• Anonym (Sandra)

Han dricker varje helg............

Nu lade jag tråden under Missbruk. Om han är alkoholist eller ej är ganska ointressant..
    Skulle vara så tacksam om ni hjälpte mig att se det jag behöver se. Vi har varit gifta i 10 år och har barn tillsammans. Han dricker varje fredag och lördag, det har hänt att han varit nykter nån helg eller på fredagen.

Det sjuka är att när han är nykter nån fredag blir det sjukt taskig stämning, (han vill väl visa att han minsan kan) han är obekväm och trivs inte för han hellre vill känna lugnet som ölen ger. Jag får lite medberoende varning och känner att det är mitt "fel" att han inte får "unna" sig. Så sjukt!!??

Han bli inte våldsam eller otrevlig. .snarare harmlös. Jag är uppvuxen med min pappa som drack mycket, han blev däremot dyngrak så jag känner till detta med medberoende och hur mycket alkoholen förstör.

Jag säger att han inte ska dricka när barnen är vakna. Han håller med och fatmedtar poängen men förmår inte att respektera det. Han säger att Vad är problemet? Jag slår dig inte, blir inte full, dricker öl för att det är gott. Han tycker att jag är tråkig som inte dricker. -Jag har bestämt mig för att inte göra det inför mina barn, det tycker han är ett bra beslut men ändå att vi kan dela på en flaska vin. Han försvarar sig med att "ja men det är bara 3,5 öl" "små 33cl etc " .

Jag tycker att det är "normalt" att han dricker en öl eller 2 till maten, aksnek när man grillar och rent utav tar en irich på kvällen. men inte VARJE helg. Det måste finnas en nyans, lika gärna att man kan ha 2 vita helger, Men icke, det är jag som är "onormal" som inte dricker :/

Det är klassiker som nä nu har jag klippt gräsmattan nu är jag värd en kall. .. eller 2. .Alltid när vi äter på restaurang gäller han i sig 2-3 50cl öl. Semestrarna är det var o varannan dag.

Vad som jag börjat lessna på är att han inte respekterar mig. Eller vad barnen förtjänar. Som är vana att pappa gillar öl. Jag är trött på alkohollukten och bara hans stil att han blir trög mm.

MEN allt annat är bra. .. Det skulle bara lättare om han var var våldsam då skulle jag dra direkt.

Hur vet man att man Älskar någon? Känns som om det har sinat rejält i samband med att han dricker fast jag inte vill. .

Så tacksam för reflektioner från er. . Evil or Very Mad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-30 15:03
    Alltså han dricker (varierar sig) Starköl, folköl, whiskey.

Han blir berusad, tillräckligt så det märks, "inte med i matchen" fumlig, trög, man får inte samma kontakt med honom..

Han ligger inte och kräks dyngrak på golvet, men onykter, berusad.

Full är han efter en krogkväll, kan inte säga hur ofta det går i perioder

Så ni tycker att det är helt OK att vara berusad varje helg när man lever i en familj?

• Svar på tråden Han dricker varje helg............
  • äntligen44
    Anonym (Bra mamma) skrev 2013-06-05 22:27:45 följande:
    Jag har nu följt denna tråd och jag blir uppriktigt förbannad på inläggen där man tycker att TS man inte gör något fel. Har ni fattat att han MÅSTE dricka varje helg? Vad exakt har TS och hennes barn gjort för att förtjäna att bli bortvalda framför ölen? Har man skaffat familj får man fan ta sitt ansvar och lyssna och kompromissa med sin partner. Är ingen normal konsumtion att man MÅSTE dricka varje helg! Är så evigt tacksam för att TS står upp för sina barn för skulle hon oxå sitta i soffan som en annan jävla halvalkis på helgerna så kallas det barnmisshandel. Dina barn kommer vara dig evigt tacksam att du var den som tog hand, stötta och tillgodo såg deras behov när deras pappa valde ölen framför dom. Nä du behöver styrkekramar och ingenting annat skit som vissa skriver
  • Anonym (nopps)
    Anonym (alkisbarn) skrev 2013-06-05 11:38:52 följande:
    Om familjen anser det är ett problem om någon familjemedlem dricker då ÄR det ett problem. Väljer man flaskan istället för sin familj då är det ett problem. Tydligen KAN han inte vara utan sina öl utan att bli lite sur, och då ÄR det ett problem.

