• Tallkotten

Jag behöver komplettera amningen med ersättning. Fler?

Sonen är 2 1/2 månad och går inte upp i vikt som han ska tom gått ner sen sista vägningen för en vecka sedan.

Hur mycket ersättning kompletterar ni med?

Kör ni både och vid varje mål eller kör ni varannan?

• Svar på tråden Jag behöver komplettera amningen med ersättning. Fler?
  • Tallkotten

johannawe

sonen tog ett tag på sig att nå födelsevikten, men sen tog han ett rejält viktskutt och vid vägningen förra veckan hade han planat och idag dessutom gått ner lite   

• johannawe

Kan det vara en tillväxtperiod som ställer till det då? Annars tror jag som Emmis skriver att börja amma båda brösten innan du ger ersättning alt amma oftare så kommer du nog täcka upp hans viktbehov, brukar ta några dagar maratonamning att öka mjölkproduktionen dock.

• Emmis
    Tallkotten skrev 2013-05-16 21:49:02 följande:
    johannawe

sonen tog ett tag på sig att nå födelsevikten, men sen tog han ett rejält viktskutt och vid vägningen förra veckan hade han planat och idag dessutom gått ner lite   
    Tillväxt?
    Jag ammade bara ett bröst åt gången med sonen (helammades sex månader), men i tillväxterna hände det att jag fick amma från båda brösten vissa mål för att han skulle bli nöjd.
    Töm absolut alla dina egna resurser innan du tar ersättningen om du vill gå tillbaka på helamning senare igen.
  • Emmis

Värt att veta också är att det fylls på hela tiden. Så är han inte nöjd efter att ha ammat på båda brösten kan det vara värt att börja om på det första igen. Är det en tillväxtperiod så kommer det hjälpa upp produktionen. Men det tar ju sin tid och tråkigt är det att sitta parkerad i soffan hela dagarna.

• Evel

Hej!
    Jag måste också komplettera med ersättning på kvällen. Har dock problem med det då hon vägrar äta det. Tyvärr så hinner hon alltid somna efter 20min på ena bröstet så hon är inte intresserad av att amma mer. Hon skriker ofta vid amning och innan hon ens fått tag på bröstet.
    Vet inte vad jag ska göra..
    Ibland äter hon riktigt bra och jag hör att hon får i sig mycket och känner det men det är tyvärr sällan.
    Hon är 2månader och fram till 1månad så ökade hon bra i vikt men nu står hon ofta still.
    Några råd?

• Evel

Eller några råd om hur jag ska få i henne ersättning...

• Evel

Och dem som säger att man ska amma hela tiden för att öka produktionen.
    Hur gör man om barnet inte vill amma.
    Väcker ni dem när dem sover?

• hannis

Evel: Det blir ju iofs ingen skillnad med ersättning. Hon lär ju somna då med...

Hyr ofta väger du henne? Det verkar som du väger väldigt ofta eftersom du säger att vikten "ofta" står still. Min son är 2 månader och jag väger honom 1 gång/månad.

Min son ammar aldrig så länge som 20 min och aldrig från båda brösten.

• Evel

Ok. Ja jag har vägt henne mellan gångerna hos BVC. Så det är väl minst varannan vecka.
    Skönt att höra att din amning låter som min när min amning fungerar.

• veh

Jag ammade med amningsnapp och kompletterade med ersättning. Detta gjorde vi redan Fårö början. D räckte det med ett extramål, och efter ett kort tag i såg jag att det jag läckte från ena bröstet medan barnet sög på andra kunde samlas upp och ges istället för ersättning. När du säger att barnet inte har rätt teknik, hur tror du då? Jag fick ibland trycka litet på mitt barns haka för att få barnet att öppna munnen mer. "Ta bort amningsnapp" skrev någon so. Tips. Jo, skitbraförslag -eller inte... utan den hade iaf jag inte kunnat amma alls... Mina bröstvårtor är inåtvända, och utan amningsnapp fick barnet inget grepp. Efter några minuters amning kunde man vid ena bröstet ta bort amningsnappen, och barnet fick grepp om hen försökte snabbt nog, innan bröstvårtan sjönk in igen...Men det gick aldrig på andra så det kändes mer rimligt att ha amningsnappen helt och hållet... Angående amma från båda brösten så har jag alltid erbjudit båda. Våra matningar tog ofta lång tid, int alls ovanligt att det tog 45 min i snitt. Men å andra sidan stod sig barnet ofta i några timmar då också... Sedan har jag varvat vilket bröst jag börjat med. Slutligen: extramatningen började vi med en gång om dagen, och vi valde på kvällen eftersom vi såg det som en fördel att den matningen kom när pappan var hemma så att han fick mata. Samtidigt kunde jag sova under tiden, och få litet mer sammanhängande sömn mellan matningarna. Typiskt var nog att jag ammade så jag var klar runt 20-tiden, sedan gick jag och la mig och sov tills pappan kom in med barnet för amning vid kanske 01-tiden på natten. Vi försökte att barnet var vaken åtminstone senare delen av denna tiden, så efter amning där på natten så sövdes barnet, och ganska snart så blev det ett etablerat nattsovpass där, som bara blev längre och längre...

