• halvbonden

Varför skiljer man på MF och MA?

Ser i många trådar att man säger tex att man haft ett MF (misfall) och två MA (missed abortion).

Funderar över varför man skiljer på det?

Man har ju konstaterat att ju fler kontroller som görs, desto mer bevis får man för att nästan alla foster dör typ vecka 6-7, men att de sen stöts ut först långt senare, eller direkt.

Så det är ganska få missfall som faktiskt är missfall. Bara om blodet kommer redan någon vecka efter du gjort gravtestet kan man kalla det missfall, eller om fostret som kommer ut i vecka tio faktiskt är så stort som det ska vara i vecka tio, och det är ganska ovanligt.
    Det här som man säger att risken är störst för missfall innan vecka 12, är en gammal myt som grundades när man inte gjorde så mycket ultraljud som man gör nu pga olika anledningar som ofrivillig barnlöshet tex. Nu, när man har fler kontroller har man sett att det inte stämmer, utan att risken redan efter vecka 8-9 eller vad det är minskar drastiskt. Har man sett ett levande foster i den veckan är det väldigt liten risk att det går dåligt.

Jag bara undrar, för själv kallar jag alla mina missfall för missfall, och då har vissa startat redan vecka 5-6, och vissa har upptäckts på ultraljud i vecka 12-13. Ordet missed abortion tycker jag mer har att göra med hur missfallet upptäcktes, om det var genom en undersökning eller om det upptäcktes genom blödning. Men det är väl bara jag det.

Halvbonden - ett MF, sedan en MA, sedan en MA, sedan ett MF, sedan ett barn, sedan en MA, sedan ett MF, sedan en MA, sedan en MA
  • Svar på tråden Varför skiljer man på MF och MA?
  • Ambra

Har också funderat på det, mina MA(graviditerna stannade av i v 5-6), hade ju räknats som "vanliga missfall" i v 9-10 om det inte varit så att jag gjort ultraljud innan och sett att det stannat av...

• Nordanvinden08

Vid en missed abortion tror din kropp att du fortfarande är gravid. Därför stöter kroppen inte ut embryot som vid "vanligt missfall", då hormoner fortsätter att produceras i kroppen. Detta innebär att "mamman" har alla symptom, bröst ömmar, trötthet, illamående mm. Visst kan det säkert vara som ovan skriver att det ibland missas pga att man inte gjort ngt ul och man börjar blöda. Men ofta märks det just på ett ul vid kub eller i v18, alltså senare i graviditeten.
    Men för en själv är ju båda lika jobbiga. Det där plusset på stickan gör en ju så glad! ( även fast man vet att det kan gå snett)

• 2013

Man gör skillnad för att det är skillnad. Missfall/spontan abort innebär att kroppen gör sig av med ett dött foster själv och en missed abortion innebär att kroppen inte gör det.

• Ambra

Fast oftast stöter ju kroppen bort det döda fostret tids nog och om man inte vetat att det stannat genom tidigt ultraljud så blir ju resultatet att man ser på det som ett MF ist MA.. Tror det var så TS menade iaf!? Vad jag förstått är att de allra flesta missfallen egentligen avslutats tidigare än de stötts ut..

• 2013
    Ambra skrev 2013-05-28 21:18:12 följande:
    Fast oftast stöter ju kroppen bort det döda fostret tids nog och om man inte vetat att det stannat genom tidigt ultraljud så blir ju resultatet att man ser på det som ett MF ist MA.. Tror det var så TS menade iaf!? Vad jag förstått är att de allra flesta missfallen egentligen avslutats tidigare än de stötts ut..
    Ja de flesta foster dör ett litet tag innan allt stöts ut.  Och ja det blir fler ma-"diagnoser" nu när kvinnor gör fler ultraljud och flertalet hade äkert blivit en spontan abort tillslut. Men samtidigt spelar det ingen roll. Ett ma är ett ma och ett mf är ett mf.
  • Lindsey Egot the only one

Precis som många skrivit tidigare så är MF när kroppen stöter ut fostret och MA är när det ligger kvar i flera veckor efter det dött och oftast behöver man hjälp för att avlägsna det döda fostret.

• Snusann

Jag har nyss haft ett MA. Upptäcktes på KUB UL i v 12+2. Fostret dött sen v 7, det som var ovanligt för mig var att själva hinnblåsan var så stor som v 12+2. Bara fostret som var litet. Läkaren förklarade för mig att det var pga att hinnblåsan fortfarande växt som jag fortfarande hade haft mkt symtom såsom illamående, molvärk mm.

Någon anann som haft likadanT Eller är det alltid så vid MA? Har haft ytterligare ett MA innan men kommer inte ihåg vad de sa då...  

Ja min hinnblåsa hade också växt från v11-v13 fast fostret dog i v11.

• Nobody02
    2013 skrev 2013-05-28 21:23:09 följande:
    Ja de flesta foster dör ett litet tag innan allt stöts ut.  Och ja det blir fler ma-"diagnoser" nu när kvinnor gör fler ultraljud och flertalet hade äkert blivit en spontan abort tillslut. Men samtidigt spelar det ingen roll. Ett ma är ett ma och ett mf är ett mf.

Men då är ju inte ett MA ett MA och ett MF ett MF, därför att allt är MA. Om du inte stöter ut ett levande foster är allt ett MA. Fostret dör alltid en liten tid innan det stöts ut.

Jag tror att varför folk så gärna vill påpeka att de fått ett MA och inte ett MF, beror på att det kan vara mer chockartat med ett MA, därför att man gått och trott att man varit gravid längre, men säg det istället då. Säg att jag hade tre missfall, och ett av dem var extra jobbigt därför att det inte upptäcktes förrän i vecka 12.