Jag anser att du TS ska ställa ultimatum - antingen behandling eller så går du. Han lyssnar inte på dig, skiter fullständigt i att du tröttnat på hans drickande. Han bryr sig inte om att du tycker det är ett problem och då är det inte ett partnerskap.
    Så är det absolut, om man _gör_ problem där det tidigare inte fanns några så har man problem ja.

Sen om man fortsätter skapa problem och bygger på det så till slut har man målat in sig i ett hörn där man inte har mycket val än att gå, synd bara att det är barnen som är dom största förlorarna där dom vuxna inte kan komma överens.

• Anonym (helgalkisens fru)

Det var som att läsa om sig själv nästan.
    Jag har dock inga svar på hur man ska lösa det eftersom jag sitter i samma sits själv. Blir nog tvungen att lämna så småningom eftersom jag inte vill ha ett liv tillsammans med någon som antingen är full eller bakfull hela helgerna. Man kan aldrig göra något tillsammans som en familj på helgerna eftersom maken måste sova hela förmiddagarna.
    På kvällarna får jag ta hand om barnen och se till att de kommer i säng. Jag får se till att de får frukost och att de klär på sig innan de går ut.

En del kompisar har minimerat antalet tillfällen de träffar oss för att det är för mycket alkohol med jämnt. Sen tycker andra som inte träffar oss så ofta att "han är ju så rolig när han är full."  Jag tycker inte att det är så jäkla roligt med en vuxen karl som är som en zombie.

• Eisa

Att du står ut TS! Vidrigt beteende av din man.

• Erika77

Trots att min man prompt måste dricka varje gång man är ledig får han inte ligga och sova hela dagen efter. Jag väcker honom nio och sen skiter jag fullständigt i om han är jättetrött. :)

• Elgog

Om han luktar sprit nästa morgon måste han ha druckit MYCKET, kanske smygdricker han ännu mer än det du ser TS?

• Anonym (Sandra)

Snart midsommar och en kompis till han plus min far ska komma. Alla som är glada i att dricka. Enligt min man är ju midsommar den givna helgen man får dricka lite extra. Blir väl nån öl och snaps till sillen vid lunch innan vi går iväg till parken. Sen en öl när man kommer hem o på kvällen ska det grillas. . När jag sa vad jag tyckte sa han att det är lika bra att ringa sin kompis och säga att han inte kan komma. För det skulle bli konstigt stämning om min man skulle hålla igen att kompisen typ förväntade sig att dom skulle dra nån bira ihop. Jag sa att han inte behövde göra det då midsommar skulle bli sura miner nykter och det orkar jag inte heller. .

Jo så så får vi se då. Tjohoo!

Ja det är jobbigt med dessa helger.
    För min del kan det i varje fall inte bli värre än förra midsommar. Då var han konstant full i 2 dagar för att sedan sova ruset av sig den 3e. han påbörjde redan vid frukost båda dagarna.
    Han kan dessutom om jag säger Nejtack jag vill inte ha komma med pikar som att jag är tråkig.
    Måste man verkligen dricka alkohol för att vara kul?

Hoppas din helg blir bättre än du förväntar dig.

• nykter alkoholist

Hej Sandra!

Har läst vad du skrivit och även de som har gjort svar i ditt inlägg. Då jag själv har varit den person som din man idag är måste jag med min erfarenhet bestämt hävda att han har ett missbruk. Det handlar inte om vad man dricker, eller när, hur mycket, i vilket sammanhang, om man är stressad, om man är ledsen etc.    

Du måst inte bra, du är orolig, du har börjat ifrågasätta din kärlek på grund av det du beskriver, och då är det ett problem oavsett en massa helt oviktiga detaljer. 