• skogsvitter
    Evel skrev 2013-05-21 01:05:24 följande:
    Och dem som säger att man ska amma hela tiden för att öka produktionen.
    Hur gör man om barnet inte vill amma.
    Väcker ni dem när dem sover?
    Ja. Går de inte upp i vikt och de somnar ifrån maten så måste man väcka dem.
  • skogsvitter
    Evel skrev 2013-05-21 00:58:05 följande:
    Hej!
    Jag måste också komplettera med ersättning på kvällen. Har dock problem med det då hon vägrar äta det. Tyvärr så hinner hon alltid somna efter 20min på ena bröstet så hon är inte intresserad av att amma mer. Hon skriker ofta vid amning och innan hon ens fått tag på bröstet.
    Vet inte vad jag ska göra..
    Ibland äter hon riktigt bra och jag hör att hon får i sig mycket och känner det men det är tyvärr sällan.
    Hon är 2månader och fram till 1månad så ökade hon bra i vikt men nu står hon ofta still.
    Några råd?
    Har du kollat att hon verkligen har rätt grepp? Försök väcka henne till henne om hon somnar och lägg henne vid det andra bröstet. Jag fick lov att börja amma från båda brösten varje gång med min äldsta dotter.
  • skogsvitter
    Tallkotten skrev 2013-05-16 21:49:02 följande:
    johannawe

Låter ju absolut som en tillväxtperiod och då måste man ju börja amma mer, tex amma från båda, amma tätare eller maratonamma under några timmar i sträck i ett par dagar. Att inte amma på flera timmar så som du skrev tidigare, då kommer din mjölk sina rätt så omgående...
  • Alexi

Veh: fast barnet suger ju inte på bröstvårtan, alltså bör dess utseender inte spela någon roll för amningen. Min dotter fick inte tag om bröstet i början men efter ett par veckor gick det utmärkt utan amningsnapp. Det handlar ju om träning och att bebisen växer och blir starkare.

• Evel

När hon väl tar grepp så har hon ett bra grepp. Problemet är att hon inte vill ta ett grepp utan skriker så fort jag lägger henne nära bröstet. Väcker jag henne så blir hon bara arg igen eftersom hon inte vill läggas ner vid bröstet utan enbart ligga över axeln och att man ska gå runt med henne tills hon somnar.

• johannawe

Evel: kör du fri amning? Eller efter klockan? Kan det va så att bebis är för hungrig och därför skriker? Då kan man testa att få igång utdrivningsreflexen redan innan bebisen börjar äta.

• Evel

Hon får när hon vill. Det är upp till henne när hon vill äta. Men när hon somnar lägger jag ner henne i sängen för att kunna ta hand om min stora. Så fri amning i den mån det går då storasyster också måste få mat, ny blöja osv...min lilla har dock hållt ett regelbundet ätande från start ungefär var tredje timme men vill hon mer så får hon ju det såklart!

• skogsvitter

Låter som att hon har ont, kan hon ha råkat få öroninflammation? Min äldsta hade det i den här åldern, hon betedde sig just så här!  Det låter som klassiskt beteende vid öroninflammation, det gör väldigt ont att ligga i amningsposition. Det kan också vara reflux, samma sak där att själva positionen kan vara obehaglig eller tom smärtsam. Det kan också vara att hon kopplat amningen till smärta, vilket kan vara resultat av reflux då det är vanligt att de får ont efter amningen, men det kan också vara allergi mot komjölk. Så jag skulle råda dig precis som så många andra att också sluta med alla komjölksprodukter Evel. Laktosfritt räcker då inte utan alla mjölkprodukter måste bort.

Allergi mot komjölk påverkar förövrigt ofta vikten negativt, men å andra sidan är det ju inte så konstigt om hon tappar i vikt när hon verkar ha så svårt för att äta och uppenbarligen då får ont av amningen av någon anledning. Hoppas ni hittar vad som är fel!

• Evel

Skogsvitter: tack för råden! Ska hör med BVC om detta. Dock har hon ätit väldigt bra idag så hoppas hoppas att det håller i sig.
    Vägde henne idag dock med en annan våg men enligt den hade hon gått upp 100g trots strul sen hon vägdes i torsdag. Får se i övermorgon då hon har en ny tid.

Svar på tråden Jag behöver komplettera amningen med ersättning. Fler?