Att poängtera att ett av ens MF/MA var juste ett MA har absolut ingen betydelse om det inte är så att man stöter ut levande foster, för då har man en speciell problematik. Då kanske man har försvagad livmoderhals eller något. Men om fostret dör i vecka 7 alla gångerna, men någon gång stöts det ut i vecka 8, någon gång i vecka 10 och sista gången i vecka 12, då har det liksom ingen betydelse, och det tillför inget att berätta det
  • 2013
    Nobody02 skrev 2013-06-05 11:26:27 följande:

Men då är ju inte ett MA ett MA och ett MF ett MF, därför att allt är MA. Om du inte stöter ut ett levande foster är allt ett MA. Fostret dör alltid en liten tid innan det stöts ut.
    Fast vid ett MA så stöter inte kroppen ut fostret. Det krävs nästan alltid medicin och eller skrapning för att få ut det.
    Det är en medicinsk skillnad på spontan abort och missed abortion och jag förstår faktiskt inte varför det är så väldans viktigt för människor att klanka ner på de som använder sig av rätt definition.

MA måste du ha hjälp för att få ut det döda fostret ur kroppen för kroppen signalerar fortfarande gravid fast fostret är dött och då görs det antingen via medicin eller kirurgisk abort. Medan MF stöter kroppen ut fostret själv utan någon hjälp.

• halvbonden
    2013 skrev 2013-06-05 11:29:42 följande:
    Fast vid ett MA så stöter inte kroppen ut fostret. Det krävs nästan alltid medicin och eller skrapning för att få ut det.
    Det är en medicinsk skillnad på spontan abort och missed abortion och jag förstår faktiskt inte varför det är så väldans viktigt för människor att klanka ner på de som använder sig av rätt definition.
    LindaEfraim skrev 2013-06-05 12:50:38 följande:
    MA måste du ha hjälp för att få ut det döda fostret ur kroppen för kroppen signalerar fortfarande gravid fast fostret är dött och då görs det antingen via medicin eller kirurgisk abort. Medan MF stöter kroppen ut fostret själv utan någon hjälp.

Nej, vid MA kommer det ut förr eller senare, bara man väntar tillräckligt länge. De som senast upptäcker MA är väl på rutinultraljudet, annars startar nog de flesta MF/MA av sig självt innan det.

Så du menar att man inte behöver medicinsk hjälp om man får missfall i vecka 12? Det behöver man, för det blir nämligen som en förlossning då, med värkar och hela köret (kan jag förklara eftersom jag varit med om det).
    Om man behöver medicinsk hjälp eller inte handlar mer om i vilken vecka det sker, inte om det är MA eller MF.

halvbonden

Jag har haft både MF och MA i v13 så jag vet mycket väl vad det handlar om. Mitt MF kändes som mensvärk och då stöter kroppen ut det själv. Vid ett MA behöver kroppen medicin för att stöta ut fostret. Det stöts inte ut alla gånger utan kan kaplas in i livmodern.

• 2013
    halvbonden skrev 2013-06-10 04:18:24 följande:

Nej, vid MA kommer det ut förr eller senare, bara man väntar tillräckligt länge. De som senast upptäcker MA är väl på rutinultraljudet, annars startar nog de flesta MF/MA av sig självt innan det.

Så du menar att man inte behöver medicinsk hjälp om man får missfall i vecka 12? Det behöver man, för det blir nämligen som en förlossning då, med värkar och hela köret (kan jag förklara eftersom jag varit med om det).
    Om man behöver medicinsk hjälp eller inte handlar mer om i vilken vecka det sker, inte om det är MA eller MF.
    Varför är det så viktigt för dig att inte göra skillnad på mf och ma (trots att det är det)? Vad är det som dirver dig egentligen? Varför är det så viktigt att få bestämma över och klanka ner på människor i sorg? Det känns inte riktigt friskt.
  • halvbonden
    LindaEfraim skrev 2013-06-10 09:55:14 följande:
    halvbonden

Jag har haft både MF och MA i v13 så jag vet mycket väl vad det handlar om. Mitt MF kändes som mensvärk och då stöter kroppen ut det själv. Vid ett MA behöver kroppen medicin för att stöta ut fostret. Det stöts inte ut alla gånger utan kan kaplas in i livmodern.
    När du fick MF i vecka 13, var alltså barnet så stort som det ska vara i v 13?
    I så fall har du tvingats vara med om ngt väldigt ovanligt. Över 90% eller vad det är av alla foster dör redan i vecka 7 eller något . Alltså är alla MF som inte startar i v7 eg ett MA.
    2013 skrev 2013-06-10 13:32:42 följande:
    Varför är det så viktigt för dig att inte göra skillnad på mf och ma (trots att det är det)? Vad är det som dirver dig egentligen? Varför är det så viktigt att få bestämma över och klanka ner på människor i sorg? Det känns inte riktigt friskt.

Jag klankar inte ned, jag säger att alla MF eg är MA. På vilket sätt är det att klanka ned på någon? Det är ungefär som att jag skulle säga till dig: när du äter falukorv är största delen inte riktigt kött. Det är fakta, och inget känsloladdat. Jag säger till dig att när du tror att du har ett MF, därför att det börjar blöda i vecka 9, har fostret med största sannolikhet redan dött i vecka 7. På vilket sätt är det att klanka ned på ngn?
    Det är väl du själv som tolkar in att jag skulle klanka ned på dig genom att säga att alla MF eg är MA, vilket min läkare sagt till mig, så det är inget jag hittat på (och han forskar på just upprepade missfall).
Svar på tråden Varför skiljer man på MF och MA?