• Snöfrun

Kan jag hjälpa henne att bli torr?

Jag har en dotter som är 2 år och 5 månader. Hon har ett äldre syskon som är blöjfri sedan länge. Min dotter vill helst vara utan blöja och det får hon vara så mycket som möjligt. Det går jättebra när vi ser till att hon får gå och kissa ca en gång i timmen och då kissar hon på toaletten och är jättenöjd för att det kommer kiss. Om vi glömmer eller om hon dricker mycket så kissar hon på sig och då står hon där med blöta byxor och ser riktigt förvånad och säger "vad hände, vad hände?". Hon har alltså inte lärt sig att känna igen signalen att hon är kissnödig och hon har hittills inte någongång sagt att hon är kissnödig utan antingen går hon för att vi säger till eller så kissar hon på sig. 

Jag undrar nu om jag kan göra något för att hjälpa henne att kunna säga till själv eller om det bara är att vänta på att hon mognar lite? Vi är noga med att aldrig bli arga och förklara varför det blev blött och att hon ska säga till nästa gång och så. 

• Svar på tråden Kan jag hjälpa henne att bli torr?
  • Nyfiken gul

det där är en mognadssak helt enkelt. 

Impulsen som styr kissnödigheten och att hon förstår vad det är måste först utvecklas innan man kan hjälpa henne med att påminna om toabesök.

Att mekaniskt lära henne att kissa efter klockan är ju praktiskt men det gör ju inte att hon känner sig kissnödig utan hon bara vet att det är dags att gå på toa vare sig hon behöver eller inte.

Låt det ta sin tid, hon är inte mogen än helt enkelt.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • skogsvitter

Det är ju inte alls en mognadsfråga. Forskningen har visat att dessa tömningsfunktioner finns redan när de är nyfödda, och ganska snart kan de lära sig att känna igen, och tom kontrollera dem. Dvs OM man ger dem förutsättningarna för det. Den impulsen finns alltså redan samma dag som de föds.

I vår kultur tar vi istället på dem blöjor med superabsorbenter, och vänjer av dem vid medfödda instinker kring tömningsfunktioner. Blöjan är alltså helt och hållet en vanesak (åtminstone dagtid). Jag menar, för 30-40 år sen fanns det inte en enda unge som fortfarande hade blöja vid 3 års ålder. Idag påstås det att barn inte ens är "mogna" innan 3. Rätt extrem utveckling, men den kan vi ju tacka blöjföretagen för.

De som använder tygblöjor, dvs blöjor där barnet alltid känner när det kommer kiss, får barn som blir torra och blöjfria avsevärt mycket tidigare än de flesta som använder engångsblöjor. Så ja, det går aboslut att hjälpa dem att bli torra. Ffa genom att inte använda engångsblöjor med superabsorbenter. Numera finns en förhållandevis ny produkt på marknaden, sk träningsbyxor, för att hjälpa äldre barn att bli blöjfria.

Hur länge har hon fått gå utan blöja?

Olyckor måste man räkna med, oavsett hur gammalt barnet är. Alla barn råkar ut för det. Jag tycker att ni ska fortsätta som ni gör, och låta henne kissa på "rutin" så att säga. Exakt samma sak gör ju alla förskolor med alla de äldre barnen som är blöjfria också, så det är inget fel eller konstigt att låta dem gå vid specifika tidpunkter. Däremot kan man ju behöva uppmuntra dem att faktiskt säga till om de är kissnödiga emellan dessa tider. Och då är det bara att påminna, och påminna. Samt undvika blöjan så mycket som möjligt. Använd träningsbyxor/träningsblöjor eller tygblöjor istället. Annars vänjer sig ju barnet aldrig av med det där supertorra och varje gång efter att barnet haft blöja så måste man ju börja om med träningen.

• Min lycka

Min son var torr på dagen när han var ca 2.7 år. Då hade han sprungit näck ute hela sommaren.
    Han var tidigt på det sättet.däremot så var han över 5 år innan han blev torr på natten.

