Försöker gå ner i vikt - blir motarbetad av sambo
Har en underbar sambo här hemma, MEN han envisas med att alltid köpa hem kakor, bullar, vitt bröd, läsk, saft godis mm även om jag påpekar att jag försöker gå ner i vikt och att det han gör inte hjälper det minsta.
Han vill inte äta grönsaker, därför köper han inga heller. Det får jag göra.
Om jag till exempel handlar en gång för 500 kr så är det mestadels fisk, grönsaker, frukt, kyckling, riktig grädde, riktigt smör mm, medans han lägger sina 500 kr på margarin (uäck!), matgrädde, bröd, kakor, massor av läsk, snacks, glass, massor av juice osv.. Det känns som att han inte bryr sig om vad jag vill och hur jag mår?
Oftast handlar vi tillsammans och då har jag svårt att säga ifrån när han börjar packa korgen full med onyttigheter, så oftast är det sånt som vi har hemma.
Är det enbart jag som handlat de senaste två veckorna (frysen full med kött, grönsaker och fisk plus salladsskålar i kylen, då tycker han att det inte finns något att äta hemma och åker iväg och handlar hem det han vill ha istället...
Handlar jag så som jag skrev ovan att jag gjorde, då tycker han att det blir för dyrt...
Vi lägger likadana summor pengar men på helt olika saker, bara det att han tycker att det jag köper är onödigt och då plötsligt är det "dyrt och inget att ha"...
Jag har ca 10 kg övervikt och vill verkligen bli av med dem, men känner inte att jag får det stöd hemifrån som jag skulle vilja ha.
Även han är lite överviktig med ett par kg, men han tränar och cyklar nästan varje dag och anser att "tränar man så kan man äta vad man vill" vilket jag inte riktigt håller med om.
Häromkvällen gjorde han en skål glass med tillbehör till sig själv och frågade om jag också ville ha, då sa jag nej men lik förbannat kommer han ut med en skål till mig ändå..
Hur ska jag lägga fram det här för honom, att jag VILL ner i vikt och att jag inte tycker vi borde handla hem så mycket onyttigheter i fortsättningen? :(
Jag blir bara seg och får ont i huvudet av det vi äter nu, därför är motivationen till träning inte heller på topp..