Jag har också käkat LCHF i över två år och trivs jättebra med det så jag kommer garanterat att fortsätta! Jag har kört en väldigt enkel variant, hyfsat "ren mat" lagad på fullfeta produkter och sedan så är tillbehören utbytta från pasta, ris el. potatis till kokt broccoli, blomkålsmos, grillad sparris, zucchini-tagliatelle eller något annat. Det funkar hur bra som helst.
Första veckan kan vara tuff. När jag varit lite mer liberal i perioder (främst lagt till mer bär, frukt och potatis) och vill starta om så kan jag uppleva att jag får huvudvärk de första dagarna. Men det går oftast över genom att jag tänker på att dricka mer.
Tänker man ge LCHF ett ärligt försök så bör man, tycker jag, läsa på innan så att man vet vad det handlar om och vad det är tänkt ska hända i kroppen. Att läsa Matrevolutionen eller Andreas Eenfeldts blogg Kostdoktorn är ett tips. För det går INTE ut på att äta ägg, grädde och bacon till förbannelse. Och man äter oftast INTE noll kolhydrater när man äter LCHF, man väljer bara bort de synliga kolhydratkällorna. Kolhydrater får man i sig ändå genom mejerier och grönsaker. Så det är inte NO carb utan LOW carb.