litar inte på min egen mjölkproduktion :(
Jag har fått ge ersättning efter att jag ammat sedan min bebis föddes för snart två månader sedan, jag har så gärna velat få igång amningen. Jag pumpar och har mig, nu har jag skippat ersättningen på natten och ammar i sängen när han vill (han sover hos mig), detta verkar ha gjort under för min mjölkproduktion och jag har mycket mer nu än jag någonsin haft (dock inte tillräckligt för alla dagens mål).
Men jag är så van vid att ge flaskan att jag inte litar på att han fått i sig allt han behöver även om han ibland verkar nöjd efter amning och bara vill ha hälften av den vanliga mängden jag ger i ersättning, ibland inte alls.
Hur bryter man detta stressande mönster? Mitt mål har ju hela tiden varit att kunna amma så mycket som möjligt men nu när jag har kommit en bit på vägen känner jag mig mer osäker än någonsin. Ersättningen har liksom blivit en trygghet där jag ser exakt vad han får i sig varje dag. Amning känns så osäkert i jämförelse att jag nästan känner för att tvinga i honom en hel flaska också för säkerhetsskull!