• Anonym (Jag)

Flytt med barn till annan stad

Hej!

Jag har barn med en man som jag separerade ifrån för ca 3 år sedan, har en ny karl och en dotter med honom med..

Pappan till mitt första barn är drogmissbrukare och vi har gått igenom den ena utredningen efter den andra och har även ett umgänge från tingsrätten där han har våran dotter varannan helg.

Nu är det så att vi är i stort behov av att flytta till annan stad. 10 mil från våran nuvarande stad och jag vet att pappan skulle vägra detta. Detta är för praktiska skäl. Och självklart skulle inte umgänget bli drabbat, utan det kör på som vanligt, då det bara är en timme mellan så är det inga problem.

Jag vet att man kan flytta ändå men att det tar lite tid att få barnet folkbokfört hos sig i den nya staden då skatteverket måste göra sin utredning.

Och nu till min fråga, om mitt ex stämmer mig på flytten, vad kan han stämma mig för och vad riskerar jag att förlora? 

• Svar på tråden Flytt med barn till annan stad
  • Anonym (jurist)

Så du menar att pappan är en dokumenterad aktiv drogmissbrukare men ändå fått umgänge varannan helg? Jag har svårt att tro det.

Självklart kan du inte ändra barnets boende utan att ni är överens.  Ett sätt att komma överens kan vara att du tar på dig att skjutsa barnet till och från umgängen. För som du skriver så är det bara en timme mellan och inga problem att skjutsa!

• Kerubmamman

Har ni gemensam vårdnad?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Jag)
    Anonym (jurist) skrev 2013-05-23 10:05:48 följande:
    Så du menar att pappan är en dokumenterad aktiv drogmissbrukare men ändå fått umgänge varannan helg? Jag har svårt att tro det.

Självklart kan du inte ändra barnets boende utan att ni är överens.  Ett sätt att komma överens kan vara att du tar på dig att skjutsa barnet till och från umgängen. För som du skriver så är det bara en timme mellan och inga problem att skjutsa!
    Jo det är så.. har haft utredningar en gång om året under 5 år gällande våran gemensamma dotter och hans drogmissbruk hos soc barn och ungdom, men han har alltid skött sig under själva utredningarna och även under  dom två gånger vi vart till tingsrätten gällande umgänge/vårdnad.

Om jag lägger fram förslaget att vi flyttar och står för alla kostnader och resor till och från honom under umgängeshelgerna och han ändå vägrar, kan jag på nåt sätt stämma honom då för att inte vara sammarbetsvillig?

Ganska tröttsamt med att en arbetslös knarkare som bor i soclägenhet (där barn inte ens får vara skrivna) i det stora hela inte bryr sig om sin dotter ska kunna styra över vad/vart jag jobbar, min inkomst och vilken relation min nuvarande karl ska ha till min andra dotter dotter och hur ofta dom träffas.. 
  • Anonym (Jag)
    Kerubmamman skrev 2013-05-23 10:08:18 följande:
    Har ni gemensam vårdnad?
    Jo det har vi, annars hade det inte vart något större problem..

Men som min adokat säger, så länge jag inte sabbar umgänget och står för alla resor och allt sånt och allt fortsätter som vanligt så ska det inte vara något större problem, men att han kan stämma mig på det, och det jag undrar är vad han kan stämma mig på och vad jag kan förlora?

Han har möjligheten men han tar inte den möjligheten att ha sin dotter oftare, inte ens bara över en dag. Han har en soclägenhet där barn inte får vara skrivna och han knarkar. (han gör det dock inte när han har våran dotter hos sig, hans mamma är med vid hämtning och lämning och en del under själva umgänget och henne kan jag lita på)
  • Kerubmamman

Hur funkar det med övernattningar vid umgänget?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (jurist)
    Anonym (Jag) skrev 2013-05-23 10:15:38 följande:
    Jo det är så.. har haft utredningar en gång om året under 5 år gällande våran gemensamma dotter och hans drogmissbruk hos soc barn och ungdom, men han har alltid skött sig under själva utredningarna och även under  dom två gånger vi vart till tingsrätten gällande umgänge/vårdnad.

Om jag lägger fram förslaget att vi flyttar och står för alla kostnader och resor till och från honom under umgängeshelgerna och han ändå vägrar, kan jag på nåt sätt stämma honom då för att inte vara sammarbetsvillig?

Ganska tröttsamt med att en arbetslös knarkare som bor i soclägenhet (där barn inte ens får vara skrivna) i det stora hela inte bryr sig om sin dotter ska kunna styra över vad/vart jag jobbar, min inkomst och vilken relation min nuvarande karl ska ha till min andra dotter dotter och hur ofta dom träffas.. 
    Så enligt soc och tingsrätten har pappan inget aktivt drogmissbruk? Annars hade han aldrig fått helgumgänge utan kontaktperson.

Varför ska du stämma honom? Risken är stor att du förlorar om han väljer att vilja ha barnet boende hos sig.

• Anonym (Jag)
    Anonym (jurist) skrev 2013-05-23 10:31:46 följande:
    Så enligt soc och tingsrätten har pappan inget aktivt drogmissbruk? Annars hade han aldrig fått helgumgänge utan kontaktperson.

Varför ska du stämma honom? Risken är stor att du förlorar om han väljer att vilja ha barnet boende hos sig.

Jo det finns massvis av dokument som visat att han är missbrukare då han lämnat positiva urinprover, har en del i polisregistret med droger inblandat de senaste 5 åren, men enligt fam.rätten som vi också varit i kontakt med så behövde han nu bara pissa rent 4 gånger och det gjorde han och då ansåg dom att läget var ok... dvs. ca 4 veckor. 

