• Beteendevetaren

Är bonuspappa ett vedertaget begrepp?

Får man kalla sig själv bonuspappa eller finns order ens? Jag gillar det!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är bonuspappa ett vedertaget begrepp?
  • Sadie

Ja, jag tycker att det är ett vedertaget begrepp eftersom alla vet vad som åsyftas.

• Litet My

Det beror väl lite på situationen,  i vissa fall passar det bättre med extravuxen, i andra fall blir bonuspappan just en bonuspappa eftersom biopappan knappt träffar sin son längre. Sedan får man ju se till vad barnen tycker/tänker/känner.

• Syltan

Jag tycker det kan vara en bonus även om man har en nära kontakt med båda biologiska föräldrarna. Det betyder ju bara att man fått en bonus, en ytterligare "förälder".
    Men det utgår från att man har en god relation, annars blir det osmakligt att kalla sig själv bonuspappa.

• Hannah76
    Beteendevetaren skrev 2013-05-30 16:08:58 följande:
    Jag tycker att det låter fint. På bonusbarnets förskola sitter barnens föräldrarnas namn vid ett foto på barnet (vid barnens platser). Det kändes knas då den biologiska pappen i princip aldrig hämtar eller lämnar. Jag föreslog då att man väl kunde sätta upp en skylt där det stod bonuspappa och namn. De sa att idén va bra men att det bröt mot konceptet. Där ska stå mamma och pappa och deras namn. Själv är jag otroligt engagerad och är den som hämtar och lämnar varje dag men pedagogerna på förskolan får enligt lag knappt berätta för mej om hur dagen har varit. Nu gör som dem det efter att jag sa att de efter varje dag i så fall kan ringa barnets mamma (min fru) och berätta om de tycker att det är smidigare. Varför så snärvt hela tiden? Inte konstigt att man tappar energi.

Enligt vilken lag då??
  • Beteendevetaren
    Hannah76 skrev 2013-05-30 21:02:52 följande:
    Enligt vilken lag då??

Önskar att jag visste mer specifikt. Men det handlar väl om sekretess och en överdriven sådan. Båda vårdnadshavarna måste godkänna att information om barnet fås ges till annan än föräldrarna. Så har jag förstått det som iaf.
  • Syltan

Eh ja vilken lag då?? Det låter ju helt sjukt. Jag har själv arbetat på förskola och vi berättade snarare ännu mer utförligt om det var t.ex farfar eller mormor som hämtade.

• Beteendevetaren
    Hannah76 skrev 2013-05-30 15:54:48 följande:
    Jag är 36 år o har en bonuspappa =) Men snart är han kanske min adoptivpappa.

:) Kommer du inte bara säga pappa då?
  • Beteendevetaren
    Furstinna skrev 2013-05-30 14:48:50 följande:
    Tycker extravuxen funkar utmärkt. Man är ju trots allt inte förälder utan en vuxen.

Jo, kanske. Men extra vuxna finns det ju ganska många av. "Hej Kalle, Olles extravuxen. :p"
  • Beteendevetaren
    annaba skrev 2013-05-30 14:25:36 följande:
    Gillar bonuspappa/-mamma/-barn betydligt bättre än styv-, plast- eller liknande begrepp. Ger för mig en positivare bild av rollen. Alternativt begrepp som också ger positiva vibbar är extraförälder.

Håller med dej! Lättare att presentera sig själv som bonuspappa än styvpappa. Känns knas.
  • Beteendevetaren
    Sölve skrev 2013-05-30 16:12:52 följande:
    Fast om du har godkännande från din fru så förstår jag inte varför de inte får berätta saker för dig?

Här får iaf bonusföräldrar ta del av information och vara med möten om vårdnadshavarna godkänner det.

Eller är den pappan som motsätter sig? 

