• Michiyo

hur får jag hon blöjfri utan att sluta med blöjor?

låter omöjligt eller hur? men nu MÅSTE hon sluta med blöjor och det måste ske innan september annars blir det väldigt komplicerat.... 

hon är 2.5 och ska börja typ av förskola till hösten. för ca 5 månaders gick hon gladeligen på pottaför att bajja men nu vill hon inte.. hon vill inte byta blöja heller för den delen så måste bråka med henne VARJE gång det är bytes dags. hon säger inte till om blöjan är full eller om hon bajjat.

jag vet att bästa vore att bara ta av blöjan men det kan jag inte. hela huset består av heltäckningsmattor så olyckor är inte att tänka på i huset. och förskolan hon ska börja på kräver blöjfria barn.

nu är sommaren här så hon kan springa halvnaken ute men jag kan inte ha henne ute hela dagen då är ju risken för både solsting och solbränna.

någon som har några bra tips jag kan testa? alla tips är bra just nu^^ 

• Svar på tråden hur får jag hon blöjfri utan att sluta med blöjor?
  • Alvi

Just MÅSTE-aspekten av det hela låter ju lite som att bara det kan sätta käppar i hjulet och få henne att sparka bakut...

• Michiyo

jag vet att just det där med måste var inte det bästa.. har dock inte så många val just nu då..

spelande potta har jag inte hört om förr men ska kolla upp det. kanske gör det hela lite roliga :) tackar 

• Tirem

Vad är det för jävla dagis? Barnet är 2,5 år! De kan inte kräva det...

• Sölve

Men varför måste hon sluta nu? Låter ju väldigt märkligt.

• Kina79

Trosor innanför blöjan så blir det lite mer obehagligt när hon kissat eller bajsat.
    Och vara ute så mycket som möjligt där hon kan vara utan blöja.

Lycka till!

• Natulcien

Det låter väldigt stressat och pressat alltihop. Vad är det för en udda förskola som kräver blöjfritt? Låter väldigt märkligt. Och att "inga olyckor får ske inomhus" låter också hemskt. Inget barn blir väl blöjfritt utan olyckor och över en natt..? Har ni verkligen heltäckande i hela huset? Det verkar ju oerhört opraktiskt...? Annars kanske ni kan stänga till där det är heltäckningsmattor en period? Eller så får ni väl hyra en stuga med vanligt golv över sommaren och bo där...
    Ingen kan ju kräva av en 2,5-åring att övergången ska ske utan olyckor, i alla fall...

• PerG

1.5, 2.5 eller 3.5år kvittar nog som sagt. Ni kommer ju råka ut för olyckor vilken ålder ni än tar bort blöjorna så heltäckningsproblemet kommer ni nog inte undan och behöver fundera ut en lösning för. Ett sätt är väl att undvika nakenhet inne så att kläderna suger upp det värsta.

Det finns ju även tygblöjor och speciella "potträningsblöjor" som gör att barnet känner tydligare att det kissar och bajsar...

• SockerStinn

Det spelar ingen roll om det blir denna sommar eller nästa, om ni har heltäckningsmattor nästa sommar blir det lika svårt då, så bara att köra.

Är heltäckningsmattorna klistrade, eller kan ni ta bort dem. Ett hus fr vara fult under en potträningsperiod.
    Annars får ni väl täck över mattorna med nått lämpligt. Lite stor yta, ni kanske ska överväga att byta mattorna ändå?
    I soffor funkr fleecefiltar, de står emot väta eftersom det är av plast-matrial. Men på golv blir det helt säkert för högt tryck så det ändå går igenom. Samma gäller väl plastad frotté. Byggplast??

Jag har pottat barnen med blöja länga innan vi tog bort blöjan, och sen har det gått på 2-4 veckor själva potträningen. Men sen händer det ju olyckor lång tid efter. Inte så ofta, men några år efter händer det ju fortfarande.

Lägga handdukar/fleecefilar där ni är oftast. Använda potatismjöl när det går igenom och dammsuga upp det sen. Och så hyra en bra vattendammsugare när ni är klara? Känns ju som enda vettiga, bara ni börjar potta på nu. 

Men stressa inte, i får försöka hitta annat dagis om det är för tidigt. Även om de flesta barn är redo för att bli blöjfri mellan 1 och 2 år finns det gott om undantag. 

• elyse

Jag gissar att ni inte bor i Sverige? Tunna blöjor gör att barnet känner att det kissat/bajsat och det blir inte lika bekvämt att ha blöja längre.

• Tre Töser

Prova med tygblöjor! I dem känner barnet att det blir lite obehagligt i rumpan, men det borde inte bli olyckor på heltäckmingsmattan. Kolla dock upp storleken, så att du köper rätt storlek! Behövs inte så många om du har egen tvättmaskin.

• Scarlett

Pröva med jobbigare blöjor, typ plastsnibbar och inplastade blöjor.

• Dixie

Inse vimse har träningsbyxor, det kan kanske vara något? Sen får man räkna med olyckor även inomhus, men det är ju bara att städa undan.....

