Dr Mupp skrev 2013-05-14 06:28:38 följande:
Fenomenet för lite mjölk är ett västerlänskt problem och beror på att mamman ammar för sällan eller att taget inte är optimalt. Fortfarande tror mammor att man ska amma med 4, 3, 2 timmars intervaller och sen klagar på för lite mjölk. Seriöst mammor tror ju att man intensivammar om man ammar varannan timme. Tittar man på urpsungrsbefolkningars amningsmönster så ammar de i snitt kring 70-90 ggr per dygn och där finns det ingen som har för lite mjölk.
Jag hade för lite mjölk trots att jag i princip ammade hela tiden, hade inte ens tid att äta eller sova för att jag bara ammade. Längsta paus på max nån timme ett par gånger per dygn (bebisen sov), annars endast paus vid blöjbyte och tvätt då nådde jag inte att amma. Efter ett par dagar orkade jag inte längre och gav ersättning, vilken lättnad, bebisen slutade skrika och blev nöjd.
Efter två månader lyckades jag sluta med mellanlägget (bebisen lyckades inte få tag utan i början) och för första gången kände jag att det "rann till" och spände lite grann i brösten. Då förstod jag att det måste ha berott på denna.