Nu delar de information även med mej. Jag har förstått det som att de nog blivit noggrannare till följd av en annan händelse i kommunen. Vi vill inte blanda in pappan för mycket. Barnet är hos sin pappa en helg i månaden och vi är på sätt o vis glada för att han inte är så delaktig.
  • Furstinna
    Beteendevetaren skrev 2013-05-30 22:24:41 följande:
    Jo, kanske. Men extra vuxna finns det ju ganska många av. "Hej Kalle, Olles extravuxen. :p"

Ja och? Det är väl bra att det finns vuxna runt barnet. Annars kan man väl säga mammas sambo eller pappas flickvän.
  • BioBonus
    Furstinna skrev 2013-05-31 07:08:13 följande:

Ja och? Det är väl bra att det finns vuxna runt barnet. Annars kan man väl säga mammas sambo eller pappas flickvän.
    Det kan man säga. Man kan även säga bonuspappa/bonusmamma. Man kan säga lite som man själv känner för:)

När jag presenterar mig för andra vuxna så är jag gift med NN´s pappa. När NN själv förklarar för sina kompisar eller andra vem jag är så är jag hennes bonusmamma. Så det går till och med att kombinera!

Eftersom ordet bonus (och även styv, men jag tycker det har en mer negativ klang) är så vedertaget så är det ju ett väldigt enkelt sätt att förklara sin relation till barnet.

Att ett barn ska förklara för sina kompisar vem "Kalle, min extravuxen" är känns lite långsökt. Ordet extravuxen känns mer som att det används antingen av bonusföräldrar som inte vill, eller får, ha en föräldraroll till sina bonusbarn, eller av bioföräldrar som inte vill att någon annan förknippas ihop med mamma/pappa-rollen. Jag tror inte mindre barn använder det ordet att förklara sin relation till den andre vuxne i familjen. Större barn kan självklart säga mamman man, eller pappas flickvän. 

Så om du vill kalla dig bonuspappa för att du tycker det låter fint, och känns bra för er alla inblandade så gör det :) 
  • Furstinna
    BioBonus skrev 2013-05-31 09:28:00 följande:
    Det kan man säga. Man kan även säga bonuspappa/bonusmamma. Man kan säga lite som man själv känner för:)

När jag presenterar mig för andra vuxna så är jag gift med NN´s pappa. När NN själv förklarar för sina kompisar eller andra vem jag är så är jag hennes bonusmamma. Så det går till och med att kombinera!

Eftersom ordet bonus (och även styv, men jag tycker det har en mer negativ klang) är så vedertaget så är det ju ett väldigt enkelt sätt att förklara sin relation till barnet.

Att ett barn ska förklara för sina kompisar vem "Kalle, min extravuxen" är känns lite långsökt. Ordet extravuxen känns mer som att det används antingen av bonusföräldrar som inte vill, eller får, ha en föräldraroll till sina bonusbarn, eller av bioföräldrar som inte vill att någon annan förknippas ihop med mamma/pappa-rollen. Jag tror inte mindre barn använder det ordet att förklara sin relation till den andre vuxne i familjen. Större barn kan självklart säga mamman man, eller pappas flickvän. 

Så om du vill kalla dig bonuspappa för att du tycker det låter fint, och känns bra för er alla inblandade så gör det :) 

Man kan givetvis säga vad man känner för men jag tycker alltid det låter lustigt när folk säker bonusmamma/pappa. Min dotter säger ju hennes namn och frågar man vem det är så säger hon att det en tjej som bor hos pappa.
  • BioBonus
    Furstinna skrev 2013-05-31 10:47:49 följande:

Man kan givetvis säga vad man känner för men jag tycker alltid det låter lustigt när folk säker bonusmamma/pappa. Min dotter säger ju hennes namn och frågar man vem det är så säger hon att det en tjej som bor hos pappa.
    En tjej som bor hos pappa? Ja, om det är den rollen som hennes "bonusmamma" har, eller fått, så förstår jag om hon inte kallar henne för bonusmamma. Har hon själv valt att definiera sig så, eller är det du/exet som lärt henne att pappas sambo och förmodligen kärlek, bara är en tjej som bor hos honom? Inget elakt menat, bara nyfiken?
    Förklara varför du tycker det låter lustigt? Det är ett argument jag inte hört förut. 
  • Beteendevetaren
    BioBonus skrev 2013-05-31 09:28:00 följande:

Tack! Gillade ditt svar :) Håller med om att "en tjej som bor hos pappa" låter lite negativt :p
  • Furstinna
    BioBonus skrev 2013-05-31 11:27:32 följande:
    En tjej som bor hos pappa? Ja, om det är den rollen som hennes "bonusmamma" har, eller fått, så förstår jag om hon inte kallar henne för bonusmamma. Har hon själv valt att definiera sig så, eller är det du/exet som lärt henne att pappas sambo och förmodligen kärlek, bara är en tjej som bor hos honom? Inget elakt menat, bara nyfiken?

