Fråga till prematurföräldrar. Andningslarm?
Ska hem från neo om ett par dagar med vår lilla skrutt som är född i vecka 34. Nu funderar vi på det här med att skaffa ett andningslarm att ha hemma. Hur har ni andra med lite tidigt födda barn gjort?
Ska hem från neo om ett par dagar med vår lilla skrutt som är född i vecka 34. Nu funderar vi på det här med att skaffa ett andningslarm att ha hemma. Hur har ni andra med lite tidigt födda barn gjort?
Eftersom V hade många apnéer och fick återupplivas flera gånger så fick vi med ett larm från neo när vi blev utskrivna, han fick ofta andningsuppehåll både på nätterna och vid matningar tex. Med andra barnet, som inte haft några andningsproblem har vi inte haft larm.
Jag har ingen prematur men har andningslarm ändå. Har en snuza halo som man fäster i blöja . Jättesmidigt!
Min bebis är inte prematur men andningslarmet är en av de bästa inköp jag har köpt. Visst, den kan inte rädda alla liv men den varnar iaf och ger en möjligheten att kunna återuppliva.
Ja jag blir himla osäker eftersom hon har inte haft problem med andningen alls. Hur funkar det som man sätter fast i blöjan? Blir inte set obekvämt? Kan man samsova med det?
Snorkmaiden: Varför är du osäker? Finns det några nackdelar?
Personalen på neo säger att det är onödigt krångel, men jag kan inte förstå vad som är krångligt? Så jag antar att jag blir lite osäker bara för att läkaren säger att jag bara är nojig :)
Det är inte krångligt alls, jag blir irriterad på sjukvårdspersonal som avråder från andningslarm med korkade argument.
Andningslarmet är mitt absolut bästa köp. Vi har haft ett baby sense II, det har fungerat perfekt och aldrig fellarmat :)
Vi använder babysense 2 till våran kille. Han har aldrig visat tecken på andningsuppehåll men det känns ändå bra med ett larm. I babysense-paketet får man två plattor med extremt känsliga rörelsesensorer som man lägger under madrassen, i början använder man bara en av plattorna. Jag tyckte det var smidigt för då kunde jag enkelt packa ner den man inte använder om man ska sova över nånstans. Plattan/plattorna kopplar man till själva larmet som man hänger på sidan av sängen. Det gäller bara att stänga av larmet innan man tar upp bebis ur sängen annars börjar det tjuta. Jag köpte mitt babysense för ca 2000, lite dyrt kanske men jag ser det som en god investering. Innan vi fick larmet vaknade jag hela tiden för att kolla till att killen verkligen andades så det har i alla fall hjälpt mig att slappna av lite.
Vi har samsovit med knapplarm, det gick bra tyckte jag! En gång fellarmade den under de 12 månader vi använde den, det var precis på slutet då sonen var mer rörlig.
Man kan absolut samsova när man använder larm man fäster i blöjan. Det är inte obekvämt och nu har ändå min pojke börjat rulla över till mage och sover altså på mage trots att larmet sitter framtill. Han märker inte av den tror jag. Den är så liten och har en mjuk del mot magen. Man kan även fästa den i byxan bär dom sover middag fullt påklädd.
Jag hade andningslarm till min första som föddes i v 29. Har precis köpt ett babysense 2 till kommande lillebror. Finns inga nackdelar helt enkelt.
Jag tror neo avråder för att det kan skapa en falsk trygghet. jag har två prematurbarn, en född vecka 32 och en född vecka 23, båda har fått andningslarm från hjälpmedelscentralen med de har mer varit som ett komplement, absolut inget som kan ersätta ett vakande öga om det är ett barn med andningsuppehåll. min 23-veckors hade en centurationsmätare fastlindad på foten/handen i två år varje gång hon sov (exakt samma som hon hade på sjukhuset så den var av toppenkvalitet) och den falsklarmade många gånger varje dag/natt samtidigt som den inte alltid larmade när det behövdes, som tur var har hon en assistent som vaktar henne på nätterna..
Köp en om det får er att känna er tryggare men tänk också på att ert barn är mycket bättre undersökt än fullgångna barn och om läkarna hade bedömt att ni behövde ett andningslarm så hade ni fått det:)
Vi hade blöjlarm på vår lilla som satt på ryggen ( hon sov på magen) funkade kanon o vi kände oss lugna. Känns som vårdpersonal har egna värderingar när det gäller andningslarm. De tyckte vi var överdrivna när de såg att hon hade det när vi var inlagda på neo men allt som gör att man själv känner sig lugnare tycker jag är bra!