• Queeroverhere

Att skaffa barn är det vidrigaste man kan göra.

Är det någon mer än jag som har funderat över det här? Varje gång en vän, släkting eller bekant har klämt fram en unge blir jag uppriktigt sagt förbannad - då det inte verkar vara någon som fattar vad det är de gör med världen genom att klämma fram en ny människa. Jag har belägg för mina tankar:

Befolkningen ökar. Vi går mot 8 miljarder människor på jorden. Endast 2 miljarder av dessa har det drägligt. Vi skulle alltså behöva vara 2 -3 miljarder på jorden för att alla människor ska få en jämn fördelning av naturtillgångar. Trots det fortsätter världens avelskossor att producera nya, helt meningslösa barn. Det är inte som med kalvar, då ingen äter barn (även om det skulle vara en optimal lösning! Läs Jonathan Swifts "Ett anspråkslöst förslag" - ja, jag vet att det är satir, men tänker på man på det så låter det ganska vettigt).

Det finns barn som verkligen behöver föräldrar. Det finns ca 2 miljarder barn i världen. 86% av dessa lever i U-länder. Av dessa beräknas det att 140 - 300 miljoner barn är föräldralösa. Vad gör det försvarbart att ni avlar fram nya barn, när det finns miljontals barn som aldrig haft en förälder? Som aldrig får fira födelsedagar, åka till mormor eller äta gräddtårta i gröngräset. Skulle alla ni familjemänniskor, vi räknar på att ni är +- 6 miljoner adoptera 2 barn var istället för att avla fram nya skulle således 12 miljoner barn komma ut ur fattigdomen och få föräldrar.

Överkonsumtionen. Jag blir mörkrädd av hur mycket skit ni lassar över era barn. Kläder, barnvagnar, sånadära tuggringar, skallror, leksaker, böcker, engångsblöjor, en oändlig mängd rengöringsvätskor för ungarnas vidriga kladdande, nappflaskor, armpuffar, babygym, sånadära förbannade walke-talkies mm. Allt måste givetvis vara nytt och det mesta är tillverkade i just u-länder, antagligen av de fattiga barnen som ni försummar.

Jorden går åt helvete. Naturkatastrofer, krigshot från Ryssen, självmord, ätstörningar, mobbning, våldtäkter. Är det en sån värld ni vill introducera era barn till? Är det rätt att utsätta ett litet barn för sån grymhet?

Den sociala biten är egentligen inget stort problem, men vi barnlösa är rörande överrens om att så fort en kvinna får barn så förpestar hon sin omgivning med bilder, julkort, bajskonsistensprat, offentlig amning och aggressivitet å avvikande åsikter om barnets estetiska tilldragelser.

Nu vill jag att ni försvarar er, och jag vill att ni gör det så förbannat bra att jag ändrar åsikt. Varför gör ni sådär?

• Svar på tråden Att skaffa barn är det vidrigaste man kan göra.
  • lykantrophona
    evitape skrev 2013-05-28 01:21:07 följande:
    Vad vill den här då?
    Att det blir miljoner biljoner triljoner maskar istället?
    Blir du lyckligare av det? Blir jorden lyckligare av det?

Varför är min lycka viktigare än andra arters? Som om valet stod mellan maskar och människor... Däremot är det väl såklart att djur som fortfarande har hem, som inte lemlästas eller förgiftas skulle må bättre av att lämnas ifred. Det är inte endast människor som har förmågan till känslor.

Om jag säger såhär: en person som precis fött barn är nog väldigt stolt och glad. Ska vi inte ge samma glädje till tigrar, myskhjortar, sälar, valar, ejdrar? Varför är människor så viktiga, om man försöker se lite mer objektivt på det hela?
    Erling skrev 2013-05-28 07:04:20 följande:
    Men som sagt, jag håller inte med om adoptionsargumentet. Det är en stor glädje för många att skaffa sitt eget barn och jag tycker inte det är något konstigt att avla fram nya ungar.

Nej, adoptionsargumentet är inte helt hållbart, i och med att det faktiskt inte finns oändligt många föräldralösa barn. Annars skulle det knappast finnas sådana långa köer för att få adoptera.

