• ungbonusmamma22

Styvföräldrars rättigheter.

Hej!

Jag undrar vad ni anser att styvföräldrar ska få ha för rättigheter?
    Enligt lag har ju inte styvföräldrar några rättigheter men rent allmänt vad
    ni tycker.

Jag är styvförälder till en kille på 6 år och han bor hos oss på heltid,  
    i vår familj är vi som en kärnfamilj.
    Vi är en familj som är ganska liberala i vår syn på föräldrarollen, alltså
    det är inte alltid den biologiska föräldern som är bäst bara för att man
    delar DNA. Men iallafall så har jag och min sambo väldigt lika del i
    uppfostran, sätta upp regler osv.

Jag följer han till skolan, och har även varit med han i skolan ett par
    gånger för att jag är intresserad av hans utveckling där, jag har läggning
    och är mycket ensam med honom då min sambo reser en stor del
    i sitt arbete. Han kallar också mig mamma ibland och det låter vi han
    göra eftersom han har en stor koll på vem han riktiga mamma är, men har 
    ändå valt att kalla mig det ibland, samt min mamma och styvfar för mormor och morfar.

Men hur tycker ni? Hur mycket gör ni? Hur ser er relation ut till ert styvbarn? Skulle ni tycka det är okej att er
    styvson kallar er för mamma/pappa? Ja frågorna är många. :D

Denna tråd handlar inte om att berätta för någon vad som är rätt
    eller fel, utan bara diskussion och där alla ska berätta om sina
    erfarenheter :) 

• Svar på tråden Styvföräldrars rättigheter.
  • Beteendevetaren

Svårt med rättigheter. Inga alls kan jag tycka (är själv bonuspappa). Iaf inte innan man har gift sig. Då tycker jag att mycket borde få se annorlunda ut. Kan man visa på en stadig relation så skulle jag önska att även bonusföräldrar såg som vårdnadshavare fast med något tillägg så att de inte förblir vårdnadshavare om man skiljer sig. Är du sambo eller gift med bonusbarn i familjen så är man ju skyldig att försörja dem och betala förskola och fritids. Då kan jag tycka att man borde jämställas mer.

• Brumma

Jag har "fått" rättigheter från bonus föräldrar.
    Dels så är jag medbjuden på utvecklingssamtal och liknande, jag hade även umgänge med bonus då jag och min man separerade en kortare tid.
    Vi trodde då att separationen var "för alltid" och mamman till min bonus tog upp frågan om fortsatt umgänge.
    Hade alltså fortsatt umgänge både genom pappan och genom mamman.
    Detta var många år sedan men det är skönt att veta att OM vi skulle separera någongång i framtiden (hoppas jag verkligen inte händer) så förlorar jag automatiskt inte "min" tös..
    Jag har även "rätt" att bli tillfrågad och involverad i samma utsträckning som föräldrarna i alla frågor som påverkar mig, tex regler, semestrar, umgängestider osv.

Mina skyldigheter är samma som till mina egna barn - både ekonomiskt och känslomässigt.
    Stötta som en förälder/extra vuxen, uppfostra, trösta, uppmuntra osv.

Så lever vi i vår familj och jag skulle inte kunnat leva med min man om vi inte haft samma syn på saken.
    Nu kom jag in i bilden när bonus bara var ett år - tror det hade varit stor skillnad om jag kommit in i bilden under tonåren tex...

Läste en intressant debattartikel angående detta tidigare idag..
    www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article16522441.ab

• mandelblomma

jag har få lagliga rättigheter men "förtjänar" in dem genom att vara en bra medmänniska i min styvdotters liv.
    Hon berättar mer saker för mig än för sin pappa i olika saker om henne och jag är en stor del av hennes liv.
    Men om det skulle gå till sin spets, om det blev någon viktig fråga där vi tyckte olika pappan, hennes mamma och jag så har de vetorätten .
    Nu är damen 17 år så det är inte direkt aktuellt, men så känner jag spontant att det måste vara.
    Samma sak gäller mina barn som maken är styvpappa till. Vetot har jag.

• Brumma

Håller naturligtvis med Mandelblomma i att föräldrarna har vetorätt i större frågor om vi inte skulle ha samma åsikt..
    Det är de mer vardagliga besluten jag menade. Sedan har det aldrig uppstått en sådan fråga och numera är bonus tonåring, så snart bestämmer hon själv.. :)

Svar på tråden Styvföräldrars rättigheter.