Nu vet jag inte hur era vänner, bekanta, föräldrar eller andra i er omgivning hanterar alkohol. Men efter att jag blev helt nykter för snart två år sedan, uppmärksammade jag att mina vänner aldrig blev märkbart onyktra. De lät familjen, barnen och allt det viktiga gå före. Givetvis finns det tillfällen det händer att det blir lite mer än vanligt, men det spårar inte ur, det gör inte att den andra partnern blir orolig.

Dina misstankar är i allra hösta grad verkliga, då det redan idag gör dig illa. Min fru mådde fruktansvärt dåligt över mitt drickande under en lång tid. Det var först hän hon berättade för sina föräldrar och de ställde mig mot väggen som jag inte längre hade en ursäkt, utan tvingades inse fakta. Jag blev nykter för familjens skull, men är idag en mycket tacksam nykter alkoholist för min egen skull.

Vill också skriva att jag idag är 40 år jag har drivit eget företag i över 11 år. Vi har tre barn och bor i villa. D.v.s. de flesta alkoholister lever bland oss som helt vanliga människor. Det är endast ca 3-4% av alkoholisterna som du ser sitta på parkbänken, de andra finns i vår direkta närhet.  Alkoholism brukar även kallas "förnekelsens sjukdom" för det är en sjukdom som är förknippad med så mycket skam. Det är också därför det oftast måste gå väldigt långt tid innan någon reagerar, och då är det ofta för sent.

Jag har startat en blogg "alkohol - nej tack" . Du är mer än välkommen att ställa dina frågor till mig här, så skall jag utifrån min egen erfarenhet försöka besvara dessa så gott jag kan. 

Hoppas du får en fin midsommar!   

• Anonym (Sandra)
    nykter alkoholist skrev 2013-06-21 15:02:12 följande:
    Hej Sandra! Har läst vad du skrivit och även de som har gjort svar i ditt inlägg. Då jag själv har varit den person som din man idag är måste jag med min erfarenhet bestämt hävda att han har ett missbruk. Det handlar inte om vad man dricker, eller när, hur mycket, i vilket sammanhang, om man är stressad, om man är ledsen etc.     Du måst inte bra, du är orolig, du har börjat ifrågasätta din kärlek på grund av det du beskriver, och då är det ett problem oavsett en massa helt oviktiga detaljer.  Nu vet jag inte hur era vänner, bekanta, föräldrar eller andra i er omgivning hanterar alkohol. Men efter att jag blev helt nykter för snart två år sedan, uppmärksammade jag att mina vänner aldrig blev märkbart onyktra. De lät familjen, barnen och allt det viktiga gå före. Givetvis finns det tillfällen det händer att det blir lite mer än vanligt, men det spårar inte ur, det gör inte att den andra partnern blir orolig. Dina misstankar är i allra hösta grad verkliga, då det redan idag gör dig illa. Min fru mådde fruktansvärt dåligt över mitt drickande under en lång tid. Det var först hän hon berättade för sina föräldrar och de ställde mig mot väggen som jag inte längre hade en ursäkt, utan tvingades inse fakta. Jag blev nykter för familjens skull, men är idag en mycket tacksam nykter alkoholist för min egen skull. Vill också skriva att jag idag är 40 år jag har drivit eget företag i över 11 år. Vi har tre barn och bor i villa. D.v.s. de flesta alkoholister lever bland oss som helt vanliga människor. Det är endast ca 3-4% av alkoholisterna som du ser sitta på parkbänken, de andra finns i vår direkta närhet.  Alkoholism brukar även kallas "förnekelsens sjukdom" för det är en sjukdom som är förknippad med så mycket skam. Det är också därför det oftast måste gå väldigt långt tid innan någon reagerar, och då är det ofta för sent. Jag har startat en blogg "alkohol - nej tack" . Du är mer än välkommen att ställa dina frågor till mig här, så skall jag utifrån min egen erfarenhet försöka besvara dessa så gott jag kan.  Hoppas du får en fin midsommar!                  

Tack för ditt inlägg. Alla kika på din blogg
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-21 23:10:41 följande:
    Tack för ditt inlägg. Alla kika på din blogg

Trodde det bara var att googla men icke. Vad heter bloggen?
  • Anonym (Öldrickare)
    nykter alkoholist skrev 2013-06-21 15:02:12 följande:
    Hej Sandra!

