• Anonym (??)

vart kan jag vända mig?

Mitt ex och jag har barn tillsammans, han har dem två dagar varannan vecka. vi planerar att utöka umgänget så att det tillslut blir varannan vecka. Men pappan strular och gör att allt blir så himla svårt.
    vi bestämde att han ska ha barnen varannan fredag utöver han vanliga dagar med dom, så nu gjorde jag planer på deen fredag som han skulle ha dom, men sen fick han för sig att jag träffat en kille och blir därför sotis så nu säger han att han inte alls ska ha barnen den fredag. detta säger han eftersom han vet om mina planer och vill förstöra för mig. detta är inte första gången han gör på det här viset, så fort jag inte springer efter hans pipa så ställer han in umgänget med barnen för att han vet hur det sårar mig när barnen inte får åka till honom som de sett framemot, han verkar inte förstå att det sårar barnen.
    jag vet att han inte vill såra barnen utan enbart mig, men dom blir ju också drabbade :(

Vart kan jag vända mig för att få umgängesschema? finns sånt? 

• Svar på tråden vart kan jag vända mig?
  • Meduza

Kontakta familjerätten (socialtjänsten) i din kommun. Där kan ni träffas, samtala och göra upp ett umgängesschema efter hur ni tänker att det blir bra. Kanske bara samtalet behövs, tillsammans med tredje part. Att han förstår att du har ett liv också.
    Rätt löjligt och rätt vanligt sätt att försöka styra sitt ex på, försöka behålla någon slags kontroll... Och som du säger. Det drabbar ju barnen. Han kanske kan börja förstå det i ett samarbetssamtal. Svårigheter av det här slaget brukar ge med sig efter en tid, några månader. Kanske du ska ta ett ordentligt snack med honom utan barnen i lugn miljö och förklara hur du tänker. 

• Anonym (??)

Ok, tack! Men om han vägrar följa med dit, kan man göra något då eller är det bara att stå bredvid och kolla på när han fortsätter? Känner jag honom rätt så kommer ju inte vilja snacka med någon okänd, han vägrar ju att snacka enbart med mig..

• Meduza

De flesta kommer när de blir kallade till träff angående barnen. Bara de riktigt "svåra" fattar inte hur viktigt det är och struntar i det.
    Lycka till! 

Svar på tråden vart kan jag vända mig?