• Anonym (pappa)

Hindra mamman att resa utomlands med barnet?

Det har kommit till min vetskap att mamman till mitt barn planerar att resa med hen utomlands tillsammans med sina föräldrar och yngre syskon inom kort och de planerar att stanna där i X antal veckor, landet i fråga är hennes föräldrars hemland. Jag fick veta detta av en bekant! Jag vägrar låta hen resa med dem under sådana omständigheter och i synnerhet när mamman i princip vägrar mig umgänge med mitt eget barn trots att vi har gemensam vårdnad. Hen har ett pass som är i mammans händer. Hur skall jag gå tillväga? Kan jag begära återkallelse av pass? Finns det något annat sätt att sätta stopp på detta?

• Svar på tråden Hindra mamman att resa utomlands med barnet?
  • Anonym (pappa)

Vill bara uppdatera med att jag nu begärt återkallelse av pass. Det var i princip så enkelt som jag misstänkte att det skulle vara. Jag gick till polisen och ansökte om återkallelse med min motivering. Fick då veta att de skulle kontakta mamman som även hon har rätt att yttra sig, dock sa polisen jag pratade med att i 98% av fallen spelar det ingen roll vad den andra parten säger utan de återkallar passet i alla fall om en vårdnadshavare begärt det. Det är sällan det finns en invändning bra nog som kan hindra återkallelse. Idag fick jag samtalet och barnets pass har blivit återkallat. Mamman kommer få veta det nästa vecka och har då några dagar på sig att lämna in passet annars blir det bötfällning så som jag förstod det.

Fattar mamman vinken och går med på att lösa det här och situationen lugnar ner sig kommer jag dock ändå gå med på att skriva under för ett nytt pass för jag är som sagt inte ute för att jävlas och har egentligen ingenting emot att barnet åker på denna resa med mamman. Hon har några få veckor på sig att skärpa sig..

• Anonym (M)
    Anonym (pappa) skrev 2013-06-06 10:40:44 följande:
    Vill bara uppdatera med att jag nu begärt återkallelse av pass. Det var i princip så enkelt som jag misstänkte att det skulle vara. Jag gick till polisen och ansökte om återkallelse med min motivering. Fick då veta att de skulle kontakta mamman som även hon har rätt att yttra sig, dock sa polisen jag pratade med att i 98% av fallen spelar det ingen roll vad den andra parten säger utan de återkallar passet i alla fall om en vårdnadshavare begärt det. Det är sällan det finns en invändning bra nog som kan hindra återkallelse. Idag fick jag samtalet och barnets pass har blivit återkallat. Mamman kommer få veta det nästa vecka och har då några dagar på sig att lämna in passet annars blir det bötfällning så som jag förstod det.

Fattar mamman vinken och går med på att lösa det här och situationen lugnar ner sig kommer jag dock ändå gå med på att skriva under för ett nytt pass för jag är som sagt inte ute för att jävlas och har egentligen ingenting emot att barnet åker på denna resa med mamman. Hon har några få veckor på sig att skärpa sig..
    Så som jag tolkar det nu så använder du detta med passet o resan som påtryckningsmedel gentemot mamman, för att hon ska "skärpa sig".
    Tolkar jag dig rätt?

• h8him
    Anonym (M) skrev 2013-06-16 14:40:19 följande:
    Så som jag tolkar det nu så använder du detta med passet o resan som påtryckningsmedel gentemot mamman, för att hon ska "skärpa sig".
    Tolkar jag dig rätt?

Som jag tolkar det vill Ts ha sitt umgänge med sitt barn utan att mamman undanhåller barnet.
  • Anonym (M)
    h8him skrev 2013-06-16 14:41:49 följande:
    Som jag tolkar det vill Ts ha sitt umgänge med sitt barn utan att mamman undanhåller barnet.
    Ja det går ju att se det på olika vis.

Så hur mkt ska mamman "skärpa sig" innan TS beslutar att barnet får ha ett pass o åka på resa med mamman? 
  • Anonym (ledsen mamma)
    Anonym (M) skrev 2013-06-16 14:40:19 följande:
    Tolkar jag dig rätt?