Har läst vad du skrivit och även de som har gjort svar i ditt inlägg. Då jag själv har varit den person som din man idag är måste jag med min erfarenhet bestämt hävda att han har ett missbruk. Det handlar inte om vad man dricker, eller när, hur mycket, i vilket sammanhang, om man är stressad, om man är ledsen etc.    

Menar du att man inte under några som helst omständigheter kan dricka alkohol utan att vara alkoholist och att alkoholkonsumtion alltid oavsett mängd, sammanhang etc, är ett problem?

Jag tror han menade att i och med att frun eller sambon ser det som ett problem så är det ett problem. I det här fallet har alkoholen blivit viktigare än förhållandet. Sen om personen i fråga dricker lite eller mycket är oväsentligt då det upplevs vara ett problem.
    Men i min mans fall handlar det inte om en öl på helgen det handlar om kanske 10 öl fredag och lördag varje vecka

• Anonym (Öldrickare)
    Anonym (helgalkisens fru) skrev 2013-06-24 13:33:57 följande:
    Jag tror han menade att i och med att frun eller sambon ser det som ett problem så är det ett problem. I det här fallet har alkoholen blivit viktigare än förhållandet. Sen om personen i fråga dricker lite eller mycket är oväsentligt då det upplevs vara ett problem.
    Men i min mans fall handlar det inte om en öl på helgen det handlar om kanske 10 öl fredag och lördag varje vecka

Visst, men problemet ligger inte nödvändigtvis hos den som dricker utan kan lika gärna ligga hos partnern. Har en vän vars frus pappa är alkoholist och p.g.a. detta gillar hon inte alkohol alls och tycker inte att hennes man borde dricka något. Men hennes man har absolut inget problematiskt drickande utan dricker måttligt och sällskapligt som de flesta gör. Hans drickande är inte problemet utan hans frus syn på alkohol är problemet.
  • FlamingRed
    Anonym (Öldrickare) skrev 2013-06-25 15:24:46 följande:

Visst, men problemet ligger inte nödvändigtvis hos den som dricker utan kan lika gärna ligga hos partnern. Har en vän vars frus pappa är alkoholist och p.g.a. detta gillar hon inte alkohol alls och tycker inte att hennes man borde dricka något. Men hennes man har absolut inget problematiskt drickande utan dricker måttligt och sällskapligt som de flesta gör. Hans drickande är inte problemet utan hans frus syn på alkohol är problemet.
    Alkohol är ett beroendeframkallade nervgift som mycket mätbart påverkar din omdömesförmåga.

Tror man ska vara mycket försiktig med att kalla dom som tycker det är puckat att dricka sådant för den som har problem.

• Ej okej
    Anonym (Öldrickare) skrev 2013-06-25 15:24:46 följande:

Håller inte med dig. Problemet är deras gemensamma eftersom de då inte har samma syn på saker. Då får man diskutera sig fram till en lösning som båda är (någorlunda) nöjda med.

Min pappa är också alkoholist. Periodare som lyckats hålla det inom familjen, skötte sitt arbete utan problem men som på helger, fester och semestrar inte kunde kontrollera sig. Skåpsöp och trodde att resten av familjen inte märkte att berusningsgraden ökade under dagen. Inte varje helg men många fredagar och lördagar samt söndagar fulla av ångest, ånger och självömkan. Jag som barn märkte detta och mådde väldigt dåligt av det. Bönade och bad min far att sluta med detta men till ingen nytta.

Jag själv är inte nykterist. Tycker om att ta en öl eller några glas vin till maten och en likör till kaffet. Oftast på helger men även någon gång på en vardag när andan faller på. Min man är likadan. MEN det jag inte kan acceptera är när vi är på fest eller ute med kompisar, tillsammans eller var och en för sig och maken måste dricka tills han blir full. Han blir aldrig otrevlig eller aggressiv men full och dum, dum som i korkad. Och bakfull dagen efter, kan inte köra bil och jag får därmed ta hand om hemmet och ungarna den dagen. Det kan jag inte acceptera. Jag tycker det är respektlöst och jäkligt korkat, egoistiskt och inte alls trevligt.

