• Miranda80

Är det fel att amma ofta??

Jag har en sex månaders bebis som fortfarande ammar ofta, han har varit sån sedan han föddes. en till två timmars mellanrum, dag som natt. 
    Bebisens pappa har hela tiden tyckt att jag ska ha fyra timmar mellan ammingarna, medans jag har ammat han när han är hungrig. 

Är det fler som ammar ofta, eller är jag ensam om det? ska man inte gå efter barnets behov av mat mer än efter klockan?

• Svar på tråden Är det fel att amma ofta??
  • Twiist3d

Självklart ska man gå efter barnets behov. Det gjorde jag iallafall.

If someone's trying to bring you down, it only means that you're above them.
  • vampyria2

Mina ungar har faktiskt också ätit som ditt barn och i dag är de alla hälsan själva, så orkar du med det så är jag helt övertygad om att det inte är någon fara för dina små.
    Det kan vara ett sätt för dem att få lite extra närhet och det betyder ju bara att de behöver det

Har ni börjat med någon annan mat än? Du ska se att när barnet går över till att äta mer fast föda så kommer det att bli längre mellan måltiderna

• Katja7403

I dagens läge brukar dom säga att amma så som det känns bra för dig och ditt barn. Är det med 4 timmars mellanrum så okej, är det mindre så är det också okej.

Det är i alla fall dom råd jag har fått. Huvudsaken är ju att barnet är nöjt. Och att du orkar med det.

• Miranda80

Skulle jag vänta fyra timmar varje gång skulle jag ha ett väldigt missnöjd bebis. :(

nu är han en väldigt nöjd bebis.:) visst är det lite jobbigt ibland, men det är ju bara en kort period i sitt liv. :)

har börjat med smakisar men han spyr av det. :(    

• aftereight

Jag går efter barnets signaler och inte efter klockan, så jag har egentligen inte ens koll på hur ofta han äter, men definitivt oftare än var fjärde timme. Dock äter han inte lika ofta på natten. Ibland har han till och med sovit en hel natt utan att äta. Glad

På BB sa dom att man skulle amma var 3:e 4:e timme, om dom sa det till er också, kanske din man tog det för bokstavligt? I början kan det ju vara bra att ha koll på klockan så att det inte går för långt mellan målen, men sen när amningen är igång ordentligt är det mycket bättre att gå efter barnets signaler, tycker jag. Det går sällan så långt att han börjar gråta av hunger, eftersom jag matar honom redan vid dom tidiga signalerna som t ex att han suger på händerna.

Nu är ju min son visserligen 3½ månad, så det kanske är lite skillnad. Jag tänkte helamma till 6 månader om allt fungerar bra.

• Miranda80

ja, så gör jag med, går efter bebisens signaler. det va ju förr i tiden som man skulle köra exakt efter klockan. :)

• carhe

Du har ett helt normalt amningsmönster. När man ammar reglerar det sig självt. Det där med 4 timmar emellan är något som man bestämde när det blev vanligt med modersmjölksersättning för där reglerades inte mjölkmängden naturligt. Innan dess var det ingen som funderade på det här med antal ammningar per dygn. Man ammar när man tror att det behövs.

• keron

Det är helt normalt att amma som ni gör :) Troligtvis skulle ert barn inte klara sig på att amma enbart var fjärde timma och du skulle inte klara att upprätthålla en tillräcklig mjölkproduktion. Låt barnet bestämma hur ofta och hur länge så sköter det hela sig själv Glad

Jag ammar vår 10 månaders fortfarande ca varannan timme, ofta dygnet runt. Vissa nätter vaknar han bara en gång. Han äter frukost och kvällsmål men ammas resten och ibland vill han ändå ha bröstet trots att han ätit gröt. Jag reglerar den fasta maten så får han reglera amningen

• Miranda80

Skönt att höra att andra har det likadant. :) jag tror också att min mjölk skulle sinat om jag skulle hållit fyra timmars mellan rum. Många har dock tyckt att man inte ska amma så ofta, men är glad att jag inte lyssnat på de. :) min lilla bebis har ökat i vikt jättebra, är en lite knubbis.

• Smurfan89

Jag går efter vad min lilla Jack vill själv, eftersom det inte bara är mat. Är ju även om han är varm/törstig eller behöver närhet o trygghet osv. :)

• Leona987

Det tycker inte jag!

Rekommendationer är just rekommendationer och det som gäller nu kanske inte gäller om några år. Lyssna på dig själv och till bebisens behov.

Om du och bebis är nöjda så kan det ju bara inte vara fel. Jag hade såna problem med amingen i början (ingen mjölk alls) och grät när hon fick ersättning. Efter 9 veckors intensivammande hade jag äntligen lyckats och gav upp ersättningen. Därefter bodde hon bokstavligt talat på mitt bröst och jag ammade heeela tiden kändes det som. Natt som dag. Jag kan inte se ngn nackdel i att hon åt hela tiden förutom att man inte hann med mycket annat och sov dåligt men det var det värt alla gånger tycker jag!

Så kör på i samma takt! :) 

• Nicolew

Det finns en intressant studie som visar att barn som får fri amning är mindre sannolika att bli överviktiga när de är vuxna eftersom de vid tidig ålder lär sig att själv kontrollera sitt ätande, vilket ju är en bra anledning att fortsätta som du gör. Däremot kanske det är uttröttande att ta fram brösten varje timme i längden. Det kan ju inte vara så lätt när du ska göra ärenden :S Gör vad som känns bäst för dig, uppenbarligen mår barnet bäst av att de amningsrutiner han har nu :)  

• Miranda80

Tack för alla svar, då vet jag att jag gjort rätt iaf när jag gått efter vad bebisen behöver. :) bara min pojk mår bra så är jag nöjd.

Svar på tråden Är det fel att amma ofta??