Men han kan ju inte ha barnet boende hos sig eftersom att man inte får ha barn skrivna på den adressen då det är en övningslägenhet ifrån soc, han har skulder upp över öronen och kan inte få annan lägenhet.

Och enligt domen så har våran dotter sitt stadigvarande boende hos mig.

Stämma honom för samarbetssabotage eller liknande eftersom han vägrar skriva under trots att en flytt inte skulle förändra någonting gällande umgänget. En flytt innebär en mer ekonomisk trygghet för våran dotter, bättre skolor, underbar miljö med mer möjligheter.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2013-05-23 10:40:51 följande:
    Jo det finns massvis av dokument som visat att han är missbrukare då han lämnat positiva urinprover, har en del i polisregistret med droger inblandat de senaste 5 åren, men enligt fam.rätten som vi också varit i kontakt med så behövde han nu bara pissa rent 4 gånger och det gjorde han och då ansåg dom att läget var ok... dvs. ca 4 veckor.  Men han kan ju inte ha barnet boende hos sig eftersom att man inte får ha barn skrivna på den adressen då det är en övningslägenhet ifrån soc, han har skulder upp över öronen och kan inte få annan lägenhet. Och enligt domen så har våran dotter sitt stadigvarande boende hos mig. Stämma honom för samarbetssabotage eller liknande eftersom han vägrar skriva under trots att en flytt inte skulle förändra någonting gällande umgänget. En flytt innebär en mer ekonomisk trygghet för våran dotter, bättre skolor, underbar miljö med mer möjligheter.

Och längre från sin pappa den dagen han är från övningslägenheten så kan umgänget förändras och då har du sabbat det genom en flytt. Vänd på det om han velat börja om med ny sambo och barn och krävde få med ungen som har sitt boende hos han-hade du gått med på det då för ungen tjäna på det för det innebär att ungen får ekonomisk trygghet bättre skolor underbar miljö och bättre möjligheter med en sån flytt med pappan och det är "bara" 10 milemellan som innebär ungen ska resa 20 mil/vh. Hade du lätt skrivit under om det var omvänt?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2013-05-23 19:26:53 följande:

Och längre från sin pappa den dagen han är från övningslägenheten så kan umgänget förändras och då har du sabbat det genom en flytt. Vänd på det om han velat börja om med ny sambo och barn och krävde få med ungen som har sitt boende hos han-hade du gått med på det då för ungen tjäna på det för det innebär att ungen får ekonomisk trygghet bättre skolor underbar miljö och bättre möjligheter med en sån flytt med pappan och det är "bara" 10 milemellan som innebär ungen ska resa 20 mil/vh. Hade du lätt skrivit under om det var omvänt?
    Nej för även om det ändras från soclägenhet till vanlig lägenhet så är hon skriven hos mig och har i dom sitt stadigvarande boende hos mig. Han vill inte ha annat umgänge än varannan helg och han klarar inte heller av att ha mer än VH eftersom han måste ha tid över till att knarka och kränga droger.

Om JAG hade haft varannan helg och pappan var ordentlig och skärpt och en ansvarsfull förälder så hade jag gått med på det (om jag ändå redan har varannan helg) och en timmes resa är inte mycket. Umgänget blir inte drabbat för att man flyttar en timme längre bort.. Och att han skaffar ännu en unge gör han inte (säger han) då han redan knarkat bort 2 st med 2 olika mammor...
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2013-05-24 16:28:04 följande:
    Nej för även om det ändras från soclägenhet till vanlig lägenhet så är hon skriven hos mig och har i dom sitt stadigvarande boende hos mig. Han vill inte ha annat umgänge än varannan helg och han klarar inte heller av att ha mer än VH eftersom han måste ha tid över till att knarka och kränga droger. Om JAG hade haft varannan helg och pappan var ordentlig och skärpt och en ansvarsfull förälder så hade jag gått med på det (om jag ändå redan har varannan helg) och en timmes resa är inte mycket. Umgänget blir inte drabbat för att man flyttar en timme längre bort.. Och att han skaffar ännu en unge gör han inte (säger han) då han redan knarkat bort 2 st med 2 olika mammor...

Jo men st du kanske borde läsa på lite att ungen har stadigvarande boende och är skriven hos dig innebär inte att det aldrig kan bli vv el vb! Många tror som du att de går säker för de har boendet men som sagt det kan bli vv el vb ändå
  • Anonym (Suck)
    Anonym (?) skrev 2013-05-24 18:05:57 följande:
    Jo men st du kanske borde läsa på lite att ungen har stadigvarande boende och är skriven hos dig innebär inte att det aldrig kan bli vv el vb! Många tror som du att de går säker för de har boendet men som sagt det kan bli vv el vb ändå

Men om han nu vägrar gå med på en flytt för barnet får ts flytta själv och lämna barnet hos pappan trots dommen och hoppas att socialtjänsten är bra på sitt jobb och omhändertar barnet innan pappan hunnit droga ner sig för mycket. Om hon sedan har lite tur placeras barnet hos henne istället för familjehem.
  • Anonym (Suck)

Ts, så här ligger det till. Du har rätten att flytta var som helst. När du flyttar måste du och pappan gemensamt besluta om vart barnet ska ta vägen i samband med flytten eftersom ni har gemensam vårdnad. Eftersom pappan inte har någon möjlighet att erbjuda flickan nåt boende kan han inte göra nåt annat än att gå med på att flickan flyttar med dig. För jag kan knappast tänka mig att han hellre skulle välja att er dotter flyttar ut till en parkbänk i närmaste uteliggarcommunity.

Svar på tråden Flytt med barn till annan stad