• Papalayanz

LCHF, något för mig??

Jag är konstant sötsugen och har provat viktväktarna men jag klarar det inte!!! Jag faller dit! Trots att jag äter långsamma kolhydrater, äter lagom ofta och undviker lightläsk, osv. Nu funderar jag på lchf men har hört så mycket dåligt. Har hört mycket bra också och är nyfiken! Tror ni det kan fungera på sötsuget? Är det en diet som är farlig? Blir man trött, trög och slö av den? Ni som testat eller vet får jätte gärna svara!!

• Svar på tråden LCHF, något för mig??
  • Mandel

JAG har inte blivit trött, trög eller slö av LCHF. Det var jag redan innan
    Skämt åsido så mår jag bra och sötsuget har försvunnit. Är faktiskt piggare och gladare och mindre svullen om magen, sover bättre, äter mindre osv.
    Har inga som helst problem att träna på fastande mage. Kan springa en mil utan problem fast jag inte ätit på över 16 timmar.
    Har inte sämre minne nu än tidigare och jag kallas hököga för att jag lägger märke till saker och kommer ihåg detaljer...

Det är dock väldigt individuellt och det kan ta lång tid innan socker suget försvinner och man kan behöva vara superstrikt för att komma igenom. En del klarar inte av grädde eller lightläsk innan de trillar dit på sockerbehovet igen.
    En del märker inte av några övergångsbesvär och en del kan ha i flera veckor. För en del går det aldrig över så de slutar.

Det viktigaste är att läsa på ordentligt innan du börjar så du vet vad du ger dig in på och vad du vill ha ut av det hela. 
    Det handlar inte om att käka en massa fett utan att byta ut spannmålsprodukter, socker och rotfrukter mot grönsaker samt att istället för att köra med fettfria/lättalternativ tar man fullfeta. 
    Äkta majonnäs istället för lätt eller fettfri osv. Inte att man helt plötsligt trycker i sig en hel tub majonnäs.
    Smör eller rapsolja istället för margarin och så klart inte käka 100g kryddsmör till allt utan steka sin köttbit eller grönsaker i äkta smör.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Kanske ska tillägga att jag ätit LCHF i över 2 år och det största problemet är omgivningens eviga hackande på hur farligt det är.
    De har dock inte läst en endaste bok utan sett rubriker på aftonbladet.
    Jag har läst en hel del böcker i ämnet. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • 123

För mig har det funkat jättebra men det kan såklart vara individuellt. Läs på ordentligt innan du börjar och lyssna på kroppen. 

• Gladskit

Jag har också käkat LCHF i över två år och trivs jättebra med det så jag kommer garanterat att fortsätta! Jag har kört en väldigt enkel variant, hyfsat "ren mat" lagad på fullfeta produkter och sedan så är tillbehören utbytta från pasta, ris el. potatis till kokt broccoli, blomkålsmos, grillad sparris, zucchini-tagliatelle eller något annat. Det funkar hur bra som helst.

Första veckan kan vara tuff. När jag varit lite mer liberal i perioder (främst lagt till mer bär, frukt och potatis) och vill starta om så kan jag uppleva att jag får huvudvärk de första dagarna. Men det går oftast över genom att jag tänker på att dricka mer.

Tänker man ge LCHF ett ärligt försök så bör man, tycker jag, läsa på innan så att man vet vad det handlar om och vad det är tänkt ska hända i kroppen. Att läsa Matrevolutionen eller Andreas Eenfeldts blogg Kostdoktorn är ett tips. För det går INTE ut på att äta ägg, grädde och bacon till förbannelse. Och man äter oftast INTE noll kolhydrater när man äter LCHF, man väljer bara bort de synliga kolhydratkällorna. Kolhydrater får man i sig ändå genom mejerier och grönsaker. Så det är inte NO carb utan LOW carb.

• Papalayanz

Nu har jag läst på på kostdoktorn. En superbra sida med så mycket info. Har även sett de olika videorna som de har. Jag kommer börja i morgon. Det känns som om man får äta väldigt god mat! Äntligen bli mätt, äntligen få äta fett utan panik!

• Gladskit
    Papalayanz skrev 2013-05-14 10:14:32 följande:
    Nu har jag läst på på kostdoktorn. En superbra sida med så mycket info. Har även sett de olika videorna som de har. Jag kommer börja i morgon. Det känns som om man får äta väldigt god mat! Äntligen bli mätt, äntligen få äta fett utan panik!
    Det får man! Och det är ingen konstig mat heller
Svar på tråden LCHF, något för mig??