Jag menar snarare att folk som vill skaffa barn ska nöja sig med ett eller två, och inte skaffa en hel armé. Att folk som är osäkra på om de vill ha barn hellre bör avstå än att skaffa "för säkerhets skull" eller pga grupptryck.

Dessutom bör småbarnsföräldrar släppa statushetsen och handla mer begagnat, och köpa bara det som behövs. Ser ju flera trådar på FL om folk som tycker det är "WT" eller äckligt att skaffa barnvagn, kläder eller leksaker begagnat... För att "barnen förtjänar det bästa". -_- För att inte tala om hur många som skaffar bil just när de bildar familj, fastän de förut åkt kollektivt.
  • Sven Erik Johansson
    oOOo oOOo skrev 2013-05-27 14:44:22 följande:
    De som har ideerna om att begränsa sin egen avkomma kommer inte föra vidare sina gener medan de som struntar i det och förökar sig kommer stå för den famtida genpolen. Det lönar sig att strunta i det således och de med den starkaste driften att föröka sig själv kommer att göra det. Inget du kan påverka.
    Nu missförstod du mig.Det var inte det jag skrev om.
  • seandra82

vad har naturkatastrofer med barnafödande att göra ?? allt man köper till sina barn behöver inte vara nytt , undra vilken sida ts har vaknat på? 

• evitape
    lykantrophona skrev 2013-05-28 19:39:13 följande:
    Varför är min lycka viktigare än andra arters? Som om valet stod mellan maskar och människor... Däremot är det väl såklart att djur som fortfarande har hem, som inte lemlästas eller förgiftas skulle må bättre av att lämnas ifred. Det är inte endast människor som har förmågan till känslor.

Om jag säger såhär: en person som precis fött barn är nog väldigt stolt och glad. Ska vi inte ge samma glädje till tigrar, myskhjortar, sälar, valar, ejdrar? Varför är människor så viktiga, om man försöker se lite mer objektivt på det hela?

Nej, adoptionsargumentet är inte helt hållbart, i och med att det faktiskt inte finns oändligt många föräldralösa barn. Annars skulle det knappast finnas sådana långa köer för att få adoptera.

Jag menar snarare att folk som vill skaffa barn ska nöja sig med ett eller två, och inte skaffa en hel armé. Att folk som är osäkra på om de vill ha barn hellre bör avstå än att skaffa "för säkerhets skull" eller pga grupptryck.

Dessutom bör småbarnsföräldrar släppa statushetsen och handla mer begagnat, och köpa bara det som behövs. Ser ju flera trådar på FL om folk som tycker det är "WT" eller äckligt att skaffa barnvagn, kläder eller leksaker begagnat... För att "barnen förtjänar det bästa". -_- För att inte tala om hur många som skaffar bil just när de bildar familj, fastän de förut åkt kollektivt.
    Människan är skapelsens krona, visste du inte det? Glad
  • lykantrophona
    evitape skrev 2013-05-29 23:50:44 följande:
    Människan är skapelsens krona, visste du inte det? Glad
    Fast det är hon ju inte. :P Enda anledningen till varför folk tänker så måste vara pga någon form av narcissism.
  • evitape
    lykantrophona skrev 2013-05-30 15:24:34 följande:
    Fast det är hon ju inte. :P Enda anledningen till varför folk tänker så måste vara pga någon form av narcissism.
    Asch då, antar att du är lika mkt narcissist själv om du är på väg att bli biten av en giftspindel och väljer att trampa ihjäl den istället för att tänka "oh, stackars fru Skorpion, jag måste va artig och bjuda på min död för du är ju minst lika värdefull som lilla jag, vassego och stick till"...

Eller om du står och lagar mat i ditt kök och slår ihjäl en spyfluga som alls inte har lust att lämna detta flugparadis med massor av läcker mat där hon kan lägga sina ägg

Trams! 
  • andraadvent

Jag tycker själv Kinas enbarnpolitik är bra och önskar att den infördes i större delar av världen. Utan att ha belägg för det tror jag det är en av de största anledningarna till att Kina idag börjar bli ett rikt land och att människor i allmänhet har det bättre. Färre barn att mätta ger högre möjligheter och känns mer långsiktigt ur miljösynpunkt trots att folk skräpar ned mer med högre välstånd. 

