• wendy

Kan inte sluta äta socker! Mår så jävla dåligt! :(

Vill desperat utesluta socker ur mitt liv, av ett antal goda skäl.
    Men så fort jag får lågt blodsocker kan jag absolut inte hejda mig!Gråter
    Efter jag har ätit mitt förbannade godis ångrar jag mig såklart. På kvällarna brukar jag må lite bättre och tänka: Imorgon ska jag sluta! Men sen så hamnar man på ruta ett nästa morgon!Skrikandes

Jag lyckades sluta äta godis för ett par somrar sedan, men då hamnade jag på en filmkväll där ett chips blev hela skålen. Sen gick jag upp igen, fast mer!

Jag får som en minnesförlust när blodsockret sjunker. Kan absolut inte hejda mig Rynkar på näsan

Snälla skriv motivations tips eller råd för att stoppa suget!

Inget negativt här tack! Mår skit så det räcker och blir över

• Svar på tråden Kan inte sluta äta socker! Mår så jävla dåligt! :(
  • wendy
    Fröken Vargh skrev 2013-05-29 23:25:02 följande:
    Vad och hur (vilka tider) äter du en vanlig dag?
    Det är väldigt olika och jag har massor av nojjor och undviker ganska mycket saker att äta.

ca 09.00 vaknar jag oftast, och trycker i mig allt sött jag hittar. sedan fram till 11 äter jag mat. Sen går jag och köper något onyttigt vid 15-16 tiden. mellan det så trycker jag i mig juice och (oftast) madariner, eller nåt annat onyttigt jag kan hitta. :((
  • Lena
    wendy skrev 2013-05-30 01:26:23 följande:
    Det är väldigt olika och jag har massor av nojjor och undviker ganska mycket saker att äta.

ca 09.00 vaknar jag oftast, och trycker i mig allt sött jag hittar. sedan fram till 11 äter jag mat. Sen går jag och köper något onyttigt vid 15-16 tiden. mellan det så trycker jag i mig juice och (oftast) madariner, eller nåt annat onyttigt jag kan hitta. :((
    Äter du måltider 9, 11 och 15 och småäter däremellan förstår jag du inte kan låta bli att äta sött.

Förutom att äta då lägg till middag vid 18 och kvällsmat vid 21. Då kommer du ha mycket lättare att äta en bra frukost i morgon. Med en bra frukost behöver du inte småäta tills lunch osv.

Vad är det för saker du undviker?

• Fröken Vargh
    wendy skrev 2013-05-30 01:26:23 följande:

Jag vill inte låta elak, men det här låter i mina öron helt katastrofalt. Du äter med andra ord nästan bara socker om dagarna? Det är jättesvårt att bryta vanor som pågått under lång tid, men du skulle kunna börja med att introducera vettig mat till att börja med. Så "sluta" inte direkt med ditt godis, men börja dagen med en riktig frukost, ät sedan var tredje timme och då gärna något proteinrikt som ett kokt ägg, keso eller kvarg med lite bär och frön ex. Ät en riktig frukost också, gröt på havre kanske med äggvita i, en grov surdegsmacka (gärna utan sirap) med kokt skivat ägg på, yoghurt eller vad som egentligen. Försök dock att äta mycket protein och så småningom kan du trappa ner ditt intag av kolhydrater (och då menar jag främst från allt godis). Och var försiktig med frukten om du lätt får blodsockerfall! Jag själv har märkt att jag inte kan äta mycket färsk frukt för en halvtimme senare blir jag helt skakig, framförallt av banan, vindruvor och kiwi.
  • wendy
    Lena skrev 2013-05-30 06:10:29 följande:
    Äter du måltider 9, 11 och 15 och småäter däremellan förstår jag du inte kan låta bli att äta sött.

Förutom att äta då lägg till middag vid 18 och kvällsmat vid 21. Då kommer du ha mycket lättare att äta en bra frukost i morgon. Med en bra frukost behöver du inte småäta tills lunch osv.

Vad är det för saker du undviker?

Mjöl, mjölk. Äter bara kycklingkött.

Jag blir inte tillfredsställ om jag inte äter hela tiden.
  • Sölve
    wendy skrev 2013-05-30 11:18:19 följande:

Gå till en psykolog. Ditt problem sitter i huvudet.
  • wendy
    Fröken Vargh skrev 2013-05-30 09:54:29 följande:
    Jag vill inte låta elak, men det här låter i mina öron helt katastrofalt. Du äter med andra ord nästan bara socker om dagarna? Det är jättesvårt att bryta vanor som pågått under lång tid, men du skulle kunna börja med att introducera vettig mat till att börja med. Så "sluta" inte direkt med ditt godis, men börja dagen med en riktig frukost, ät sedan var tredje timme och då gärna något proteinrikt som ett kokt ägg, keso eller kvarg med lite bär och frön ex. Ät en riktig frukost också, gröt på havre kanske med äggvita i, en grov surdegsmacka (gärna utan sirap) med kokt skivat ägg på, yoghurt eller vad som egentligen. Försök dock att äta mycket protein och så småningom kan du trappa ner ditt intag av kolhydrater (och då menar jag främst från allt godis). Och var försiktig med frukten om du lätt får blodsockerfall! Jag själv har märkt att jag inte kan äta mycket färsk frukt för en halvtimme senare blir jag helt skakig, framförallt av banan, vindruvor och kiwi.
    Tack för tipsen :)
  • wendy
    Sölve skrev 2013-05-30 11:20:07 följande:
    Gå till en psykolog. Ditt problem sitter i huvudet.
    Jag vetRynkar på näsan
  • Sölve
    wendy skrev 2013-05-30 11:22:40 följande:
    Jag vetRynkar på näsan
    KBT eller något kan säkert hjälpa. Det handlar om att bryta mönster och ändra din inställning. 
    Det känns som att du använder ätandet som ett substitut för någonting. Vet du vad så är du halvvägs i mål, annars kan en psykolog hjälpa dig att reda ut det. 
  • Anders 386

LCHF is da shit...

Det där med att trappa ner tror jag är omöjligt för dom flesta. Jag tror du behöver en helt annan diet där socker överhuvudtaget inte ingår. Men där annat gott är tillåtet. LCHF tror jag på, har käkat så i drygt fem år. 

• Fröken Vargh
    wendy skrev 2013-05-30 11:18:19 följande:

Om du känner att du har lite styrka att försöka få bättring på hela din situation själv så skulle jag testa en matklocka om du konstant äter. Ställ in den på ex. 2h, du kan redan kvällen innan förbereda små "tilltugg" som du då äter var annan timme (sedan akn du äka till 3 timmar men äta liiiiite mer). Bara ett ex:

7.00 - frukost: 0,5 dl fiberhavregryn + 1 äggvita, lite nötter/frön + bär (alt lättsockrad/osockrad sylt), 0,5 dl mjölk.

9.00 - 1-2 kokta ägg

11.00 - 100-150 g kvarg toppat med kanel, 1 msk frön

13.00 - "Lunch": kött/fisk/fågel, 1-1,5 dl ris/pasta/potatis, massor av grönsaker.

och bara fortsätta så tills du lägger dig. Var stenhård och ät inte emellan dessa klockslag. OM det fungerar kan du testa att äta var tredje timme.

Sedan tror jag att du måste börja fundera på allvar vad det är som "tynger" dig, varför måste du konstant äta? Vad gör du på dagarna ex, jobbar du? Du måste nog hitta tillbaka till dig själv. Då kommer det här problemet antagligen delvis lösa sig självt.
Svar på tråden Kan inte sluta äta socker! Mår så jävla dåligt! :(