Låt henne mogna lite till men fortsätt o sätt henne på toan lite då o då. 

• ToK

Om ni har henne utan blöja alltid när hon är hemma, varje dag efter föris och hela helgerna, så kommer hon nog på det snart. Det är en vanesak.

• Nyfiken gul
    skogsvitter skrev 2013-05-29 18:15:18 följande:
    Det är ju inte alls en mognadsfråga. Forskningen har visat att dessa tömningsfunktioner finns redan när de är nyfödda, och ganska snart kan de lära sig att känna igen, och tom kontrollera dem. Dvs OM man ger dem förutsättningarna för det. Den impulsen finns alltså redan samma dag som de föds.

I vår kultur tar vi istället på dem blöjor med superabsorbenter, och vänjer av dem vid medfödda instinker kring tömningsfunktioner. Blöjan är alltså helt och hållet en vanesak (åtminstone dagtid). Jag menar, för 30-40 år sen fanns det inte en enda unge som fortfarande hade blöja vid 3 års ålder. Idag påstås det att barn inte ens är "mogna" innan 3. Rätt extrem utveckling, men den kan vi ju tacka blöjföretagen för.

De som använder tygblöjor, dvs blöjor där barnet alltid känner när det kommer kiss, får barn som blir torra och blöjfria avsevärt mycket tidigare än de flesta som använder engångsblöjor. Så ja, det går aboslut att hjälpa dem att bli torra. Ffa genom att inte använda engångsblöjor med superabsorbenter. Numera finns en förhållandevis ny produkt på marknaden, sk träningsbyxor, för att hjälpa äldre barn att bli blöjfria.

Hur länge har hon fått gå utan blöja?

Olyckor måste man räkna med, oavsett hur gammalt barnet är. Alla barn råkar ut för det. Jag tycker att ni ska fortsätta som ni gör, och låta henne kissa på "rutin" så att säga. Exakt samma sak gör ju alla förskolor med alla de äldre barnen som är blöjfria också, så det är inget fel eller konstigt att låta dem gå vid specifika tidpunkter. Däremot kan man ju behöva uppmuntra dem att faktiskt säga till om de är kissnödiga emellan dessa tider. Och då är det bara att påminna, och påminna. Samt undvika blöjan så mycket som möjligt. Använd träningsbyxor/träningsblöjor eller tygblöjor istället. Annars vänjer sig ju barnet aldrig av med det där supertorra och varje gång efter att barnet haft blöja så måste man ju börja om med träningen.
    Fast.. om dom inte känner igen signalen om att dom är kissnödiga är det svårt att fråga om dom är kissnödiga.

det är ju liksom det som är själva grejen här.  Det är ju därför det blir olyckor hela tiden och inte bara nån gång ibland.

För övrigt anser jag det är grov generalisering i det du skriver. Riktigt helt sant är det inte det du påpekar.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • clembke

Jag har en 3åring som inte är mogen att släppa blöjan. Han känner när han behöver kissa (detta vet vi pga att när han går utan blöja så säger han till.) Däremot vägrar, alltså tokvägrar toa och potta. Han blir förtvivlad o super ledsen om vi ens skulle föreslå det. Vi har testat klistermärkemetoden, han har fått köpa kalsonger själv och mkt annat. Men han vägrar.

Vi har valt att ge det tid, vi vill inte tvinga och tjata då. Vi har pratat med fsk om detta så dom testar nån gång oxå.

Vi hoppas att det ger sig i sommar när han kan springa naken ute mkt.

• skogsvitter
    Nyfiken gul skrev 2013-05-29 18:41:18 följande:
    Fast.. om dom inte känner igen signalen om att dom är kissnödiga är det svårt att fråga om dom är kissnödiga.

det är ju liksom det som är själva grejen här.  Det är ju därför det blir olyckor hela tiden och inte bara nån gång ibland.

