Varför skiljer man på MF och MA?
Ser i många trådar att man säger tex att man haft ett MF (misfall) och två MA (missed abortion).
Funderar över varför man skiljer på det?
Man har ju konstaterat att ju fler kontroller som görs, desto mer bevis får man för att nästan alla foster dör typ vecka 6-7, men att de sen stöts ut först långt senare, eller direkt.
Så det är ganska få missfall som faktiskt är missfall. Bara om blodet kommer redan någon vecka efter du gjort gravtestet kan man kalla det missfall, eller om fostret som kommer ut i vecka tio faktiskt är så stort som det ska vara i vecka tio, och det är ganska ovanligt.
Det här som man säger att risken är störst för missfall innan vecka 12, är en gammal myt som grundades när man inte gjorde så mycket ultraljud som man gör nu pga olika anledningar som ofrivillig barnlöshet tex. Nu, när man har fler kontroller har man sett att det inte stämmer, utan att risken redan efter vecka 8-9 eller vad det är minskar drastiskt. Har man sett ett levande foster i den veckan är det väldigt liten risk att det går dåligt.
Jag bara undrar, för själv kallar jag alla mina missfall för missfall, och då har vissa startat redan vecka 5-6, och vissa har upptäckts på ultraljud i vecka 12-13. Ordet missed abortion tycker jag mer har att göra med hur missfallet upptäcktes, om det var genom en undersökning eller om det upptäcktes genom blödning. Men det är väl bara jag det.