vad göra i Stockholm?
åker till sthlm i augusti, vad skall man göra i Stockholm? vad skall man inte missa?
det är inte så att det är första gången men det kanske finns riktiga pärlor där uppe? :)
åker till sthlm i augusti, vad skall man göra i Stockholm? vad skall man inte missa?
det är inte så att det är första gången men det kanske finns riktiga pärlor där uppe? :)
En båttur ut i skärgården! Det finns många olika öar att välja på: Grinda, Fjäderholmarna, Sandhamn, Utö mfl.
Promenader på natursköna platser som Djurgården och Hagaparken.
AQUARIA måste jag få tipsa om. Förvänta er dock köer. Det ligger på Djurgården nära Grönan, Junibacken och Skansen.
Är det vuxna eller barn som ska med?
Beror på om du åker i vuxet sällskap eller med barn. Har du barn med dig så kan du söka aktiviteter på barn i stan. Är ni enbart vuxna så skulle jag gå på en promenad på Söder, antingen med guide eller googla på "promenad Söders höjder". Promenader är bästa sättet att upptäcka guldkornen i en stad och man kan stanna till på mysiga ställen längs vägen.
Vi är två vuxna, det är nämligen jag och min svärmor. Hon älskar Stockholm dock går hon ju alltid till slottet/Vasamuseet, storkyrkan, Riddarholmskyrkan, gamla stan, rikstaden mm när hon är där men jag skulle gärna vilja se mer av Stockholm. Nu har jag ifs bokat hotell på söder. Så vi kanske hittar lite annat. Aquaria skall vi försöka gå på, men vi får se
Båttur låter inte helt fel heller! Har hört min syster säga att det finns second-hand butiker mm på söder? finns det bra fika/lunchställen där uppe som ni vill tipsa om. Tips tar tacksamt emot!
Aquaria tycker jag är helt värdelöst, man går igenom det på 30 min max! Vill iaf tipsa om Hallwyska museet om man är historieintresserad. Ligger vid Norrmalmstorg
Aquaria tycker jag också att ni ska skippa. Det är ett litet museum som passar yngre barn och jag tror att ni inte kommer att finna det så värt det. Hallwylska tror jag på däremot, som också det påpekats.
På Söder kan jag rekommendera Urban Deli vid Nytorget. God mat, jag brukar ta en tallrik med charkuterier typ parmaskinka, pata negra, kapris och oliver. Det är roligt att bara sitta där och titta ut på Nytorgets aktiviteter och alla människor som rör sig i lokalen. Det känns väldigt "stockholmskt" om du frågar mig som är Stockholmare. Varför inte unna er ett glas champagne till lunch?
Jag tycker inte heller att ni ska missa att promenera på Fjällgatan och blicka ut över Stockholm. Det är verkligen vackert. Det finns en kaffestuga om man är på det humöret också eller så kan man köpa glass om solen lyser. Fortsätt nedåt mot Slussen och ta en drink i Gondolens vinbar. De är också duktiga på alkoholfria drinkar (är gravid så jag vet). Det är jättemysigt och det kan vara kul att besöka Gondolen även om man inte tänker äta. Vacker utsikt om inte annat. På Södermalms torg (Slussen) har ni Stadsmuseet. Det är gratis eller kostar väldigt lite att gå in i alla fall och de har ofta intressanta utställningar om Stockholm och Stockholmare. Jag har varit där flera gånger och det kan jag rekommendera.
Second hand-butiker finns det gott om på Söder. Lisa Larsson på Bondegatan (inte långt från Urban Deli på Nytorget) är etablerade sedan länge och är en omtyckt butik. Du har också Beyond Retro och klassiska Myrorna.
Hoppas ni ska få det trevligt i min stad. Välkomna!
Jag vill lägga till ställen lite utanför Stan:
Boule&Berså http://www.boulebersa.se/
Mysig bar med möjligheter att spela boule
Buss Nr. 53 eller 71 från slussen. Tåg Saltsjöbanan Station Henriksdal.
Cosmonova, omnibiografen inne i Naturhistoriska Riksmuséet.
Mina 2 favoritmuséer är Nat.Hist. och Moderna Muséet
Nat.Hist ligger vid Frescati, T- Universitetet.
Moderna ligger ute på Skeppsholmen, ta buss eller gå från T-Centralen via Kungsan, och få en promenad förbi Grand Hotel, Nationalmuseum mfl coola byggnader.
I love my town, den är en perfekt turiststad på sommaren.
Tillägg, postade för snabbt:
COSMONOVA är en IMAX-biograf som projiceras på en gigantisk duk formad som en kupol, vilket ger känslan av att flyga i en helikopter ovanpå det filmade. Lite 3D-känsla. De har också riktiga 3D-filmer.
Mer info: http://www.nrm.se/besokmuseet/cosmonova.64.html
Ja, Boule och berså är verkligen ett bra tips. Lite väderbetonat dock för det är utomhus och man vill inte överaskas av regn. Är det varmt och soligt så är detta tips en riktig pärla för det ligger så vackert.
Vill också lägga till Fotografiska museet som ligger ungefär vid Slussen. Bra utställningar, fin utsikt och en bra lunchrestaurang.
Pride är ju alltid roligt! :)
Jag ääälskar fotografiska på söder! Har varit där massor med gånger
Fjäderholmarna är sevärt, de har en bra krog. Man kan även blåsa glas, riktigt kul.
Fåfängan på söder för lunch och bra utsikt.
Urban deli på nytorget (söder) för middag och drink. Mkt god fisksoppa.
Hammarby sjöstad har en bra second hand butik för barnkläder.
Thaibåten på söder (nere i norra hammarbyhamnen) för god thaimat och cool atmosfär om det är fint väder.
Hyra kanot eller trampbåt på djurgården (tror det är precis vid bron)
Hoppas ni får trevligt!