Jag tycker överhuvudtaget inte om storfamiljer då jag ser det som oansvarigt ur miljöperspektiv och även ekonomiskt perspektiv. Storfamiljer förlitar sig ofta på att samhället även i framtiden kommer erbjuda samma standard men jag är inte liks säker på det. Tycker det är lite naivt att skaffa barn utan att de har någon ekonomisk grundplåt att stå på när de fyller 18.   

Några skriver om att "den starke överlever" och om det naturliga urvalet men känns hemskt att naturen själv ska behöva reglera befolkningsökningen genom katastrofer i form av miljökatastrofer och sjukdomar. Mer humant är att skaffa färre barn, det gynnar alla, framför allt de barn som föds.

• Lindsey Egot NO1

Fast du borde rikta din ilska mot dessa u-länder där folk skaffar barn och sedan överger dom hela tiden istället än till de som verkligen klarar av att ta hand om sina barn.

• Realist

För det första, tror jag att många reagerar så starkt på TS inlägg eftersom de känner sig träffade. Jag kan förstå båda sidors resonemang. MEN! Att naturkatastrofer och allt annat snack kommer lösa alla jordens bekymmer bara för att VI i NUTID vill ha 18 stycken barn - är något utav det mest själviska jag har hört på länge. Hur man kan leva med kännedomen att framtiden (även våra framtida barnbarns barnbarn) kommer få ta dessa problemen som är skapade utav oss, anser jag är helt orimligt.  Jag har själv bestämt mig att det får räcka med 2 barn, just för att inte öka befolkningen.

TS anser inte att man ska sluta skaffa barn, utan att man ska vara medveten. 
    Jag blir även någon skrämd av att läsa flera utav dessa inläggen, då de visar ett skrämmande tänkande och resonemang och hoppas innerligen att dessa människor aldrig har eller tänker skaffa barn då de inte kan föregå med gott exempel eller utföra ett sunt tänkande.

Men vi, människan, utgör redan en reducering av befolkningen - så som krig, sjukdomar, tidigare rasbiologi o.s.v. Tror dock inte att det löser problemet.. men hjälper till i viss grad. Sedan utförs det väldigt bra program som är både för och emot barnafödsel (beroende på antalet befolkning), ett exempel är Syd Korea.   

Nu får jag säkert en del påhopp... men men.. jag har studerat detta med befolkningsutveckling i en längre tid. Där jag har hittat ett mönster via den ekonomiska faktor, lägre välståndsområden där de ligger vid högre välstånd skaffar fler barn. Detta menar jag att områden som ligger utanför städerna skaffar fler barn, men det är även de områden som har högre i bidrag (konstigt nog *host host*).
    Det har även visat att lägre utbildade människor skaffar både fler barn samt tidigare än högre utbildade människor. Vilket kanske är självklart... 

Sedan tror jag inte att problemet till miljöeffekterna ligger hos antalet barn, utan i faktorn att människan inte vill ta steget bakåt för att låta u-länderna ta steget framåt. Faktum är att vi måste ändra våran livsstil, vilket ett fåtals människor accepterar. Även den svenska staten bör bli mer medvetna om vår levnadsstil. 

Exempel:
    Skulle ni kunna sälja bilen och ersätta den med 100% kollektivt/cykel/gå/häst?
    Skulle ni kunna sluta äta kött?

Nu kör jag både bil och äter kött.. men det är bara en tankestartare för hur vi egentligen lever...  

• Slöjan
    andraadvent skrev 2013-06-24 18:34:49 följande:
    Jag tycker själv Kinas enbarnpolitik är bra och önskar att den infördes i större delar av världen. Utan att ha belägg för det tror jag det är en av de största anledningarna till att Kina idag börjar bli ett rikt land och att människor i allmänhet har det bättre. Färre barn att mätta ger högre möjligheter och känns mer långsiktigt ur miljösynpunkt trots att folk skräpar ned mer med högre välstånd. 