• Michiyo
    Natulcien skrev 2013-05-26 15:04:27 följande:
    Det låter väldigt stressat och pressat alltihop. Vad är det för en udda förskola som kräver blöjfritt? Låter väldigt märkligt. Och att "inga olyckor får ske inomhus" låter också hemskt. Inget barn blir väl blöjfritt utan olyckor och över en natt..? Har ni verkligen heltäckande i hela huset? Det verkar ju oerhört opraktiskt...? Annars kanske ni kan stänga till där det är heltäckningsmattor en period? Eller så får ni väl hyra en stuga med vanligt golv över sommaren och bo där...
    Ingen kan ju kräva av en 2,5-åring att övergången ska ske utan olyckor, i alla fall...
    japp hela huset utom kök och toaletter.  bor inte i sverige som någon kommenterade och här är dom lite striktare med hur dom hanterar barn och att byta blöja på flickor ska helst inte ens pappan göra utom i värsta nödfall.. att bada med sina döttrar eller ombyte på simhallar är ett strikt nej.

därför jag bad om tips hur man blir blöjfri men utan att ta bort blöjan så att säga..
    SockerStinn skrev 2013-05-26 15:24:10 följande:
    Det spelar ingen roll om det blir denna sommar eller nästa, om ni har heltäckningsmattor nästa sommar blir det lika svårt då, så bara att köra.

Är heltäckningsmattorna klistrade, eller kan ni ta bort dem. Ett hus fr vara fult under en potträningsperiod.
    Annars får ni väl täck över mattorna med nått lämpligt. Lite stor yta, ni kanske ska överväga att byta mattorna ändå?
    I soffor funkr fleecefiltar, de står emot väta eftersom det är av plast-matrial. Men på golv blir det helt säkert för högt tryck så det ändå går igenom. Samma gäller väl plastad frotté. Byggplast??

Jag har pottat barnen med blöja länga innan vi tog bort blöjan, och sen har det gått på 2-4 veckor själva potträningen. Men sen händer det ju olyckor lång tid efter. Inte så ofta, men några år efter händer det ju fortfarande.

Lägga handdukar/fleecefilar där ni är oftast. Använda potatismjöl när det går igenom och dammsuga upp det sen. Och så hyra en bra vattendammsugare när ni är klara? Känns ju som enda vettiga, bara ni börjar potta på nu. 

Men stressa inte, i får försöka hitta annat dagis om det är för tidigt. Även om de flesta barn är redo för att bli blöjfri mellan 1 och 2 år finns det gott om undantag. 
    ska beställa plastadfrotte tror jag. täcka golven med..  var en riktigt bra ide :D

och tack alla andra för era påhittiga ideer.. ska testa mig fram och se vad hon blir mest obekväm med oxå dessutom.. 
     tror hon känner av hur stressad jag är. men jag får försöka slappna av själv.
  • SockerStinn
    Michiyo skrev 2013-05-26 17:13:19 följande:
    japp hela huset utom kök och toaletter.  bor inte i sverige som någon kommenterade och här är dom lite striktare med hur dom hanterar barn och att byta blöja på flickor ska helst inte ens pappan göra utom i värsta nödfall.. att bada med sina döttrar eller ombyte på simhallar är ett strikt nej.

därför jag bad om tips hur man blir blöjfri men utan att ta bort blöjan så att säga..

ska beställa plastadfrotte tror jag. täcka golven med..  var en riktigt bra ide :D

och tack alla andra för era påhittiga ideer.. ska testa mig fram och se vad hon blir mest obekväm med oxå dessutom.. 
     tror hon känner av hur stressad jag är. men jag får försöka slappna av själv.
    Är det vanligt med heltäckningsmattor där ni bor? Hör med andra mammor hur de gjort.
  • Vila

Jag gissar att ni bor i Storbritannien. Det låter precis som när min systers barn skulle börja på förskola och kravet var att de skulle ha slutat med blöja när de började där. Hon kämpade och var jättestressad. Men när barnen väl började hade några blöja iallafall. Jag menar att det går ju inte att tvinga fram.

Men jag tror på någon sorts träningsbyxa för att barnet ska känna när det kissar/bajsar. Och att täcka golvet med ex byggplast eller en presenning var väl en bra ide.

• cosinus

Det absolut effektivaste är ju att ta bort blöjan bara rakt av, det är ju inte helt lätt hemma om man har heltäckningsmattor överallt.

Men jag hade faktiskt som någon tipsat om försökt säkra några rum och sen tar det inte många dagar innan man får kläm på barnens kissmönster. Vet man att de kissat precis så kan man ju ha dem på känsliga områden någon halvtimme iaf.

I soffan, i vagnen, i bilen, i kundvagnen hade jag förra året då min tjej fyllde 2 år äldsta sonens kiss-skydd för sängen (samma som det är i sängarna på förlossningen/BB om man läcker blod). Sonen är sängvätare så vi har såna utskrivna och de var toppen för såna ställen där man verkligen inte vill att det skulle blöta ner/droppa kiss om barnet har en olycka. Sen hade jag pottan under vagnen och vi har kissat på Maxis kundparkering, typ alla cykelvägar i stan o s v. När dottern sa till var det bara att stanna var man än var. Men tvättlappar, en flaska vatten och en potta löste det mesta :)

Vet man att barnet är kissnödigt så brukar det underlätta att få kisset att släppas på genom att spola fötterna med varmvatten. Dottern kissade första dagarna enbart i duschen. Jag satte henne på pottan i duschen och spolade fötterna. Kom det inget då klarade hon iaf en kvart till och lite senare provade vi igen. Vi hade otroligt få olyckor med henne, långt färre än med de som var äldre och där jag lät dem ha blöja ibland och ibland inte. Jag upplever att barnen blir minst förvirrade om man kan ta blöjan helt för då blir det _alltid_ blött när man kissar.

Vet inte hur varmt det är där ni bor men velourbyxor är faktiskt suveräna på att suga upp kiss. De ska kissa ner sig rejält om det ska droppa på golvet utan oftast suger byxorna upp och man kan bära barnet till duschen och byta allt där.

Svar på tråden hur får jag hon blöjfri utan att sluta med blöjor?