendevetaren
    LinaSofia skrev 2013-06-04 11:50:39 följande:

sextiotalist skrev 2013-06-04 12:08:25 följande:
    Jag kan ge ett exempel från verkliga livet.

En släkting till mig blev ensam (mamman fick frihetsryck) med mammans tidigare och deras två gemensamma. Under den tiden, innan han blev fosterpappa, så hade han intiialt försörjningsplikt, men sedan blev han fosterpappa och då fick han stöd och hjälp

Det var ju en som skrev här om hur hon blev ensam med bonusbarnen (pappan stack och mamman var inte lämplig som mamma), hon blev fosterförälder, men initialt så försörjde hon barnen.

Dvs försörjningsplikten är begränsad och inte absolut. Tvivlar på att du kan tilldömas underhålll vid en separation t.ex         

Oj vad intressant. Nu är det ju inget problem för mej, försörjer mer än gärna min älskade bonus men det är em intressant diskussion. Tack för att du breddande den ännu mer :)
  • Ess
    Beteendevetaren skrev 2013-05-30 22:48:18 följande:
    Jag har förstått att man som bonusförälder har noll rättigheter. Man får enligt föräldrabalken inte ens ta del av utvecklingssamtal utan att bägge vårdnadshavarna godkänt det. Däremot måste man försörja sina bonusbarn och betala förskola och fritids? Varför är det så? Ser det olika ut i olika kommuner? Är jag skyldig att försörja bonusbarnen? Måste tillägga att jag bara har ett bonusbarn och försörjer det mer än gärna! Älskar den ungen :) Blir bara inte klok på sakfrågan.
    Att avgiften blir högre för en som delar boendekostnad med en annan person, är inte speciellt konstigt. Det är absolut inte DU som ska betala.

Det med att försörja gäller mer om tex pappan inte har några pengar, då ska inte du och dina barn sitta och äta oxfilet och hans barn en begagnad macka som hunden ratade. Det gäller alltså inte att du ska köpa cyckel eller dator åt hen. Det gäller basic grejer som mat och kläder å kroppen, inte lyxkonsumtion. 
  • Noran

Ja, det är mycket märkligt. När jag var singel beräknades avgiften bara på min lön. Att jag och barnets pappa självklart delade på den och han tjänade lågt över medel spelade ingen roll. 

Nu när jag är sambo beräknas den på min och min sambos inkomster. Fortfarande delar självklart jag och pappan på den, men det är ändå ett märkligt sätt att räkna.  

• Ess

Bara basic, ingen lyxkonsumtion. Barnet ska ha kläder på kroppen och äta samma mat som er andra.
  • annvian
    Fru Mamma skrev 2013-05-30 22:57:09 följande:
    Jo, blir man sambo så räknas även bonusförälderns inkomst med när dagis-/fritidsavgiften räknas ut, dumt nog. Det är ju hushållets inkomster det baseras på.

Kommunerna gör såhär för att de alltid har gjort så. Dock finns det en dom som vunnit laga kraft där det bekräftas att "bonusföräldrar" ej är detsamma som biologisk förälder och ska ej likställas som denne vilket betyder att man kan bestrida (om man orkar) med hänvisning till denna lag.

TS - vad bra att du VILL betala för din bonus. Precis i mitt tycke så det borde vara - på fri vilja.

En bonusförälder får ju ändå ökad kostnad många gånger i ex form av boende, då man inte hade behövt så stort boende om inte barnet funnits.
Svar på tråden Måste jag försörja mina bonusbarn?