Jag tycker överhuvudtaget inte om storfamiljer då jag ser det som oansvarigt ur miljöperspektiv och även ekonomiskt perspektiv. Storfamiljer förlitar sig ofta på att samhället även i framtiden kommer erbjuda samma standard men jag är inte liks säker på det. Tycker det är lite naivt att skaffa barn utan att de har någon ekonomisk grundplåt att stå på när de fyller 18.   

Några skriver om att "den starke överlever" och om det naturliga urvalet men känns hemskt att naturen själv ska behöva reglera befolkningsökningen genom katastrofer i form av miljökatastrofer och sjukdomar. Mer humant är att skaffa färre barn, det gynnar alla, framför allt de barn som föds.
    Problemet med Kinas enbarnspolitik är att de generationerna som fötts i dess anda kommer att få arbeta arslet av sig för att få landet att gå ihop när deras föräldrar - som är mycket större generationer - går i pension och behöver tas hand om. Att Kina ska kunna bygga upp en välfärd när hela deras befolkningspyramid är sned är i det närmsta uteslutet. För att inte tala om de problem som uppkommit då familjer valt bort sina flickebarn - adoption eller mord - och nu står landet inför en situation där det finns fler män än kvinnor.
    Men i teorin gillar jag också enbarnspolitiken. 
  • Slöjan
    Realist skrev 2013-08-04 18:53:49 följande:
    Exempel:
    Skulle ni kunna sälja bilen och ersätta den med 100% kollektivt/cykel/gå/häst?
    Skulle ni kunna sluta äta kött?

Nu kör jag både bil och äter kött.. men det är bara en tankestartare för hur vi egentligen lever...  
    Det är hemskt intressant hur vi aldrig bemöter idén att "vi" i väst måste göra avkall på vår välfärd, lyx och livsstil om vi vill ha en "jämlik" värld. Antagligen är det knappt ens möjligt att diskutera, eftersom "vi" inte är beredda att göra avkall på vår lyx, snarare söker vi att utvecklas framåt och göra det möjligt för fler redan privilegierade att konsumera mer och leva bättre. Utveckling framåt kan i och för sig innebära mindre belastning på miljön och så vidare, men idag har vi inga substitut för t ex kött som den stora massan finner likvärdigt, utan vi äter MER kött för varje år som går.
  • ulfsas

Jag skulle inte dra mer på min standard för att man på random ställen i världen skulle få den lilla standardökningen. Det funkar inte så. Tror inte att om jag går klädd i lump, äter havregrynsgröt enbart och slutar att köra bil gör någon i 3-dje världen glad. Möjligen en del PK-miljötalibaner och vänstertöntar i Sverige dock.
    Jag kör sk miljöbil, flyger mycket utomlands, bor stort och fint och äter rätt ofta oxfilé.

Det finns idag inget som bidrar till alla de hot mot resurser och djurarter som överbefolkningen. När jag föddes 1963 var det ca 4 miljarder människor på jorden. Nu är vi över 7 miljarder och ca 2050 är vi 9-10 miljarder. Där finns hotet mot det mesta. Utsläpp, utrotning, utfiskning, låg standard mm
    Där bör man sätta in resurser som kondomer, steriliseringar (efter att man fått två barn exempelvis) mm
    De resurserna skulle då kunna komma från de rika länderna.
    Det skulle ses som hot/rasism och imperialism och inte som hjälp antagligen. Alltså görs det inget åt problemet. Istället så samlar vi tidningar och glasflaskor och kör miljöbil i Sverige och känner oss stolta. Det spelar inte stor roll annat än lokalt. Bra det men i det stora

