Är bonuspappa ett vedertaget begrepp?
Får man kalla sig själv bonuspappa eller finns order ens? Jag gillar det!
Får man kalla sig själv bonuspappa eller finns order ens? Jag gillar det!
Ja, jag tycker att det är ett vedertaget begrepp eftersom alla vet vad som åsyftas.
Det beror väl lite på situationen, i vissa fall passar det bättre med extravuxen, i andra fall blir bonuspappan just en bonuspappa eftersom biopappan knappt träffar sin son längre. Sedan får man ju se till vad barnen tycker/tänker/känner.
Jag tycker det kan vara en bonus även om man har en nära kontakt med båda biologiska föräldrarna. Det betyder ju bara att man fått en bonus, en ytterligare "förälder".
Men det utgår från att man har en god relation, annars blir det osmakligt att kalla sig själv bonuspappa.
Eh ja vilken lag då?? Det låter ju helt sjukt. Jag har själv arbetat på förskola och vi berättade snarare ännu mer utförligt om det var t.ex farfar eller mormor som hämtade.
Furstinna - kan det inte vara så att man som "bonusförälder" kan hamna i olika roller?
DU skulle inte se dig som bonusmamma o din dotters pappas nya har inte en föräldraroll men är det verkligen omöjligt att man KAN ha den rollen?
Jag presenterar mig med mitt namn, krävs ytterligare förklaring fortsätter jag med NN's pappas fru.
Bonusmamma använder jag främst här på FL då det är ett vedertaget uttryck och när jag använder det vet alla vilken roll jag har.
Styvmamma skulle jag aldrig använda då jag anser det ha en negativ klang och jag ser min bonus och min roll i hennes liv som allt annat än negativ.
Bonus i sin tur kallar mig vid namn, även om hon några gånger tagit upp frågan om hon får kalla mig mamma, eftersom hon tycker jag är SOM en mamma.
Mitt svar har då varit att hon får kalla mig för vad hon vill, men att hon ju redan har en - oavsett VAD hon kallar mig så kommer jag ju fortsätta vara "som en mamma" om der är vad hon vill.
Hon presenterar mig med mitt namn, behövs ytterligare förklaring lägger hon till "min extramamma".
Hon ser mig som en av tre föräldrar och har mig angiven, tillsammans med sin mamma, som "mamma" på Facebook, hon gratulerar mig på mors dag...
Jag tycker man som mammas/pappas nya kan få en mängd olika roller - ingen är given o ingen är vare sig bättre eller sämre än den andra..
Vilken roll man får/tar beror på många faktorer, men så länge man som partners är överens - och barnet mår bra naturligtvis - så kvittar det egentligen VILKEN roll det blir..
Jag skulle tex aldrig kunnat bli tillsammans med min man om han inte varit villig med att släppa in mig som lika delaktig i familjen som han - han i sin tur skulle inte kunna leva med en kvinna som inte tig till sig hans barn närmast som sitt eget.
Detta sätt att bilda "nyfamilj" på passar OSS - säkert är det HELT fel för många andra.
Naturligtvis fick jag inte en föräldraroll samma dag som jag flyttade in med pappan o barnet - det har växt fram under många år.
Naturligtvis var det avgörande att bonus bara var ett år när hon lärde känna mig - numera är hon tonåring och vi har "växt ihop" :)
Vad jag vill säga är väl helt enkelt - olika familjer, olika roller...
Inget är "rätt", utan man måste i den nya familjen själva Lomma fram till vilket sätt att göra som är bäst för just den egna familjen.
TS - glömde ju - självklart kan du kalla dig bonuspappa om det känns bra och om det känns "rätt" för er familj :)
Tycker det är ett jättefint ord som - för mig - uttrycker precis det jag är för min bonus, och det hon är för mig - en BONUS... :)
Klart! Jag har en bonuspappa fast jag är en bra bit över 30, han har alltid varit en bonus i mitt liv, en fullvärdig andrapappa