• FreddieFisk

Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?

Som rubriken lyder: Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
    Bröstmjölk / ersättning?
    Fruktpuré?
    Burkmat / alt. egenmixad mat?

Hur ofta och vad och hur mycket av vad? :)       

• Svar på tråden Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?
  • Lindsey Egot the only one

La Lola

Hel amma är när man inte bytt ut ett mål föda mot ett annan sorts föda.
    Att smaka en tsk per dag är inte att ha bytt ut ett mål mat eller inte heller delvist bytt ut ett mål då en tsk inte varken är ett halvt eller helt mål mat. Så ger man 1tsk/dag och ammar/ger ersättning så helammar man.

• Natulcien
    LindaEfraim skrev 2013-05-29 23:18:21 följande:
    La Lola

Att smaka en tsk per dag är inte att ha bytt ut ett mål mat eller inte heller delvist bytt ut ett mål då en tsk inte varken är ett halvt eller helt mål mat. Så ger man 1tsk/dag och ammar/ger ersättning så helammar man.
    Fram till 2003 räknade man in smakportioner i begreppet helamning. Men så är det inte längre. Det definieras så som LaLola skriver.
    Ger du en enda sked puré så är det inte helamning längre, utan delamning. Så när Livsmedelsverket rekommenderar helamning så är det verkligen endast bröstmjölk man avser.
  • La Lola
    LindaEfraim skrev 2013-05-29 23:18:21 följande:
    La Lola

Nej, helamning innebär det jag skrev.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • tinis77

När mina var 5 månader åt de enbart ersättning. Nu är de 9 månader och äter samma mat som oss på kvällen, och ibland äter de lunch med oss. Annars äter de fortfarande ersättning, och nån leverpastejmacka emellanåt.

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • Isola88

Min är 5 månader och äter endast ersättning, ibland får han lite mosad banan å de tycker han är super gott! Men vi ska börja ge han samma av de som vi äter han brukar smaka från fingret ibland, har även testat puréer från affären men de tycker han inte om.

• Tekaka
    deede skrev 2013-05-28 20:20:22 följande:
    Vår tjej, som blev 5 månader den 18 äter såhär:

7-8 ammar
    9,30 1 portion gröt
    11,30 ½ stor burk (6månaders) mat
    14,30 ½ stor burk efterrätt    
    16,30 1 portion gröt

sen ammar hon fritt på kvällen, ca 3-4gånger innan hon somnar vid 21 och sover hela natten.
    Ibland ammar hon nångång på dan, speciellt nu när hon är lite förklyld.
    Håller på att introducera välling på kvällen, men har precis börjat å det är inte så populärt än..     
    tycker det låter som väldigt, väldigt mycket mat för en sån liten bebis.
    min dotter blir 4 månader nu och jag har ingen tanke på att ens ge henne en tesked med mosad potatis...vill HELamma tills hon är 5,5 - 6 månader iaf.
  • deede
    Tekaka skrev 2013-10-16 19:04:59 följande:
    tycker det låter som väldigt, väldigt mycket mat för en sån liten bebis.
    min dotter blir 4 månader nu och jag har ingen tanke på att ens ge henne en tesked med mosad potatis...vill HELamma tills hon är 5,5 - 6 månader iaf.

Hon är nu 10 månader och äter bara vår mat, förutom 200ml välling på kvällen, och mår hur bra som helst!
    Å älskar all mat.

Säger inte att det är det bästa, eller nåt sånt, men det har funkat här.   
    Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • Sophie13

Får jag låna denna tråd lite. Har en 5 måanders där mitt mål är att åtminstone få sova 2h i sträck under natten. I natt ammade jag hemne 12 ggr mellan 22-05.30 (då vi gick upp). Har varit så här många många veckor men vissa nätter är bättre/sämre än andra. Är detta normalt?? Dagtid sover hon knappt.

• deede
    Sophie13 skrev 2013-11-10 09:42:08 följande:
    Får jag låna denna tråd lite. Har en 5 måanders där mitt mål är att åtminstone få sova 2h i sträck under natten. I natt ammade jag hemne 12 ggr mellan 22-05.30 (då vi gick upp). Har varit så här många många veckor men vissa nätter är bättre/sämre än andra. Är detta normalt?? Dagtid sover hon knappt.

Går hon upp i vikt som hon ska?
    Tänkte om du har tillräckligt med mjölk, eller tillräckligt med näring i mjölken? 
    Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
Svar på tråden Hur och vad äter er 5-månaders under en dag?