• Johan 978

Varför har hästar så stora rättigheter?

Förra veckan var jag ute och sprang en runda i närheten av där jag bor. När jag sprang på en gångbana så var där en person som ledde en häst som jag skulle springa förbi. Då blir hästen skrämt och sparkar mig ganska kraftigt i sidan och jag blir liggande i diket. Hästägaren säger då "Du får inte skrämma hästen" och går därifrån. Jag lyckade linka mig hem själv och jag är fortfarande öm efter sparken.
    Jag tyckte att jag som drabbad borde ha vissa rättigheter och kollade upp skyldigheter hästägaren har. Jag fick då till svar att så länge inte hästägaren haft något uppsåt så är det mitt eget fel och att jag får skylla mig själv.
    Är inte detta väldigt märkligt att hästägaren inte har något ansvar i dessa situationer? I alla andra fall så är det ju inte offret som ska skylla sig själv. Tänk er om en människa skulle bli skrämd på gatan och då inte ha något ansvar om han skulle misshandla den som skrämt honom.

Det var ju tur att det inte var ett barn som skrämde hästen för då hade sparken träffat huvudet.

Är det någon annan som tycker att hästar har orimligt stora rättigheter? Om man jämför med hundar så har ju hundägaren en strikt ansvar för vad hunden gör men det har inte hästägaren.

• Svar på tråden Varför har hästar så stora rättigheter?
  • Curlie

... Däremot borde hästägaren visat medmänsklighet och respekt och STANNAT för att se hur TA klarat sig. En hästspark är kraftfull...

• Geirahöd
    Curlie skrev 2013-05-25 08:12:07 följande:

Fast hur skulle hästägaren hindrat det som hände TS? Hästar sparkar inte i sidled, så VAD i all världen gjorde TS bakom hästen? Ska hästägaren sätta upp en skyld på hästens röv med texten "sparkas bak, bits fram- håll avstånd"?

Jag trodde det var allmänt folkvett att känna till att hästar är flyktdjur som sparkas som försvar.

Jag tror inte att man kan inkludera hästkunskap i "allmänt folkvett" år 2013, faktiskt. Kanske år 1913, men idag är det ju nästan bara människor som har hästar som hobby, som umgås med dem på något sätt.
  • ladybird

Det gäller samma för alla djur. ;) Det kan liksom inte ställas till ansvar.
    Om du tex inte vill ha in katter på din tomt är det ditt ansvar att se till att de inte kan komma in och gräva i rabatter tex. 

Eller när det gäller hundar så måste ju ägaren ha den kopplad iofs..  Vet inte vad som gäller om du går fram till en fastbunden hund och blir biten. (Ganska vanligt) Men jag tror att du även där har ansvaret själv.

• Curlie
    Geirahöd skrev 2013-05-25 09:16:29 följande:
    Jag tror inte att man kan inkludera hästkunskap i "allmänt folkvett" år 2013, faktiskt. Kanske år 1913, men idag är det ju nästan bara människor som har hästar som hobby, som umgås med dem på något sätt.

Survival of the fittest. Nog håller man sig borta från något som man inte känner till. Speciellt om det något är 160 cm i mankhöjd och väger ett halvt ton.
  • Pallas

Hästar sparkar inte i sidled, så VAD i all världen gjorde TS bakom hästen? 
    Du har aldrig råkat ut för en kospark, hör jag...
  • Ann Cistrus
    Pallas skrev 2013-05-25 13:24:06 följande:
    Du har aldrig råkat ut för en kospark, hör jag...
    Det har jag Obestämd
  • Pallas
    asta66 skrev 2013-05-25 07:37:39 följande:
    Men att inte stanna när en olycka hänt är väl ett lagbrott.
    Vet faktiskt inte hur juridiken ser ut där. Högst omoraliskt tycker jag iaf att det är, oavsett hur juridiken lyder,
  • asta66

Fast hur skulle hästägaren hindrat det som hände TS? Hästar sparkar inte i sidled, så VAD i all världen gjorde TS bakom hästen? Ska hästägaren sätta upp en skyld på hästens röv med texten "sparkas bak, bits fram- håll avstånd"?

Jag trodde det var allmänt folkvett att känna till att hästar är flyktdjur som sparkas som försvar.
    Hästägaren kunde sagt till TS. Eller hanterat sin häst bättre. Vet man att man har en hispig häst får man ha järnkoll.  Sen tror jag inte alla har sånt förstånd att inte gå för nära. Har själv haft hund. Och fått påpeka att svansen drar man inte i.
  • Sarah84
    asta66 skrev 2013-05-26 09:13:05 följande:
    Hästägaren kunde sagt till TS. Eller hanterat sin häst bättre. Vet man att man har en hispig häst får man ha järnkoll.  Sen tror jag inte alla har sånt förstånd att inte gå för nära. Har själv haft hund. Och fått påpeka att svansen drar man inte i.
    Hästägaren kanske inte uppmärksammade TS förän det var försent.

& hästen kanske inte alls är hispig. Kanske är väl lydig häst. Du vet att även de mest fostrade & snälla hästar kan bli skrämda & alltså sparka.
  • Sar

Överlevde du sparken utan att ha brutit något kan du vara rätt säker på att den inte sparkade med full kraft (annars hade garanterat ett revben gått av). Självklart skulle hästägaren ha stannat för att förhöra sig om hur du mådde och självklart skulle du ha förstått bättre än att springa om en häst tätt bakifrån.

Ang. diskussionen att bara föra "säkra" hästar i trafik så är det ju så att hästar måste tränas för att kunna bli säkra i trafiken. Man hoppas då på att få "bra" möten i början så att hästen fått så gott grundförtroende för trafik att den sedan fixar att folk missför sig mot hästen i trafiken. Tutar, kör tätt bakom, rivstartar, you name it.

Jag hoppas du mår bättre nu!

• asta66
    Sarah84 skrev 2013-05-26 19:56:05 följande:
    Hästägaren kanske inte uppmärksammade TS förän det var försent.

& hästen kanske inte alls är hispig. Kanske är väl lydig häst. Du vet att även de mest fostrade & snälla hästar kan bli skrämda & alltså sparka.
    Jag vet att en häst är en häst och att man inte alltid kan veta. Men leder jag en häst så märker jag att hästen sparkar nån. Och det är väl ägarens agerande eller bristande sådant som är problemet.
  • Sarah84
    asta66 skrev 2013-05-29 19:06:03 följande:
    Jag vet att en häst är en häst och att man inte alltid kan veta. Men leder jag en häst så märker jag att hästen sparkar nån. Och det är väl ägarens agerande eller bristande sådant som är problemet.
    Ja självklart stannar man ju & kollar hur de gått osv, om hon/han kan tänkas behöva någon hjälp. Mer kan man ju inte göra.
Svar på tråden Varför har hästar så stora rättigheter?