• Wiggelin

En fråga ang Nan Ha....

Har försökt reda ut skillnaden på Nan HA och vanlig Nan Pro men blir inte riktigt klok!
    Har läst att vissa ger Nan HA när man tror att bebisen har mjölkallergi....funkar det verkligen? Inte mycket till svar när man läser på kartongen.
    Min lilla tror dom ev har mjölkallergi (har fått en remiss till Allergicentrum). Vi har testat Althea men det vägrade hon totalt (vilket jag kan förstå för det luktar skit!).
    Jag vet inte riktigt vad jag ska pröva mer för på apoteket tar dom bara hem lådvis och med dom priserna och med risk för att hon vägrar så vill jag inte beställa för tusentals kronor som sedan blir stående.
    Någon som har några bra tips på vad man kan göra??

/Å    

• Svar på tråden En fråga ang Nan Ha....
  • Baktakt

Så vitt jag förstått på vår bvc-tant så splittrar de mjölkproteinet så att kroppen inte reagerar på det. Tror man kan beställa hem enskillda burkar ersättning på Apotekets hemsida.

Ammar du också är det lämpligt att sluta med mjölkprodukter, för det går över i mjölken.

• Rani

Nej, är barnet mjölkallergisk hjälper inte HA. Som jag förstått det så är laktosen i HA delvis nedbruten så att den blir lättare att smälta för känsliga magar. Men är det en allergi så hjälper inte HA eftersom den fortfarande innehåller komjölksprotein. Den är till för barn somkanske är lite känsliga för laktos i stora mängder.

Nan pro innehåller probiotiska bakterier som håller magen igång. Så den har inget med allergi att göra.

Om du misstänker allergi ska du gå på apoteket och köpa en komjölksfri ersättning. Om du får på recept så blir det billigare. Men du kan ju prova själv först.

• Rani

Läste slarvigt. Såg nu att du redan provat en sort. Finns det inga apoyek i någon annan kedja där du bor? Dom har ett annat sortiment? Eller någon av kedjorna som har en webbshop du kan köpa från?

• Airhostess
    Rani skrev 2013-05-23 15:45:37 följande:
    Nej, är barnet mjölkallergisk hjälper inte HA. Som jag förstått det så är laktosen i HA delvis nedbruten så att den blir lättare att smälta för känsliga magar. Men är det en allergi så hjälper inte HA eftersom den fortfarande innehåller komjölksprotein. Den är till för barn somkanske är lite känsliga för laktos i stora mängder.

Nan pro innehåller probiotiska bakterier som håller magen igång. Så den har inget med allergi att göra.

Om du misstänker allergi ska du gå på apoteket och köpa en komjölksfri ersättning. Om du får på recept så blir det billigare. Men du kan ju prova själv först.
    Fel. Det är just komjölksproteinet som är nedbrutet INTE laktosen.

Min son åt Nan Ha från 10 dagars alder tills han var 1 år och hade växt ur mjölkproteinöverkänsligheten.   

Är man fullfjädrad mjölkallergiker så tål man däremot inte Nan Ha.  
  • Tvåbarnsmamman78
    Men åt han NAN1 HA tills han blev ett år. Blev han mätt på det?

MIn son är 5 mån och han har under 2 mån ätit 240ml NAN1 HA och nöjer sig inte med det. Nu behöver vi ge något annat men vet inte vad som motsvarar NAN HA.
    Provade att ha i NAN 2 men han reagerar på den genom att bli mer gasig, fastare avföring ohc sover oerhört oroligt på nätterna..... 
  • LillGris
    Tvåbarnsmamman78 skrev 2013-08-11 10:16:36 följande:

MIn son är 5 mån och han har under 2 mån ätit 240ml NAN1 HA och nöjer sig inte med det. Nu behöver vi ge något annat men vet inte vad som motsvarar NAN HA.

Provade att ha i NAN 2 men han reagerar på den genom att bli mer gasig, fastare avföring ohc sover oerhört oroligt på nätterna..... 

Varför gör du inte mer då? Blir han inte mätt på 240, gör 270 eller 300?
  • LillGris
    Tvåbarnsmamman78 skrev 2013-08-11 11:05:06 följande:
    Fast han är ju 5 mån nu och jag tror han behöver mer näring

Jag vet inte vad nan har för åldersindelningarn men semps etta är upp till sex månader.
  • Airhostess
    Tvåbarnsmamman78 skrev 2013-08-11 10:16:36 följande:

Min son åt NAN HA tills vi "prvocerade" med vanlig Nan2 när han blev 1 år och inte var känslig längre. Han blev mätt på Nan HA och låg över kurvan. Det är klart att du ska ge honom mer ersättning om han slurkar I sig allt som finns I flaska. Gör 30 ml mer, äter han upp det 30 ml till osv. Kommer ihåg att min son åt mer där vid 5-7 månaders ålder och sen gick det ner igen.
  • FridaHall

Idag stod vi på affären och kliade oss lite i huvudet, jag har tänkt prova med NAN Pro till o börja med till vårat barn, jag kommer inte amma.. Så vi stod där och skulle köpa ett paket, och då peka o fråga min sambo vad NAN Pro HA var för något så jag läste lite snabbt på det och tänkte att jaha, men det kan ju vara bra? Att det är lite snällare mot magen kanske? Så köpte en sån förpackning. Varken jag eller min sambo är laktosintoleranta men det kan väl inte skada att köra med det? Det stod nånting om att det var för friska barn, antog att det alltså inte var riktat mot just barn med mjölkallergi.

• Airhostess

Förlåt som svar på din fråga så gav jag INTE NAN A 1 fram tills sonen var 1 år utan byte till Nan Ha 2 vid 6 mån alder. Ring Nestles kundtjänst för att få reda på var närmaste återförsäljare finns.

Svar på tråden En fråga ang Nan Ha....