• ikii84

Varför går jag inte ner i vikt?

Jag försöker gå ner i vikt men ingenting händer... Så här ser en dag ut ungefär.. Frukost: Två knäckebröd med keso och lite aromat ett glas vatten Lunch: Ett fullkornsbröd med en skiva ost ett glas vatten eller juice. Mellanmål: keso alt en frukt Middag: oftast någon typ av sallad med antingen räkor eller kyckling. Äter vi tex grillat väljer jag en liten kött bit och sallad och undviker helt potatis osv. Är det här fel mat? Jag hatar min jävla kropp. Har ett fysiskt krävande jobb och jag går varje dag. Vad gör jag för fel?

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Snorpi
    Pastell1983 skrev 2013-05-13 18:46:37 följande:
    Du hatar din kropp, har ett BMI på 19 alltså nästan underviktig, och äter 800 kcal om dagen. Do the math....sök hjälp!
    Jag håller med! Du sliter otroligt mycket på din stackars kropp.
  • ikii84

Jag har alltid haft en kontroll på min kropp och min vikt... Känns som jag har tappat greppet! Är inte van vid att ens känna mig hungrig som jag faktiskt ibland gör nu.

• Pastell1983
    ikii84 skrev 2013-05-13 19:20:57 följande:
    Jag har alltid haft en kontroll på min kropp och min vikt... Känns som jag har tappat greppet! Är inte van vid att ens känna mig hungrig som jag faktiskt ibland gör nu.
    Ja, kroppen förändras. Och jag förstår att du är hungrig om du äter så lite och jobbar hårt. Det håller inte i längden. Kroppen behöver näring, och energi.
  • BobRob

Börja äta mer, nu! Genom att svälta dig riskerar du att skada din metabolism permanent så att du aldrig kan äta normalt. Gör såhär, öka kalorimängden med 500 kcal per dygn extra varje vecka. När du börjar gå upp i vikt (flera dagars vägning i följd) så vet du att din jämnviktsnivår är strax därunder. Backa nu med 500 kcal och håll detta. Se till att äta minst 1,5 g protein och 0,75 g fett per kilo kroppsvikt, resten kolhydrater och börja med någon form av styrketräning. Eftersom du misshandlat sin kropp kanske det tar ett tag, men denna metod fungerar, garanterat för alla om man följer den. Exakt vad du sen äter spelar mindre roll, du kan äta kakor och glass om du vill så länge sammansättningen blir rätt.

• ikii84
    BobRob skrev 2013-05-28 18:59:16 följande:
    Börja äta mer, nu! Genom att svälta dig riskerar du att skada din metabolism permanent så att du aldrig kan äta normalt. Gör såhär, öka kalorimängden med 500 kcal per dygn extra varje vecka. När du börjar gå upp i vikt (flera dagars vägning i följd) så vet du att din jämnviktsnivår är strax därunder. Backa nu med 500 kcal och håll detta. Se till att äta minst 1,5 g protein och 0,75 g fett per kilo kroppsvikt, resten kolhydrater och börja med någon form av styrketräning. Eftersom du misshandlat sin kropp kanske det tar ett tag, men denna metod fungerar, garanterat för alla om man följer den. Exakt vad du sen äter spelar mindre roll, du kan äta kakor och glass om du vill så länge sammansättningen blir rätt.

Jag kommer nog inte kunna äta normalt igen. Har haft anorexia och nu när man försöker äta okej så blir man fet direkt.
  • PerG
    ikii84 skrev 2013-05-28 22:11:21 följande:

Jag kommer nog inte kunna äta normalt igen. Har haft anorexia och nu när man försöker äta okej så blir man fet direkt.
    Om du har haft anorexia antar jag att du fått professionell hjälp tidigare?

Fet direkt blir du knappast utan det är väl troligtvis så att din kroppsuppfattning inte stämmer överens med verkligheten ännu? Vid ett BMI på 19.7 har jag svårt att tro att du på något sätt kan se fet ut. Har du utomstående (som ej har anorexia) som kan ge dig ärliga svar på hur din kropp ser ut?
  • ikii84
    PerG skrev 2013-05-28 23:02:36 följande:
    Om du har haft anorexia antar jag att du fått professionell hjälp tidigare? Fet direkt blir du knappast utan det är väl troligtvis så att din kroppsuppfattning inte stämmer överens med verkligheten ännu? Vid ett BMI på 19.7 har jag svårt att tro att du på något sätt kan se fet ut. Har du utomstående (som ej har anorexia) som kan ge dig ärliga svar på hur din kropp ser ut?

Min sambo säger att jag har "valpa fett" som han så fint kallar det...
  • PerG
    ikii84 skrev 2013-05-28 23:04:20 följande:

Min sambo säger att jag har "valpa fett" som han så fint kallar det...
    "valpa fett"? Som i positivt eller negativt? Har din sambo/har haft ätstörningar också?

