• Trixxy

Är det bara jag som tycker att de nya moderna barnvagnarna är urfula??

De nya barnvagnarna med 2 snurrande kundvagnshjul där fram.
    Sittdelen som inte är mysig eller skön för 5 öre för ett barn utan enbart är en ren och skär modegrej för föräldrarna. 
    Tacka vet jag en barnvagn med 4 lika stora hjul, en stor sittdel som man kan mysa med filtar etc.

En grej till jag tänkte på.
    BVC har ALLTID  sagt "låt inte barnen sitta längre än nödvändigt i babyskyddet, för det påverkar den lilla ryggen".

Det rådet verkar vara som bortblåst nu då det finns atrapper att sätta på barnvagnarna så att man kan gå runt och shoppa med bilbarnstolen PÅ vagnen..fruktansvärt
    Blir ledsen när jag ser hur jäkla obekvämt det är för det lilla barnet  

• Svar på tråden Är det bara jag som tycker att de nya moderna barnvagnarna är urfula??
  • Indianica
    straw2008 skrev 2013-05-15 09:09:03 följande:

Fast alla i tråden beskriver att de kör sina 4 hjulingar utan att häva sig eller utan någon som helst ansträngning. Konstigt för jag upplever samma som du, att det är fruktansvärt jobbigt att köra en 4 hjuling.
    Jag är 158 cm och nätt i kroppen , men har inte haft problem ens med min Emmaljunga syskonvagn som verkligen breddmässigt var den "pansarvagn" många skriver om här. Troligen är det väl så att folk som köper en så lätt vagn som möjligt helt enkelt är/blir mindre vältränade än folk som bryr sig mindre om att vagnen ska vara så lätt  som möjligt. Att lyfta upp en vagn på bussen själv är så klart ett rent helvete, men får man hjälp är det bland det lättare man kan göra anser jag. Däremot är det säkert så att de här extremlätta vagnarna lätt kan "svicha runt" hörn och så, men det är just det vi med tyngre vagnar vill undvika, att ha tyngd i vagnen går att man upplever en känsla av kontroll. Jag vill inte ha en vagn som flyger och far, jag vill ha en vagn som står stadigt på jorden och min kropp anpassas väl delvis också efter vagnen, dvs. en tung vagn ger en stark kropp.
  • EllisBell

Smaken är olika. Jag skulle aldrig köpa en Emmaljungatraktor. Av samma skäl som jag inte skulle ta på mig Foppatofflor eller trekvartsleggings under kjol.

• La Lola
    EllisBell skrev 2013-05-16 06:05:58 följande:
    Smaken är olika. Jag skulle aldrig köpa en Emmaljungatraktor. Av samma skäl som jag inte skulle ta på mig Foppatofflor eller trekvartsleggings under kjol.
    Samma skäl? Vilka är det?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MrsPP
    Ja barnvagnen är väl lika fula som föräldrarna och barnen (speciellt barnen, de ser så läskiga ut, dessutom är dom så himla små, äckligt, blä).
  • Blixtlås

Jag som reumatiker och problem med axlar, rygg, handleder med mera tycker det är toppen att det finns flera olika typer av vagnar att välja mellan. Vill själv ha en "rejäl" vagn med fyra lika stora hjul, vart in i barnaffär och fick prova både en med lika stora fasta hjul och en med lika stora, svängbara fram, hjul. Och kände då vad mycket lättare det var för min kropp att vända en vagn med snurrhjul än en vanlig vagn.

Så tycker inte man ska döma ut en viss sort bara för att man själv inte tycker den är snygg etc. Sen är det dessutom i flera fall samma sittdel på de med svängbara hjul som på de med fasta hjul. Tycker inte man ska påstå saker man inte har belägg för och sen dra alla vagnar av samma typ mer en och samma kam, men det är min högst personliga åsikt

• kara84

Förstår inte riktigt den här diskussionen. Vad är problemet egentligen?

Barnet sitter inte mindre bekvämt bara för att man har svängbara hjul.

Sen är det en smaksak vad man tycker är snyggt.

• Vila

Ni som har vagnar med snurrhjul, hur fungerar dom att köra i skogen på stigar med rötter och sånt. Hur fungerar dom att köra på grusvägar, på sandstranden i trädgården och i snö? Nyfiken bara.

• Zayco
    Vila skrev 2013-05-16 16:17:36 följande:
    Ni som har vagnar med snurrhjul, hur fungerar dom att köra i skogen på stigar med rötter och sånt. Hur fungerar dom att köra på grusvägar, på sandstranden i trädgården och i snö? Nyfiken bara.
    Man kan ju låsa hjulen så bör dom funka bra
  • Cornellia
    Vila skrev 2013-05-16 16:17:36 följande:

Nu har visserligen jag en trehjuling med ganska stort hjul fram, men det fungerar utmärkt, har aldrig behövt låsa hjulet även om jag vet att det går.
  • EllisBell

La lola: Att jag tycker det är förfärligt fult. Jag köper inte fula skor eller en ful jacka etc oavsett hur praktisk när det finns sånt som är snyggt OCH praktiskt.

• Vila

Zayco och Cornellia: tack för infon. Har aldrig haft svängarna hjul så jag visste inte ens att det gick att låsa dem.

• La Lola
    EllisBell skrev 2013-05-16 16:24:33 följande:
    La lola: Att jag tycker det är förfärligt fult. Jag köper inte fula skor eller en ful jacka etc oavsett hur praktisk när det finns sånt som är snyggt OCH praktiskt.
    ok...
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Är det bara jag som tycker att de nya moderna barnvagnarna är urfula??