skogsvitter skrev 2013-05-29 18:15:18 följande:
Det är ju inte alls en mognadsfråga. Forskningen har visat att dessa tömningsfunktioner finns redan när de är nyfödda, och ganska snart kan de lära sig att känna igen, och tom kontrollera dem. Dvs OM man ger dem förutsättningarna för det. Den impulsen finns alltså redan samma dag som de föds.
I vår kultur tar vi istället på dem blöjor med superabsorbenter, och vänjer av dem vid medfödda instinker kring tömningsfunktioner. Blöjan är alltså helt och hållet en vanesak (åtminstone dagtid). Jag menar, för 30-40 år sen fanns det inte en enda unge som fortfarande hade blöja vid 3 års ålder. Idag påstås det att barn inte ens är "mogna" innan 3. Rätt extrem utveckling, men den kan vi ju tacka blöjföretagen för.
De som använder tygblöjor, dvs blöjor där barnet alltid känner när det kommer kiss, får barn som blir torra och blöjfria avsevärt mycket tidigare än de flesta som använder engångsblöjor. Så ja, det går aboslut att hjälpa dem att bli torra. Ffa genom att inte använda engångsblöjor med superabsorbenter. Numera finns en förhållandevis ny produkt på marknaden, sk träningsbyxor, för att hjälpa äldre barn att bli blöjfria.
Hur länge har hon fått gå utan blöja?
Olyckor måste man räkna med, oavsett hur gammalt barnet är. Alla barn råkar ut för det. Jag tycker att ni ska fortsätta som ni gör, och låta henne kissa på "rutin" så att säga. Exakt samma sak gör ju alla förskolor med alla de äldre barnen som är blöjfria också, så det är inget fel eller konstigt att låta dem gå vid specifika tidpunkter. Däremot kan man ju behöva uppmuntra dem att faktiskt säga till om de är kissnödiga emellan dessa tider. Och då är det bara att påminna, och påminna. Samt undvika blöjan så mycket som möjligt. Använd träningsbyxor/träningsblöjor eller tygblöjor istället. Annars vänjer sig ju barnet aldrig av med det där supertorra och varje gång efter att barnet haft blöja så måste man ju börja om med träningen.
Fast.. om dom inte känner igen signalen om att dom är kissnödiga är det svårt att fråga om dom är kissnödiga.
det är ju liksom det som är själva grejen här. Det är ju därför det blir olyckor hela tiden och inte bara nån gång ibland.
För övrigt anser jag det är grov generalisering i det du skriver. Riktigt helt sant är det inte det du påpekar.