Natulcien skrev 2013-05-26 15:04:27 följande:
Det låter väldigt stressat och pressat alltihop. Vad är det för en udda förskola som kräver blöjfritt? Låter väldigt märkligt. Och att "inga olyckor får ske inomhus" låter också hemskt. Inget barn blir väl blöjfritt utan olyckor och över en natt..? Har ni verkligen heltäckande i hela huset? Det verkar ju oerhört opraktiskt...? Annars kanske ni kan stänga till där det är heltäckningsmattor en period? Eller så får ni väl hyra en stuga med vanligt golv över sommaren och bo där...
Ingen kan ju kräva av en 2,5-åring att övergången ska ske utan olyckor, i alla fall...
japp hela huset utom kök och toaletter. bor inte i sverige som någon kommenterade och här är dom lite striktare med hur dom hanterar barn och att byta blöja på flickor ska helst inte ens pappan göra utom i värsta nödfall.. att bada med sina döttrar eller ombyte på simhallar är ett strikt nej.
därför jag bad om tips hur man blir blöjfri men utan att ta bort blöjan så att säga..
SockerStinn skrev 2013-05-26 15:24:10 följande:
Det spelar ingen roll om det blir denna sommar eller nästa, om ni har heltäckningsmattor nästa sommar blir det lika svårt då, så bara att köra.
Är heltäckningsmattorna klistrade, eller kan ni ta bort dem. Ett hus fr vara fult under en potträningsperiod.
Annars får ni väl täck över mattorna med nått lämpligt. Lite stor yta, ni kanske ska överväga att byta mattorna ändå?
I soffor funkr fleecefiltar, de står emot väta eftersom det är av plast-matrial. Men på golv blir det helt säkert för högt tryck så det ändå går igenom. Samma gäller väl plastad frotté. Byggplast??
Jag har pottat barnen med blöja länga innan vi tog bort blöjan, och sen har det gått på 2-4 veckor själva potträningen. Men sen händer det ju olyckor lång tid efter. Inte så ofta, men några år efter händer det ju fortfarande.
Lägga handdukar/fleecefilar där ni är oftast. Använda potatismjöl när det går igenom och dammsuga upp det sen. Och så hyra en bra vattendammsugare när ni är klara? Känns ju som enda vettiga, bara ni börjar potta på nu.
Men stressa inte, i får försöka hitta annat dagis om det är för tidigt. Även om de flesta barn är redo för att bli blöjfri mellan 1 och 2 år finns det gott om undantag.
ska beställa plastadfrotte tror jag. täcka golven med.. var en riktigt bra ide :D
och tack alla andra för era påhittiga ideer.. ska testa mig fram och se vad hon blir mest obekväm med oxå dessutom..
tror hon känner av hur stressad jag är. men jag får försöka slappna av själv.