Och så uppfattar jag att TS har det. Fast betydligt oftare än jag. För mig inträffar detta kanske 5-6 gånger per år - för TS i princip varje helg, semester och vid alla sociala sammankomster. Och det är inte okej. Vare sig mot TS eller barnen - eftersom familjen blir lidande. Det är inte TS som måste slappna av - det är TS man som måste ta tag i sitt drickande. Han använder alkoholen som en belöning, något som han kan unna sig då han gjort något som han tycker förtjänar en belöning. Och det är inte sunt. 
  • Anonym (har samma)
    Anonym (Sandra) skrev 2013-05-30 14:39:42 följande:
    Nu lade jag tråden under Missbruk. Om han är alkoholist eller ej är ganska ointressant..
    Skulle vara så tacksam om ni hjälpte mig att se det jag behöver se. Vi har varit gifta i 10 år och har barn tillsammans. Han dricker varje fredag och lördag, det har hänt att han varit nykter nån helg eller på fredagen.

Det sjuka är att när han är nykter nån fredag blir det sjukt taskig stämning, (han vill väl visa att han minsan kan) han är obekväm och trivs inte för han hellre vill känna lugnet som ölen ger. Jag får lite medberoende varning och känner att det är mitt "fel" att han inte får "unna" sig. Så sjukt!!??

Han bli inte våldsam eller otrevlig. .snarare harmlös. Jag är uppvuxen med min pappa som drack mycket, han blev däremot dyngrak så jag känner till detta med medberoende och hur mycket alkoholen förstör.

Jag säger att han inte ska dricka när barnen är vakna. Han håller med och fatmedtar poängen men förmår inte att respektera det. Han säger att Vad är problemet? Jag slår dig inte, blir inte full, dricker öl för att det är gott. Han tycker att jag är tråkig som inte dricker. -Jag har bestämt mig för att inte göra det inför mina barn, det tycker han är ett bra beslut men ändå att vi kan dela på en flaska vin. Han försvarar sig med att "ja men det är bara 3,5 öl" "små 33cl etc " .

Jag tycker att det är "normalt" att han dricker en öl eller 2 till maten, aksnek när man grillar och rent utav tar en irich på kvällen. men inte VARJE helg. Det måste finnas en nyans, lika gärna att man kan ha 2 vita helger, Men icke, det är jag som är "onormal" som inte dricker :/

Det är klassiker som nä nu har jag klippt gräsmattan nu är jag värd en kall. .. eller 2. .Alltid när vi äter på restaurang gäller han i sig 2-3 50cl öl. Semestrarna är det var o varannan dag.

Vad som jag börjat lessna på är att han inte respekterar mig. Eller vad barnen förtjänar. Som är vana att pappa gillar öl. Jag är trött på alkohollukten och bara hans stil att han blir trög mm.

MEN allt annat är bra. .. Det skulle bara lättare om han var var våldsam då skulle jag dra direkt.

Hur vet man att man Älskar någon? Känns som om det har sinat rejält i samband med att han dricker fast jag inte vill. .

Så tacksam för reflektioner från er. . Evil or Very Mad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-30 15:03
    Alltså han dricker (varierar sig) Starköl, folköl, whiskey.

Han blir berusad, tillräckligt så det märks, "inte med i matchen" fumlig, trög, man får inte samma kontakt med honom..

Han ligger inte och kräks dyngrak på golvet, men onykter, berusad.

Full är han efter en krogkväll, kan inte säga hur ofta det går i perioder

Så ni tycker att det är helt OK att vara berusad varje helg när man lever i en familj?
    Hej. känner ingen mig i detta, min man är lika, han kan dricka mitt i veckan inte så att han blir as full men lätt berusad, jag mår jätte dåligt av detta
  • Anonym (Sandra)

Semestern har varit liiiite mindre dricka än tidigare år. Han var nykter i en vecka, semester i 5 veckor varav det togs nån öl varje dag.

