• aye

Ledsen, orolig och arg kände att något konstig var det och bvc som inte tar än på allvar.

Har en flicka på 4.5 månader och sen hon föddes så gick hon upp i dåligt viktigt. Max 150 i veckan och ibland ingeting. Senare har vi då besökt en gång i månaden bvc och inte har gått upp. Efter alla gångerna då jag har klagat att något är konstig med henne. Som alltid täppt i näsa, snuva, bajsar i mellan ill grönt, ont i magen och andra symtom och dåligt viktuppgång. Ena gången sa bvc det är nog virus eller att spädbarn kan ha olika viktuppgångar och att spädbarn har omogna tarmar och det brukar bli bättre. Rådde mig att ge ersättning plus amning. Amningen blev mindre och nu bara ersättning. Tänkte nu kommer hon säkert gå upp..nej det hade hon inte. Efter 4.5 månder säger bvc hon är har nog mjölkallergi. Vi testar altera då hon blev bara värre. Orolig och bajsar flera dagar illgrönt o vattning. Och får utslag. Slutar med altera och fortsätter med semper ersättning tills vi får besked från läkaren hennes blodsvar och fick remis till sjukhuset efter såhär länge. Jag hoppas att hon får nån ersättning som hon mår bra av och går
    upp i vikt. Sen nu när jag tänker tillbaka och har läst nu om mjölkallergi så stämmer symtomen på henne och jag blir arg på mig själv att jag lyssnade på bvc och borde ha agerat tidigt. Kommer hon gå upp i vikt? Och hur kommer hon må om hon går nån annan ersättning då de smakar inte lika gott. Dels tänker jag om jag ska börja med gröt och inte bara smak utan mer som hel måltid? Hon är ändå
    glad och sover bra. Sen känns det som
    att hon mår ändå bra av semper. Ena sidan är jag orolig och osäker. Väntar på vad som ska utredas nu.
    Hoppas att ni kan ge mig lite hopp och råd. Tack

• Svar på tråden Ledsen, orolig och arg kände att något konstig var det och bvc som inte tar än på allvar.
  • Anna i Hult

Att testa för gkuten och mjölkallerhi är lätt. Cystisk fibros? Normalutvecklad i övrigt? fel bakterieflora i tarmen?

• aye

De tog blodprov och bör få besked inom denna vecka och remis skickat iväg från bvc läkaren. Och hoppas få en tid för utredning. jobbigt att vänta. Annars väger hon lite mindre och är under kurvan. 62 cm och ca 5900 snart är hon 5 månder. Glad är hon. Men ingen aptit. Dricker max 500 ml under 24 tim.

• Rani

Bra att ni gör en utredning. Låter onekligen som en allergi. Men under tiden, har du testat NANs ersättning? Den verkar vara lite bättre för magen för många barn.

• Rani

Gröten tycker jag du ska avvakta med helt. Är det t ex glutenallergi så kommer det göra mer skada än nytta. Jag hade gett bara ersättning och inte mixtrat med hennes kost alls innan ni får besked om ev allergi.

• KLAJSHUH

Låter som allergi. Prova en annan ersättning. Tex nutergena (vet inte om det stavas så) finns på Apoteket. Har hört att många inte tål Ahlterera. Tänk på att blodproverna inte är tillförlitliga. Även om de är negativa kan hon absolut vara allergisk. Hoppas det löser sig!

• aye

Tygligen har altera och nutrigen samma innehåll men olika namn sa bvc. Det är nog bäst att vänta och se vad utredningen ska visa. Men jobbigt att vänta. Jag vill att hon ska gå upp i vikt så fort som möjligt.har provat nan lite men hon gillade inte smaken. Sen vågar jag inte prova vilken som helst då kanske slutar ta flaska. Hon gillade inte alls altera och gjorde såna grimaser när hon åt. De mjölkfri ersättningar smakar annat ju och luktar..uschh. hoppas att utredningen inte visar annat konstig. Man tänker på allt och blir orolig.

• Bling1975

Kräv genast att få prova Nutramigen istället. Det innehåller inte samma protein som Altheran. Fungerar inte den så finns det en variant helt utan protein som heter Neocate.

Man ska byta ersättning sakta så deras magar vänjer sig och att de vänjer sig vid smaken. Byt 1 skopa per flaska första dagen, 2 skopor andra dagen osv. Vissa rekommenderar att man blandar i vaniljsocker om de vägrar flaskan. Då fasar man sedan ut mängden gradvis över tid tills de äter ersättningen som den är.

Men ta din lillas symptom på allvar och låt henne slippa mjölk i väntat på resultatet. För oss tog det över 3 veckor innan vår dotter blev fri från symptomen. 

• aye

Vilka andra ersättningar finns? Visst har semper oxå mjölkfri ersättning? Hur är den i smaken tro. Eftersom hon har semper ersättning kanske är den god. Väntar fortfarande på svar

• Airhostess
    aye skrev 2013-05-23 13:08:55 följande:
    Vilka andra ersättningar finns? Visst har semper oxå mjölkfri ersättning? Hur är den i smaken tro. Eftersom hon har semper ersättning kanske är den god. Väntar fortfarande på svar
    Nan HA! (alltså inte vanlig Nan.) 
Svar på tråden Ledsen, orolig och arg kände att något konstig var det och bvc som inte tar än på allvar.