Jag upplever det så även jag när jag läser det och då känns det som att det är två vuxna som stångas med varandra på precis lika fult sätt båda två, helt utan att komma ihåg själva bakomliggande orsaken - DET BARNET MÅR BÄST AV!
  • Anonym (M)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2013-06-16 16:25:09 följande:
    Jag upplever det så även jag när jag läser det och då känns det som att det är två vuxna som stångas med varandra på precis lika fult sätt båda två, helt utan att komma ihåg själva bakomliggande orsaken - DET BARNET MÅR BÄST AV!
    Ja, det är exakt så jag upplever det också.

Med TS' resonemang så beter han sig precis lika illa nu, o precis som du skriver så är det föräldrarnas fajt som står i centrum, o nu ska mamman "skärpa sig" innan barnet får åka iväg på resa.
    Vad barnet vill tycks inte vara relevant alls. 
  • h8him
    Anonym (M) skrev 2013-06-16 14:44:04 följande:
    Ja det går ju att se det på olika vis.

Så hur mkt ska mamman "skärpa sig" innan TS beslutar att barnet får ha ett pass o åka på resa med mamman? 
    Mamman ska väl låta bli att vara utomlands 1-2 månader, när Ts ska ha sitt umgänge som jag förstår det.
    Anonym (M) skrev 2013-06-17 09:58:05 följande:
    Ja, det är exakt så jag upplever det också.

Med TS' resonemang så beter han sig precis lika illa nu, o precis som du skriver så är det föräldrarnas fajt som står i centrum, o nu ska mamman "skärpa sig" innan barnet får åka iväg på resa.
    Vad barnet vill tycks inte vara relevant alls. 
    Och att undanhålla ett barn 4-8 veckor är bra? Vad tror du att en 4-åring vet om sitt eget bästa i den här situationen?

• Anonym (M)
    h8him skrev 2013-06-17 10:07:19 följande:
    Mamman ska väl låta bli att vara utomlands 1-2 månader, när Ts ska ha sitt umgänge som jag förstår det.

Och att undanhålla ett barn 4-8 veckor är bra? Vad tror du att en 4-åring vet om sitt eget bästa i den här situationen?

Jag säger ju det, att föräldrarna beter sig lika illa i detta fallet.
    Jag har svårt att se att lösningen på situationen skulle vara att TS - som nu - återkallar barnets pass, för att sedan eventuellt ge tillbaka det ifall mamman "skärper sig".

Det är inte heller att se till barnets bästa, tycker jag. 
  • h8him
    Anonym (M) skrev 2013-06-17 17:57:41 följande:
    Jag säger ju det, att föräldrarna beter sig lika illa i detta fallet.
    Jag har svårt att se att lösningen på situationen skulle vara att TS - som nu - återkallar barnets pass, för att sedan eventuellt ge tillbaka det ifall mamman "skärper sig".

Det är inte heller att se till barnets bästa, tycker jag. 
    Jag tror inte Ts alls har tänkt låta barnet vara på resa utomlands i 1-2 månader innan umgänget är ordnat. Det kan jag förstå.
    FrökenKanSjälv skrev 2013-06-17 19:23:23 följande:
    TS,
    Om mamman tänker resa till ett eu-land så behövs inget pass utan det räcker med id-kort.
    Visst men mamman får inte undanhålla barnet från Ts. Hon har ju valet att låta Ts få reglerat umgänge, och sen åka när barnet är med henne.

• Anonym (pappa)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-06-17 19:23:23 följande:
    TS,
    Om mamman tänker resa till ett eu-land så behövs inget pass utan det räcker med id-kort.
    Är inget EU-land.

Till alla er som spekulerar...
    Nej, jag försöker inte "stångas" med mitt ex. Jag vill bara träffa mitt barn! Det har nu gått snart 2 månader utan att jag haft mitt barn, knappt sett min lilla på flera veckor och vilken vettig förälder hade då frivilligt släppt iväg mamman på en lång resa med barnet? Med "skärpa sig" menar jag bl.a. att mamman alltså går med på att skriva ett umgängesavtal så jag har mina veckor, samt att jag får god tid på mig att umgås med hen innan resan och ta igen lite tid så hen vet att hen har en pappa här som väntar. Jag vill inte att mitt eget barn glömmer bort mig.. Då skulle jag eventuellt kunna gå med på att denna resa blir av.
Svar på tråden Hindra mamman att resa utomlands med barnet?