För övrigt anser jag det är grov generalisering i det du skriver. Riktigt helt sant är det inte det du påpekar.  
    Nej det är inte svårt. Genom att fråga dem så väcker man deras egen medvetenhet, och de börjar känna efter mer och mer. Säger man aldrig något så händer ju såklart inget...

Och nej jag tycker inte det är en grov generalisering alls, torrhet dagtid har inget alls med mognad att göra. Det har med kultur och vanor att göra.
  • ToK
    Nyfiken gul skrev 2013-05-29 18:41:18 följande:

Men de måste ju lära sig känna att de är kissnödiga och det är svårt med blöjan då de inte ens känner när det blir blött.. Om de får springa runt och kissa så känner dom när kisset kommer och så lär de sig snart känna igen signalen.                              
  • Asperger1998

Blir ni provoserade när en 14 åring använder blöjor som är gjorda för små barn. Libero comfort fit stl 7 ?? Skäms

• skogsvitter
    Asperger1998 skrev 2013-05-30 10:59:15 följande:
    Blir ni provoserade när en 14 åring använder blöjor som är gjorda för små barn. Libero comfort fit stl 7 ?? Skäms
    För äldre barn och vuxna med funktionshinder så finns det ju andra blöjor, att andra småbarnsblöjor tycker jag känns fruktansvärt. Jag blir inte provocerad, men det måste ju kännas enormt kränkande för individen själv!

Min brorson blev vid 8 års ålder påtvingad en blöja av sin styvmamma som egentligen var hennes dotters (då ca 1 år gammal) bara för att han hade diarré och bajsade ner kallingarna hela tiden
    Idioter finns tamejfan överallt, men det är verkligen inte någonsin ok att bete sig så mot en annan människa! 
  • Veritaslux

Jag lånar tråden. Skogsvitter, har du några tips på hur man lyckas, rent konkret, om barnet vägrar/potta toa och aldrig lyckats kissa/bajsa där? 

Jag har en snart-tvååring som vi försökte börja potträna så smått för ett halvår sedan, men det går inget vidare. Det är helt klart så att hon är medveten om kiss och bajs och hon förstår att det är det man har pottan och toaletten till. Hon får ofta vara utan blöja och då kissar hon ibland på golvet och tittar förvånat och säger "oj, kiss". Bajs tycker hon är lite läskigt (har blivit rädd då hon råkat bajsa på golvet, en gång hann vi till pottan men hon blev mest chockad). Det senaste som hänt är att hon vill bajsa i fred (går undan) men hon blir helt vansinnig om man erbjuder pottan då. "Gå! Gå!" Ibland vill hon sitta på pottan en stund, men det har aldrig kommit något. Oftast vill hon inte alls, och det är ju svårt att tvinga...  Hon har alltid haft en ganska bestämd vilja (stillasittande inte hennes grej heller) och det blir ju inte lättare med tiden. Nu är hon en högst normal tvååring där favoritutrycken är "nej!" och "vill inte". 

Funderar på att investera i sådana där pottytrainingpants, kanske är värt det? Nu kommer sommaren och jag skulle verkligen vilja försöka på allvar men tar gärna lite råd hur vi går vidare!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Snöfrun

Tack för era svar! Vill påpeka att min dotter själv vill ha trosor istället för blöja och hon vill sitta på toan och blir jätteglad när det kommer kiss eller bajs. Vi har äldre barn också och vet att de slutar med blöjor förr eller senare och VI föräldrar känner ingen stress. Men när hon själv blir jätteledsen och nästan förolämpad när vi sätter på en blöja så vill vi försöka få henne blöjfri för hennes skull.

Jag ska börja fråga henne om hon är kissnödig innan jag sätter henne på toa så kanske hon blir med medveten om det. Och i sommar ska jag ställa en potta ute på gräsmattan så att hon kan springa dit och kissa när hon är ute och leker.

Apropå pottytrainingpants så provade vi det på en av sönerna och jag se inga goda erfarenheter av dem. De är dyra och de gav inget resultat alls.

Svar på tråden Kan jag hjälpa henne att bli torr?