Jag är mentalt trött. Han inser nu att han inte kan dricka som han gör. Tidigare har han inte velat tllräckligt mycket (säger han) och eftersom det är jag som velat haft en förängring så har det mest blivit en maktkamp.

Men nu säger han att han SJÄLV vill, och det är ju inte förren då det kan se en förändring, problemet är att det sker succesivt jag orkar inte vänta.

I helgen ska vi på kräftskiva och i min värld skulle han tjäna på att endera vara nykter eller ta typ 2-3 öl. Men som jag vet blir det mer, förmodligen bakis i morgon. Och sen säger han  JAAA meeeen det är ju bara kräftskiva 1 gång om året.

Vad det skulle värma mitt hjärta om han la armen om mig och bara var nykter med mig.

Jag inser mer o mer att det håller inte, jag är så jäääävla sviken efter alla löften att "det ska bli bättre vänta du bara" Alla gånger han druckigt och jag är obekväm, för att inte tala om barnen..

Hur ska jag kunna förlåta? Han säger att han älskar mig men det blir som hans parkar mig samtidigt. Jag försöker att inte gå in i offerrollen men ibland tycker jag så jävla synd om mig själv :(

• Höst flickan

Hej Sandra
    Känner mycket väl igen mig i din berättelse.

Mitt ex söp ofta och respekterade inte alls att jag inte ville, jag kunde inte prata om det alls, då var det slut, och baj baj som han sa kallt.

Vi har tre barn och dom har sätt honom full många många gånger.

Tyvärr är det väldigt många som inte förstår helvetet vi har, trotts att dessa killar "bara" är jävligt törstiga och i gränszonen till alkholister.

För mig blev det nog när vi var på en stor familjetillställning och han söp sig redlös bland alla..och tappade bort tre åringen.
    Då kontaktade jag beroendecentrum, har och kommer få massa hjälp där.

Tyvärr kostade det vårat förhållande, då jag varit medberoende i två år och vänt utåin på mig själv för att bli viktigare än ölen ch vinna hans kärlek igen.
    Men jag "förlorade" då jag kom till min gräns för vad jag klarar av...jag tar inte mer skit ...och så är det nu över...

Inte för att jag vill att det ska vara över, utan för att jag sa ifrån....det är nått jag kommer få leva med.

Kram till dig och hoppas ni har det bra

• Anonym (Sandra)
    Höst flickan skrev 2013-08-27 11:35:30 följande:
    Hej Sandra
    Känner mycket väl igen mig i din berättelse.

Mitt ex söp ofta och respekterade inte alls att jag inte ville, jag kunde inte prata om det alls, då var det slut, och baj baj som han sa kallt.

Vi har tre barn och dom har sätt honom full många många gånger.

Tyvärr är det väldigt många som inte förstår helvetet vi har, trotts att dessa killar "bara" är jävligt törstiga och i gränszonen till alkholister.

För mig blev det nog när vi var på en stor familjetillställning och han söp sig redlös bland alla..och tappade bort tre åringen.
    Då kontaktade jag beroendecentrum, har och kommer få massa hjälp där.

Tyvärr kostade det vårat förhållande, då jag varit medberoende i två år och vänt utåin på mig själv för att bli viktigare än ölen ch vinna hans kärlek igen.
    Men jag "förlorade" då jag kom till min gräns för vad jag klarar av...jag tar inte mer skit ...och så är det nu över...

Inte för att jag vill att det ska vara över, utan för att jag sa ifrån....det är nått jag kommer få leva med.

Kram till dig och hoppas ni har det bra

Fint att du tog ställning för dig och barnens skull. Så värmande att läsa andras berättelser ut samma perspektiv.  Jag "tröstar" mig med att han blir aldrig redlös, eller full.

Men det tär ändå. Nu får vi se när han verkligen vill skärpa sig. Kräftskivan i helgen var han ganska fräch på mot hur det brukar se ut, tackade nej till snaps tom.

Fortsättning följer. kram!
Svar på tråden Han dricker varje helg............