• Anonym (Tillfällig)

Ska jag betala allt nu?

Min sambo (snart ex-) tjänar betydligt mindre än vad jag gör. Jag har ca 18 000 ut, han 11 000. Det betyder alltså att han inte behöver betala något för barnen? Det är vad han säger, att jag är helt ansvarig för deras kostnader nu. Han vill ha dem max vh.

• Svar på tråden Ska jag betala allt nu?
  • missan75

I TS står det att pappan vill ha barnen vh.

• Anonym (Tillfällig)
    missan75 skrev 2013-05-26 22:22:05 följande:
    I TS står det att pappan vill ha barnen vh.
    Oftast vill han ha vh. Eller inte alls. Och ibland kommer han på att han vill ha dem vv. Man blir snurrig för mindre.
  • nevermind

Bor barnen hos pappan vh ska han betala 1273 (eller nåt) kr till dig TS. Och du betalar då allt för barnen.
    Bor de vv så betalar du allt som gäller hos dig, kläder etc, och han betalar sin del.

Gå till familjeenheten!!!

• tantamantan
    Anonym (Tillfällig) skrev 2013-05-26 22:33:47 följande:
    Oftast vill han ha vh. Eller inte alls. Och ibland kommer han på att han vill ha dem vv. Man blir snurrig för mindre.

Se till att få ett skriftligt underskrivet ugmägnesavtal där allt såtrå, vem som hämtar ochlämnar, var hämtning/låmning ska ske, vilken tid ocsv. Hur ni ska göra med lov osv. Allt allt allt för att udnvika tjafs.

Sen om pappan avviker genom att itne dyka upp så skriver du ner alla tillfällen så att du har på fötter om han kommer och bråkar om något framöver.   
  • Anonym (1)
    nevermind skrev 2013-05-26 22:35:16 följande:
    Bor barnen hos pappan vh ska han betala 1273 (eller nåt) kr till dig TS. Och du betalar då allt för barnen.
    Bor de vv så betalar du allt som gäller hos dig, kläder etc, och han betalar sin del.

Gå till familjeenheten!!!
    Och delar barnbidraget.
  • Anonym (A)

Komihåg, blir det 50/50 så skall allt delas lika. Försäkringar, ev fritids/förskola etc. Kläder har ni själva. Dyra vinterkläder brukar man dela på.

• tantamantan
    Anonym (A) skrev 2013-05-28 14:20:04 följande:
    Komihåg, blir det 50/50 så skall allt delas lika. Försäkringar, ev fritids/förskola etc. Kläder har ni själva. Dyra vinterkläder brukar man dela på.
    Vem ska tvinga båda föräldrarna att betala 50/50?
  • Anonym (A)

För att båda ville bli föräldrar. Då måste man dela.

• tantamantan
    Anonym (A) skrev 2013-05-28 17:15:24 följande:
    För att båda ville bli föräldrar. Då måste man dela.
    Nej det finns inget måste, ingen tvingande lag om man inte stämmer den andra. Även då kan den andra vägra betala, då får man ta det via KF, vilket betyder att man ändå får betala allt själv tills ev utmätning kommer igång eller den andra börjar betala.
  • Anonym (insatt)
    fjonkelina skrev 2013-05-26 20:01:22 följande:
    Att betala efter förmåga betyder inte att man ska betala mindre än minimibeloppet. 1273kr är det minsta man betalar om du har barnen heltid och pappan varannan helg. Har ni däremot v/v så betalar ni era egna kostnader runt barnen hemma hos er själv. Om pappan har låg inkomst så kan han söka ett speciellt bidrag från f-kassan som utgår vid varannan veckas-boende. Tror det heter underhållsstöd. Du ska däremot inte betala för barnens kläder,leksaker osv på hans vecka. Aktiviteter kan få stå tillbaka om han inte har råd och du inte har möjlighet att stå för kostnaden själv.
    Fast det stämmer ju inte. Har man inte ekonomisk förmåga att betala 1273 så blir summan mindre!
  • tantamantan
    Anonym (insatt) skrev 2013-05-28 21:16:51 följande:
    Fast det stämmer ju inte. Har man inte ekonomisk förmåga att betala 1273 så blir summan mindre!
    Tror att den som skrev det menar att summan barnet får är aldrig mindre än 1273 kr om man inte kommer överens om annat.
  • nevermind
    Anonym (insatt) skrev 2013-05-28 21:16:51 följande:

Man kan få betala mindre, men det är mellan den som betalar och FK. Barnet får alltid 1273 kr.
    Anonym (1) skrev 2013-05-28 09:12:49 följande:
    Och delar barnbidraget.
    Ja, självklart. Men verkade som att TS redan tänker så.

Svar på tråden Ska jag betala allt nu?