• tooschoolforcool
    Queeroverhere skrev 2013-05-25 22:42:14 följande:
    Är det någon mer än jag som har funderat över det här? Varje gång en vän, släkting eller bekant har klämt fram en unge blir jag uppriktigt sagt förbannad - då det inte verkar vara någon som fattar vad det är de gör med världen genom att klämma fram en ny människa. Jag har belägg för mina tankar: Befolkningen ökar. Vi går mot 8 miljarder människor på jorden. Endast 2 miljarder av dessa har det drägligt. Vi skulle alltså behöva vara 2 -3 miljarder på jorden för att alla människor ska få en jämn fördelning av naturtillgångar. Trots det fortsätter världens avelskossor att producera nya, helt meningslösa barn. Det är inte som med kalvar, då ingen äter barn (även om det skulle vara en optimal lösning! Läs Jonathan Swifts "Ett anspråkslöst förslag" - ja, jag vet att det är satir, men tänker på man på det så låter det ganska vettigt). Det finns barn som verkligen behöver föräldrar. Det finns ca 2 miljarder barn i världen. 86% av dessa lever i U-länder. Av dessa beräknas det att 140 - 300 miljoner barn är föräldralösa. Vad gör det försvarbart att ni avlar fram nya barn, när det finns miljontals barn som aldrig haft en förälder? Som aldrig får fira födelsedagar, åka till mormor eller äta gräddtårta i gröngräset. Skulle alla ni familjemänniskor, vi räknar på att ni är +- 6 miljoner adoptera 2 barn var istället för att avla fram nya skulle således 12 miljoner barn komma ut ur fattigdomen och få föräldrar. Överkonsumtionen. Jag blir mörkrädd av hur mycket skit ni lassar över era barn. Kläder, barnvagnar, sånadära tuggringar, skallror, leksaker, böcker, engångsblöjor, en oändlig mängd rengöringsvätskor för ungarnas vidriga kladdande, nappflaskor, armpuffar, babygym, sånadära förbannade walke-talkies mm. Allt måste givetvis vara nytt och det mesta är tillverkade i just u-länder, antagligen av de fattiga barnen som ni försummar. Jorden går åt helvete. Naturkatastrofer, krigshot från Ryssen, självmord, ätstörningar, mobbning, våldtäkter. Är det en sån värld ni vill introducera era barn till? Är det rätt att utsätta ett litet barn för sån grymhet? Den sociala biten är egentligen inget stort problem, men vi barnlösa är rörande överrens om att så fort en kvinna får barn så förpestar hon sin omgivning med bilder, julkort, bajskonsistensprat, offentlig amning och aggressivitet å avvikande åsikter om barnets estetiska tilldragelser. Nu vill jag att ni försvarar er, och jag vill att ni gör det så förbannat bra att jag ändrar åsikt. Varför gör ni sådär?

Skrivet av en sann steril en, visst har jag rätt? Det är vidrigt att skaffa barn som blir lika patetiska som dig med lite inslag av Hitler anda. Din morsa borde bli skinnflådd och stenad. Annars är det helt ok att skaffa barn ju.
  • andraadvent
    Slöjan skrev 2013-08-04 19:25:45 följande:
    Problemet med Kinas enbarnspolitik är att de generationerna som fötts i dess anda kommer att få arbeta arslet av sig för att få landet att gå ihop när deras föräldrar - som är mycket större generationer - går i pension och behöver tas hand om. Att Kina ska kunna bygga upp en välfärd när hela deras befolkningspyramid är sned är i det närmsta uteslutet. För att inte tala om de problem som uppkommit då familjer valt bort sina flickebarn - adoption eller mord - och nu står landet inför en situation där det finns fler män än kvinnor.
    Men i teorin gillar jag också enbarnspolitiken. 
    Visst finns problem när befolkningspyramiden blir sned men ändå så har ju Kina haft en hög tillväxt medans de haft enbarnspolitik. Visst finns en viss problematik med att flickor väljs bort, men det tror jag också kommer ändras mer och mer och det handlar ju om traditioner som nog mer kommer brytas när Kinas unga kvinnor kommer in på arbetsmarknaden, och det inom många familjer blir lika "fint" att föda en tjej som en kille. Sen tänker jag mig att mer färre barn så har man mer spelutrymme ekonomiskt att ta hand om sina äldre släktningar. Det känns iaf hursom mer hållbart att befolkningen inte bara ökar hela tiden utan håller sig lite mer balanserat.  
  • daxförnästa

bara läst trådstarten. jag tänker inte avstå att skaffa barn för att det inte finns tillgång till preventivmedel i u-länderna. du kan ju börja själv med att rädda världen och adoptera ett par barn. 

Svar på tråden Att skaffa barn är det vidrigaste man kan göra.