• Meredith

Någon snäll själ som kan bokföring och vill svara på en fråga? :)

Hej!
    Hoppas att någon snäll människa kan hjälpa mig.
    Jag har skaffat fortnox bokföringsprogram och ska bokföra min webshop.
    Men det jag undrar är HUR ska jag bokföra lagerinköp och försäljning?
    Får nämligen in pengar för försäljning ca var 14onde dag från klarna som sköter all betalning. Så får klumpsumma var 14 dag.

Alternativ 1: Jag lägger in lagerinköp som ett vanligt inköp och skriver det som en kostnad den dagen jag köper det. Och sedan bokför jag varje försäljning.

Försäljning-lagerinköp= försäljningvinst

alternativ 2:
    (räknar utan moms)
    Jag lägger in varje försäljning som ex:
    Kunden betalar mig sammanlagt  150 kronor.
    Jag har köpt in produkten hon köpte för 50 kronor.
    Skriver ordern som en vinst på 100 kronor.

Är extremt tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon snäll själ som kan bokföring och vill svara på en fråga? :)
  • Nyfikna72

Du ska naturligtvis bokföra inköpet först och sen löpande försäljning.....det är ju inte bara vinsten eller nettovärden som ska in utan alla affärstransaktioner

• Nyfikna72

Är det inte ganska dyrt med klarna? Jag har själv fortnox men jag har gratis koppling till starweb webshop och fakturerar själv.

• Draken22

Lager blir inte en kostnad för bolaget förrän att försäljningen är gjord (tills dess är det en tillgång och inte en kostnad) och ska således ligga på ett 14XX konto tills att man faktiskt sålt varan. I samband med försäljning blir varan en kostnad och bokas kredit 14XX och debet 40XX.

Exempelvis om du köpt in en vara för 50 kr så bokförs inköpet:

14XX D 40:- 2641 D 10:- 2440 K 50:- (konto 2440 avser om inköpet är lev.faktura, annars det kontot som pengarna betalats ifrån, ex. 1930 för bank eller 1910 vid kontant)

Har du ett vettigt bokföringsprogram så kan det hantera lager och därmed automatiskt bokföra detta enligt FIFO metoden. Annars får man bokföra det manuellt.

Exempelvis om du sålt varan du köpte in för 40 kr;

14XX K 40:- 40XX D 40:-

Vad gäller försäljningen...

Den bokar du exempelvis

3000 K 80:- 2611 K 20:- 1686 D 100 :-

(Skapa exempel konto 1686 och döp till Klarna el dyl. Går även att använda 1680 el 1689, men lättare att hålla reda på genom att separera bokföringen).

När pengarna kommer från Klarna bokar du inbetalningen;

1686 K 100:- 1930 D100:-

Låt oss säga att Klarna tar en avgift på 5 kr, så att du bara får 95 kr insatt på kontot, då blir det istället;

1686 K 100:- 1930 D 95:- 2641 D 1:- 6069 D 4:-

• Draken22

Oj.... vart tog radbrytningarna vägen?! Provar igen så det ska bli enklare att se

Lager blir inte en kostnad för bolaget förrän att försäljningen är gjord (tills dess är det en tillgång och inte en kostnad) och ska således ligga på ett 14XX konto tills att man faktiskt sålt varan. I samband med försäljning blir varan en kostnad och bokas kredit 14XX och debet 40XX.

Exempelvis om du köpt in en vara för 50 kr så bokförs inköpet:

14XX D 40:-

2641 D 10:-

2440 K 50:- (konto 2440 avser om inköpet är lev.faktura, annars det kontot som pengarna betalats ifrån, ex. 1930 för bank eller 1910 vid kontant)

Har du ett vettigt bokföringsprogram så kan det hantera lager och därmed automatiskt bokföra detta enligt FIFO metoden. Annars får man bokföra det manuellt.

Exempelvis om du sålt varan du köpte in för 40 kr;

14XX K 40:-

40XX D 40:-

Vad gäller försäljningen...

Den bokar du exempelvis

3000 K 80:-

2611 K 20:-

1686 D 100 :-

(Skapa exempel konto 1686 och döp till Klarna el dyl. Går även att använda 1680 el 1689, men lättare att hålla reda på genom att separera bokföringen).

När pengarna kommer från Klarna bokar du inbetalningen;

1686 K 100:-

1930 D100:-

Låt oss säga att Klarna tar en avgift på 5 kr, så att du bara får 95 kr insatt på kontot, då blir det istället;

1686 K 100:-

1930 D 95:-

2641 D 1:-

6069 D 4:-

Svar på tråden Någon snäll själ som kan bokföring och vill svara på en fråga? :)