• Djursonen

Jag vet vad som ska hända

Jag vet vad som aka hända. Det handlar inte om något övernaturligt. Jag har nog bara enormt stark intuition. Blixtsnabbt dyker tankar upp som talar om för mig vad som ska ske. T ex i samtal, då vet jag ibland (ofta upplever jag det som) ordagrant vad den andre ska säga och det har aldrig någonsin slagit fel, mer än att några ord inte stämt. Någon annan som upplever samma sak?

• Svar på tråden Jag vet vad som ska hända
  • Mamori

Jag upplever ofta samma. Inte vad som ska hända i stora drag utan vad folk ska säga och göra. Jag har tänkt att det beror på att jag är empatisk och kan tolka små förändringar i tex kroppshållning etc hos andra. Jag märker också direkt om någon som tex kliver på bussen är ledsen även om den döljer det och jag inte känner personen. Det är ju bra på vissa sätt då det är ytterst svårt att ljuga för mig och jag lätt lär känna andra bra men samtidigt lite tråkigt att tex samtala då man vet vad den andra kommer säga. Vad tycker du om att ha det så?

• Mandel
    Mamori skrev 2013-05-17 18:30:06 följande:
    Jag upplever ofta samma. Inte vad som ska hända i stora drag utan vad folk ska säga och göra. Jag har tänkt att det beror på att jag är empatisk och kan tolka små förändringar i tex kroppshållning etc hos andra. Jag märker också direkt om någon som tex kliver på bussen är ledsen även om den döljer det och jag inte känner personen. Det är ju bra på vissa sätt då det är ytterst svårt att ljuga för mig och jag lätt lär känna andra bra men samtidigt lite tråkigt att tex samtala då man vet vad den andra kommer säga. Vad tycker du om att ha det så?
    Jag är lika dan!

Tyvärr är jag själv väldigt dålig på att lita på min egen intuition i många frågor och andra lyssnar inte heller på mig fast jag väldigt ofta har rätt.
    Vet inte varför jag kan säga saker och så blir det så som jag sagt eller varför jag vet saker som ingen har berättat osv.
    Är väldigt känslig för sinnesstämningar och läser som sagt av folk som öppna böcker. Mitt första intryck jag har fått av folk har stämt även ju mer jag lärt känna dem. Det kan ibland räcka med att säga hej till folk så har jag en uppfattning om dem som stämmer.
    Jag har försökt ge 2 personer en andra chans att försöka motbevisa att jag har haft fel i min bedömning av dem, men de var snarare värre än vad jag först kände

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Och just det, jag har den där otroligt fula ovanan att avsluta folks meningar om de inte är tillräckligt snabba eftersom jag vet vad de tänker säga...
    Försöker lära mig att vara tyst! 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Djursonen
    Mamori skrev 2013-05-17 18:30:06 följande:

Jag tycker inget särskilt om det, mer än att jag tycker det är lite fascinerande. Det jag vet innan det händer är i regel sådant som jag liksom intemskulle kunna tänka mig fram till, utan dt bara kommer och ofta är det helt ologiska saker. Som t ex om jag står och pratar med någon om inåt särskilt, kan jag plötsligt veta att personen nu kommer säga att det snart är badväder. Efteråt kan jag inte förstå hur jag kunde veta det, hur mycket jag än grubblar och analyserar.
  • Mamori
    Djursonen skrev 2013-05-17 19:02:06 följande:

Jag tycker inget särskilt om det, mer än att jag tycker det är lite fascinerande. Det jag vet innan det händer är i regel sådant som jag liksom intemskulle kunna tänka mig fram till, utan dt bara kommer och ofta är det helt ologiska saker. Som t ex om jag står och pratar med någon om inåt särskilt, kan jag plötsligt veta att personen nu kommer säga att det snart är badväder. Efteråt kan jag inte förstå hur jag kunde veta det, hur mycket jag än grubblar och analyserar.
    Haha, precis så där är det för mig också. Att jag kan komma på att nu kommer de att säga att det är snart badväder utan att vi talat om vädret överhuvudtaget. Men jag tänker att något får ju den personen att tänka på vädret, något får den att associera till det och då kan jag följa samma associationsbanor fast lite snabbare på något sätt
    Mandel skrev 2013-05-17 18:46:44 följande:
    Jag är lika dan!

Tyvärr är jag själv väldigt dålig på att lita på min egen intuition i många frågor och andra lyssnar inte heller på mig fast jag väldigt ofta har rätt.
    Vet inte varför jag kan säga saker och så blir det så som jag sagt eller varför jag vet saker som ingen har berättat osv.
    Är väldigt känslig för sinnesstämningar och läser som sagt av folk som öppna böcker. Mitt första intryck jag har fått av folk har stämt även ju mer jag lärt känna dem. Det kan ibland räcka med att säga hej till folk så har jag en uppfattning om dem som stämmer.
    Jag har försökt ge 2 personer en andra chans att försöka motbevisa att jag har haft fel i min bedömning av dem, men de var snarare värre än vad jag först kände

Jag tycker att det är lite kul varje gång någon ska berätta något "hemskt som kommer att förändra hela min bild av den personen och som de dragit sig för att berätta ett tag nu..." och så vet jag det redan :-P Lite kul då att säga "Jaha, menar du det med drogerna (eller vad det nu kan vara)?"

• PlayWood

Det är för att alla människor har en prefrontal-cortex. och det är bland annat en form av en "upplevelsesimulator". om jag minns rätt. så vi kan förutse hur saker kommer/kan utspela sig, och saker som har hänt. genom den informationen vi har hört/fått/sett osv. det är inget ovanligt, men endel verkar inte ens försöka förutse vad som ska hända, inte ens i tex filmer/serier. dom kanske vill ha kvar sin förvåning/intresse över filmen? och därför vill inte ens försöka gissa. :) 

• Mizzii

Jag vet ofta långt före vad som kommer ske/hända och vilka som kommer ringa/komma osv.

Faktist riktigt läskigt många ggr 

Love all of my kidz
Svar på tråden Jag vet vad som ska hända