Jag tycker det låter väldigt knasigt att man överhuvudtaget kan ha något "löst" fett vid en så låg vikt. Jag blir väldigt nyfiken på hur din kropp faktiskt ser ut med den vikten och längden? Kan du tänka dig att lägga upp en bild (så anonym bild som möjligt om du vill såklart)? 
  • ikii84

Negativt tar jag det som. Folk runt omkring säger att jag är liten själv känner jag mig väldigt svullen och klumpig. Det blir ett handikapp nästan när man drar sig från att träffa folk gå på fester osv. Jag känner själv att kroppen dränks i fett. Spelar ingen roll vad jag gör längre...

• Dominant
    Oförglömlig skrev 2013-05-13 16:48:10 följande:
    du behöver minst 800 kalorier om dagen och mer de dagar du tränar annars går kroppen in i sparläge och då går du inte ner alls.

Hur menar du att den påhittade teorin fungerar rent fysiskt?

Om man inte äter, så gör kroppen ändå av med mängder med energi, genom uppvärmning och rörelse. Varifrån tas den energin menar du om man inte då går ner i vikt? Är du måne ett snille som kommit på en process som kan producera energi från tomma intet?
  • ikii84

Okej... Som vanligt idag... Jag käkar 50 gram (ca) keso och jag känner hur allt sväller. Likadant varje gång jag ätit. Kan kroppen svälla på det sättet eller är det bara inbillning? Kan inte se mig naken inspegeln längre.

• Zizzy Zimsson

Ditt problem är inte vikten utan din ätstörning och din syn på dig själv.

Sök  hjälp så du kan sluta noja. Glad

Och ta ett snack med din sambo om han envisas med att elda på din noja (genom att kalla det valpfett) när han borde veta att du har en ätstörning. Han ska stötta, inte stjälpa. 

• Biffus
    BobRob skrev 2013-05-28 18:59:16 följande:

1,5 g protein per kg kroppsvikt kommer att tära på hennes lever, som troligtvis inte mår särskilt bra av hennes låga matintag. Proteinintaget bör ligga på 10-15%
  • ikii84
    PerG skrev 2013-05-28 23:15:26 följande:
    "valpa fett"? Som i positivt eller negativt? Har din sambo/har haft ätstörningar också? Jag tycker det låter väldigt knasigt att man överhuvudtaget kan ha något "löst" fett vid en så låg vikt. Jag blir väldigt nyfiken på hur din kropp faktiskt ser ut med den vikten och längden? Kan du tänka dig att lägga upp en bild (så anonym bild som möjligt om du vill såklart)? 

• KristenTjej84
    Du väger på tok för lite, det sista du behöver är att gå ner i vikt.
    Hur kan du tycka att du ser plufsig ut?
    När jag var 60 kg tung, är 165cm och har varit det ett tag nu.. då tyckte alla jag var skit smal och jag tyckte det med. Jag såg inte plufsig ut för 5 öre då.
    Plufsig skulle du först vara om du vägde 70kg, och då bara lite plufsig.
    Jag tror som många andra här att du behöver söka hjälp, om du inte klarar av att äta mer.
    Frukt, havregrynsgröt och fiber rikt bröd, samt kyckling och ägg är vad du behöver, mer än vad du äter nu.
     Och låt för all del inte bli att unna dig en chips påse eller choklad kaka på helgerna. Tror inte du är så plufsig som du känner att du är, men det finns hjälp att få:

http://www.scfa.se/about/index.html

http://www.tjejjouren.se/kontakta-en-jour
  • ikii84
    KristenTjej84 skrev 2013-06-13 23:29:31 följande:
    Du väger på tok för lite, det sista du behöver är att gå ner i vikt. Hur kan du tycka att du ser plufsig ut? När jag var 60 kg tung, är 165cm och har varit det ett tag nu.. då tyckte alla jag var skit smal och jag tyckte det med. Jag såg inte plufsig ut för 5 öre då. Plufsig skulle du först vara om du vägde 70kg, och då bara lite plufsig. Jag tror som många andra här att du behöver söka hjälp, om du inte klarar av att äta mer. Frukt, havregrynsgröt och fiber rikt bröd, samt kyckling och ägg är vad du behöver, mer än vad du äter nu.  Och låt för all del inte bli att unna dig en chips påse eller choklad kaka på helgerna. Tror inte du är så plufsig som du känner att du är, men det finns hjälp att få:  www.scfa.se/about/index.html  www.tjejjouren.se/kontakta-en-jour

Jag har stora bröst och rund rumpa... Alla kroppar är ju olika och jag ser verkligen inte smal ut. Jag har dessutom Ibs vilket gör att magen alltid är svullen och jag får ont så fort jag äter. Har försökt lägga upp en bild men det verkar inte funka...
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?