• Anonym (Frågande mamma)

Behöver råd!!

Jag har 3 barn, en tonåring och 2 mindre. Jag och de små barnens far delade på oss för drygt ett år sedan. De har varit skrivna hos mig hela tiden och jag har fått barnbidraget och därmed betalat försäkringar, sparande till barnen samt dagisavifter (beräknat på bådas inkomster). Även dotterns mediciner har jag stått för eftersom det är ju jag "som har barnbidraget" som han säger.

Eftersom jag har ett äldre barn hemma så kräver det ytterligare mer än vad det gör med bara två barn. Barnens far har mycket hjälp med barnpassning och annat eftersom han jobbar långa dagar.  Jag har valt att bara jobba 75 % eftersom jag anser att barnen mår bättre av att inte komma hem försent. Eftersom jag bor i  lägenhet så har jag rätt till bostadsbidrag och jag anser då att det är bättre för barnen att jag får bostadsbidrag och är hemma hos dem, än att jag ska jobba och få lika mycket i inkomst, och de får vara längre på dagis.

Han är rätt dålig på att ge den minsta sin medicin som hon behöver. Han förklarar själv att han inte alltid vet vilken av medicinerna han har gett och att han är osäker på dosering. Detta gör att hon mår sämre den veckan hon kommer till mej och jag har bara den sista månaden varit hemma mer än jag har varit på jobbet.

Nu vill han att ett barn är skrivet på honom. När jag frågar honom varför så säger han bara för principens skull. Han vill inte stå ensam på brevlådan!!   

Jag har sagt att det krävs lite mer av honom än bara viljan att försöka. Han har ju ändå inte barnen så mycket utan lämnar bort dem.

Hjälp, vad ska jag göra?

Har hört av mej till familjerätt för rådgivning  för jag behöver veta om jag tänker rätt gentemot barnen. Är det något jag ska tänka på inför detta möte? Behöver alla tips jag kan få.

• Svar på tråden Behöver råd!!
  • Philippa

Ang medicineringen, dela upp medicinerna i en dosett och ge pappan när han har dottern så kan han ge medicinerna riktigt.

Gällande adressen, spelar det verkligen nån roll om ett av barnen har adressen hos honom?? 

• Anonym (jj)

Det är inte för att han kan kräva ut underhålls stöd av dig då??

• Anonym (hm)

Du blir ju inte underhållsskyldig bara för att han har ett barn skrivet hos sig om ni har fortsatt växelvis boende. Däremot så gissar jag att du får minskat bostadsbidrag. Nu är det i och för sig inte bra överlag att räkna bostadsbidrag som en inkomst och göra sig beroende av det - du ska ju kunna försörja dig på din egen lön utan bidrag.
    Du har valt att jobba mindre, få mindre i lön och istället kvitta det mot bostadsbidrag det är ditt val.
    Pappan kan också göra på samma vis, ha ett barn skrivet hos sig och jobba mindre och även få ett av barnbidragen om du skriver över det.

Som någon sa, hjälp till med medicineringen genom dosett så att det blir enkelt för honom han kommer lära sig. Han kommer växa med ansvaret och det ger sig när han verkligen får ta ansvaret. Du säger att han lämnar bort barnen och inte tar hand om dom själv, medans du "offrar" dig och tar allt ansvar som du ser det. Skulle det inte vara bra om du gav ifrån dig lite av ansvaret och lät pappan ta sin del? Det är ju inget som säger att han INTE kommer ta sitt ansvar om han blir tvungen!
    Många slashasar till frånvarande föräldrar oavsett kön har efter en separation plötsligt kammat till sig och blivit 100% närvarande föräldrar  

• FuckGoggleAskMe

Har ni barnen 50/50?

Det ar inte ni som bestammer var barnen ar skrivna, det ar folkbokforingen/skatteverket.
    Folk ska vara skrivna dar de har den huvudsakliga dygnsvilan.
    Sover/bor dom lika mycket hos er bada, kommer inte skatteverket att finna nagon anledning till att andra nuvarande registrering.

Du forlorar kanske bostadsbidrag om det andras?

Medicinering, hur mycket du jobbar, betalning av utgiter etc har inte ett dugg med detta att gora.

• h8him

Varför är det okej med varannan vecka men nu när han vill att ena barnet ska vara skriven hos honom drar du upp att han slarvar med medicinering osv? Jag förstår inte. Det känns som en fånigt argument om det inte spelar roll för varannan veckas boende faktiskt. Sen förstår jag inte varför du betalar barnomsorg utifrån bådas inkomster. Antingen ska ni ha varsin faktura eller så ska fakturan bara beräknas utifrån ditt hushåll, där barnen är skrivna. Är ni överens om att barnbidragen ska gå till mediciner, sparande och dagisfaktura så är det väl helt okej?

Sen, om du vägrar att ena barnet ska vara skriven hos honom så kan han inget göra åt det, så länge ni har barnen lika mycket.

• SupersurasunkSara
    Anonym (hm) skrev 2013-05-31 13:50:43 följande:
    Du blir ju inte underhållsskyldig bara för att han har ett barn skrivet hos sig om ni har fortsatt växelvis boende. Däremot så gissar jag att du får minskat bostadsbidrag. Nu är det i och för sig inte bra överlag att räkna bostadsbidrag som en inkomst och göra sig beroende av det - du ska ju kunna försörja dig på din egen lön utan bidrag.
    Du har valt att jobba mindre, få mindre i lön och istället kvitta det mot bostadsbidrag det är ditt val.
    Pappan kan också göra på samma vis, ha ett barn skrivet hos sig och jobba mindre och även få ett av barnbidragen om du skriver över det.

Som någon sa, hjälp till med medicineringen genom dosett så att det blir enkelt för honom han kommer lära sig. Han kommer växa med ansvaret och det ger sig när han verkligen får ta ansvaret. Du säger att han lämnar bort barnen och inte tar hand om dom själv, medans du "offrar" dig och tar allt ansvar som du ser det. Skulle det inte vara bra om du gav ifrån dig lite av ansvaret och lät pappan ta sin del? Det är ju inget som säger att han INTE kommer ta sitt ansvar om han blir tvungen!
    Många slashasar till frånvarande föräldrar oavsett kön har efter en separation plötsligt kammat till sig och blivit 100% närvarande föräldrar  
    Växa med ansvaret ang medicin om TS ordnar dosett säger jag inget om, (även om jag anser att han kan ta sig i kragen och skaffa en jävla dosett själv och be TS om hjälp första gången att lägga i rätt mediciner, men finns inte intresset så..) men på vilket vis ska TS släppa ifrån sig ansvaret ang att han lämnar bort dem? Han lämnar dem inte till TS vad jag förstår utan till andra, hur ska TS kunna göra något åt det?

Ang folkbokföringen, står de på varsin adress så blir det minskat bostadsbidrag i de allra flesta fall. Rent praktiskt har det ingen betydelse om de bor lika mycket, men han kanske har rätt att söka bostadsbidrag om han har den ena. Om föräldrarna inte är överens vid en skiljsmässa och en av dem flyttar så står barnet kvar på sin ursprungliga adress. Flyttar båda görs en koll av vem som bor närmast dagis/skola och så skrivs de där.
    Annars är huvudregeln att barnet ska vara skrivet där det har sin huvudsakliga dygnsvila.

Svar på tråden Behöver råd!!