Skugga över äggledare på VUL
Jag och min man har precis påbörjat en fertilitetsutredning.
På första besöket på kliniken fick vi besked om att hans simmare var jättebra, hurra för det!
Sedan var det dags för mig.
Hon såg direkt att jag tydligen har bakteriell vaginos (har inte märkt detta) och jag fick recept på vagitorier med hem. Troligtvis har jag haft det i många, många år, eftersom jag vet att det luktade apa i början när vi var tillsammans och vi hade sex. Då stack jag dock huvudet i sanden och sen försvann lukten med tiden. Jag tänkte att allt var bra...
Sedan gjorde hon VUL och såg en fin livmoder och normalstora äggstockar med många svarta fläckar i (äggblåsor?), vilket jag förstod var bra ;) En äggblåsa på höger sida var stor och hon trodde att jag precis skulle ha ägglossning. Detta stämmer bra med tanke på vilken dag i cykeln jag var, dag 15. På morgonen hemma hade jag dock fått negativt ägglossningstest, även dagen innan på dag 14. Har fått positivt dag 15 de senaste 4-5 månaderna.
Sen till det tråkiga. Hon blev tyst och fundersam. Det fanns en svart skugga där höger äggledare borde vara. Hon sa att det kanske kunde vara en tarm, eller att det kunde vara vätska efter ägglossning, att vi precis missat den. Vilket inte känns så trovärdigt eftersom jag fick negativt på testet på morgonen.... (Jag antar att detta blev månaden med utebliven ägglossning - det kan ju hända ibland, alternativt att den kom dag 16. Tog inget test då...) Det tredje, och tråkiga alternativtet, skulle vara en vätskefylld äggledare och då är det IVF som gäller sa hon.
Jag opererade bort blindtarmen för 10 år sedan och hon sa att det kan ha orsakats då. Jag har dock inte känt några symtom förrän precis nyligen.
Förra och förrförra cykeln har jag känt ett obehag precis vid äggstocksregionen på höger sida mellan ägglossning och mens. Det kändes som en molande obehag, värk är ett för starkt ord, ffa när jag satt ner.
Förr-förra månaden var det såpass ordentligt att jag ringde sjukvårdsrådgivningen som rekommenderade mig att åka in om det blev värre eller om det inte försvann när mensen kom. Månaden därpå var obehaget inte lika stort så jag struntade i det då eftersom jag snart skulle till kliniken...
Tänker att detta kanske kan vara symtom på något annat, om blindtarmshistorien inte är orsaken.
Hur som helst känner jag mig jätteledsen och orolig idag... Har förstått att man bör operera bort en eller båda äggledarna om det är så att den är vätskefylld för att lyckas med IVF. Att vätskan annars kan "förgifta" livmodermiljön.
Det känns extra tråkigt eftersom jag precis har opererat bort sköldkörteln efter överfunktion i den och jag hade såklart en förhoppning om att det var orsaken till att jag inte har blivit gravid.
I början av juni ska jag tillbaka och göra äggledarspolning och då kommer hon ju titta igen.
Nu till mina funderingar:
- Är det någon som har sett svarta skuggor på VUL som sedan visat sig inte vara någon fara?
- Får ni någon annan tanke av det ni läser?
- Är det rutin att man opererar bort äggledarna om de är vätskefyllda eller är det hemskt olika beroende på var man bor?
- Bör man prova att bli gravid först ändå eller bör man opereras så fort som möjligt?
Jag kommer såklart ställa alla frågorna på kliniken, men de dök upp först när vi åkt därifrån...