Förklara varför du tycker det låter lustigt? Det är ett argument jag inte hört förut. 

Ja ibland det men hon säger ju även pappas flickvän. Nä hon har ingen föräldrarroll och det funkar bra för dem. Flickan ser det som pappas flickvän eller kompis och dom tycker alla att det funkar.

Just för att det inte är en förälder. Jag hade ju aldrig sett mig som bonusmamma bara för att min partner har barn utan jag är sambo eller flickvän och barnen är min partners barn inte mina.
  • Beteendevetaren
    Furstinna skrev 2013-05-31 15:07:02 följande:
    Ja ibland det men hon säger ju även pappas flickvän. Nä hon har ingen föräldrarroll och det funkar bra för dem. Flickan ser det som pappas flickvän eller kompis och dom tycker alla att det funkar.

Just för att det inte är en förälder. Jag hade ju aldrig sett mig som bonusmamma bara för att min partner har barn utan jag är sambo eller flickvän och barnen är min partners barn inte mina.

Kanske beror på hur gamla barnen är också. Är man gift har ett bonusbarn på några år och där den "andra" föräldern inte är så delaktig så blir kanske mer naturligt att bli kallad för bonusförälder. Är väl kanske mindre naturligt om det är en pojk- eller flickvän och barnen är lite större.
  • Brumma

Furstinna - kan det inte vara så att man som "bonusförälder" kan hamna i olika roller?
    DU skulle inte se dig som bonusmamma o din dotters pappas nya har inte en föräldraroll men är det verkligen omöjligt att man KAN ha den rollen?

Jag presenterar mig med mitt namn, krävs ytterligare förklaring fortsätter jag med NN's pappas fru.
    Bonusmamma använder jag främst här på FL då det är ett vedertaget uttryck och när jag använder det vet alla vilken roll jag har.
    Styvmamma skulle jag aldrig använda då jag anser det ha en negativ klang och jag ser min bonus och min roll i hennes liv som allt annat än negativ.

Bonus i sin tur kallar mig vid namn, även om hon några gånger tagit upp frågan om hon får kalla mig mamma, eftersom hon tycker jag är SOM en mamma.
    Mitt svar har då varit att hon får kalla mig för vad hon vill, men att hon ju redan har en - oavsett VAD hon kallar mig så kommer jag ju fortsätta vara "som en mamma" om der är vad hon vill.
    Hon presenterar mig med mitt namn, behövs ytterligare förklaring lägger hon till "min extramamma".
    Hon ser mig som en av tre föräldrar och har mig angiven, tillsammans med sin mamma, som "mamma" på Facebook, hon gratulerar mig på mors dag...

Jag tycker man som mammas/pappas nya kan få en mängd olika roller - ingen är given o ingen är vare sig bättre eller sämre än den andra..
    Vilken roll man får/tar beror på många faktorer, men så länge man som partners är överens - och barnet mår bra naturligtvis - så kvittar det egentligen VILKEN roll det blir..
    Jag skulle tex aldrig kunnat bli tillsammans med min man om han inte varit villig med att släppa in mig som lika delaktig i familjen som han - han i sin tur skulle inte kunna leva med en kvinna som inte tig till sig hans barn närmast som sitt eget.
    Detta sätt att bilda "nyfamilj" på passar OSS - säkert är det HELT fel för många andra.
    Naturligtvis fick jag inte en föräldraroll samma dag som jag flyttade in med pappan o barnet - det har växt fram under många år.
    Naturligtvis var det avgörande att bonus bara var ett år när hon lärde känna mig - numera är hon tonåring och vi har "växt ihop" :)

Vad jag vill säga är väl helt enkelt - olika familjer, olika roller...
    Inget är "rätt", utan man måste i den nya familjen själva Lomma fram till vilket sätt att göra som är bäst för just den egna familjen.

• Brumma

TS - glömde ju - självklart kan du kalla dig bonuspappa om det känns bra och om det känns "rätt" för er familj :)
    Tycker det är ett jättefint ord som - för mig - uttrycker precis det jag är för min bonus, och det hon är för mig - en BONUS... :)

• cloudberry79

Klart! Jag har en bonuspappa fast jag är en bra bit över 30, han har alltid varit en bonus i mitt liv, en fullvärdig andrapappa

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Är bonuspappa ett vedertaget begrepp?