• Anonym (varför?)

Varför blir jag inte gravid??

Jag och sambon har försökt bli gravida en bra tid nu men ingenting händer. Jag känner mig otillräcklig, alla andra runt omkring oss blir gravida. Men inte jag. Varför??

Jag har regelbunden mens. Har testat med ÄLtester och ägglossning har jag. Känns som vi har provat allt men ingenting fungerar.

Jag är så frustrerad, ledsen, arg och besviken på min egen kropp.    

• Svar på tråden Varför blir jag inte gravid??
  • Anonym (snart 5 år)

Hur lång tid är ett bra tag? Har ni gjort någon utredning? Hur gamla är ni?

Förstår att det känns tungt. Hoppas att det tar sig snart!

• Anonym (varför?)
    Anonym (snart 5 år) skrev 2013-05-21 10:04:05 följande:
    Hur lång tid är ett bra tag? Har ni gjort någon utredning? Hur gamla är ni?

Förstår att det känns tungt. Hoppas att det tar sig snart!

Nej ingen utredning har gjorts. Med sambon e det 1 år men jag har även försökt i tidigare förhållande å det har inte heller tagit sig då.

Vi är 25 och  27 år. 
  • Anonym (snart 5 år)

Då kanske ni ska påbörja en utredning? Dels kan man ju undersöka om det finns något som strular som är relativt enkelt att åtgärda, dels kan ni ju då få ställa er i kö till behandlingar om det skulle behövas. Skönt ändå att ni är såpass unga, ni har tid på er. (Även om det kanske inte känns så när alla andra runt omkring blir gravida och ni blir äldre som föräldrar än ni hade önskat.)

(Och om ni röker eller snusar och är överviktiga så är det något att ta tag i, för det påverkar fertiliteten mycket.)

• Anonym (varför?)
    Anonym (snart 5 år) skrev 2013-05-21 10:13:19 följande:
    Då kanske ni ska påbörja en utredning? Dels kan man ju undersöka om det finns något som strular som är relativt enkelt att åtgärda, dels kan ni ju då få ställa er i kö till behandlingar om det skulle behövas. Skönt ändå att ni är såpass unga, ni har tid på er. (Även om det kanske inte känns så när alla andra runt omkring blir gravida och ni blir äldre som föräldrar än ni hade önskat.)

(Och om ni röker eller snusar och är överviktiga så är det något att ta tag i, för det påverkar fertiliteten mycket.)

Ja jag har funderat på utredning men har inte pratat med sambon om det än. Jag tror inte han känner samma frustration som jag gör.

Ingen av oss röker eller är speciellt överviktiga.  

Just nu känner jag att jag bara vill ge upp, det kommer ändån inte bli någon bäbis. Allt känns så hopplöst. :( 
  • Anonym (snart 5 år)

Ge upp ska du inte göra, men när det känns hopplöst får man bryta ihop ett tag och deppa, och sedan ta nya tag. Du kanske ska sätta dig ihop med din sambo och prata lite mer om utredning. Även om han inte känner frustration nu, så kan ni ju göra utredningen för din skull, och det är ju bara bra om ni får hjälp innan han också blir frustrerad och stressad. Det finns mycket hjälp att få och många vägar till att bli förälder. Även om det känns hopplöst just nu så finns det mycket hopp kvar. Det kommer och går i cykler.

• ZoZoZ

Prova med att äta väldigt nyttigt (om ni inte redan gör det). Uteslut ALL skräpmat och välj mycket grönsaker av alla tänkbara slag. Ta högkvalitativ fiskolja, välj ekologisk mat så långt det är möjligt och gör gärna en ekologisk detox. Sedan kan det vara så att ni behöver mer hjälp än så, men det är värt att prova!

Lycka till!

• Anonym (varför?)

Jag ska ge mig lite tid å deppa å sen prata med sambon. Ska även försöka äta lite nyttigare och hälsosammare. Antar att det kommer ta ett tag innan man får tid för utredning så man kan ju själv försöka förbättra chanserna så gott det går fram tills dess.

Jobbigaste är nog när alla runt omkring skaffar barn. :/  

• Anonym (hm)
    Anonym (snart 5 år) skrev 2013-05-21 10:13:19 följande:

Tycker inte du ska säga så självklart att de har tid på sig, det är inte alls säkert... Att vara ung innebär inte automatiskt att man har flera år kvar, tyvärr.
  • Anonym (snart 5 år)
    Anonym (hm) skrev 2013-05-21 11:16:09 följande:
    Tycker inte du ska säga så självklart att de har tid på sig, det är inte alls säkert... Att vara ung innebär inte automatiskt att man har flera år kvar, tyvärr.
    Nej, kanske inte flera år kvar att få biologiska barn beroende på om något är fel, det är helt sant. Jag tänkte mer på åldersgränser för t ex IVF och adoption.
  • Anonym (hm)
    Anonym (snart 5 år) skrev 2013-05-21 11:21:26 följande:
    Nej, kanske inte flera år kvar att få biologiska barn beroende på om något är fel, det är helt sant. Jag tänkte mer på åldersgränser för t ex IVF och adoption.
    IVF hjälper ju inte heller om man tex som jag har kommit i för tidigt klimakterie vid 22 års ålder. Slut på ägg, så då finns inget att göra. Nu är det väldigt ovanligt att det händer vid så ung ålder, men det händer ju likaväl.
    Adoption i all ära, men det gör en ju inte gravid.  
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid??